در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۱، کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) پیش‌نویسی را از توصیه‌های جدیدش در مورد غربالگری سرطان پروستات منتشر کرد. USPSTF در راهکارهای سال ۲۰۰۸ خود در این مورد نتیجه‌گیری کرده بود که شواهد موجود جهت رسیدن به یک توصیه برای مردان زیر ۷۵ سال ناکافی هستند و انجام غربالگری برای مردان مسن‌تر (۷۵ ساله و بالاتر) نیز توصیه نمی‌شود….

اکنون پس از گذشت ۳ سال، USPSTF نهایتا توصیه کرده که غربالگری سرطان پروستات به وسیله آزمون آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) در هیچ‌یک از گروه‌های سنی انجام نشود.

علت بازنگری USPSTF در غربالگری به وسیله PSA، انتشار نتایج اخیر مربوط به اثر غربالگری بر مرگ‌ومیر در دو کارآزمایی تصادفی‌شده بزرگ بوده است(۱). یک کارآزمایی آمریکایی هیچ منفعتی را با انجام غربالگری نشان نداده اما این اشکال را داشته که گروه شاهد در خارج از چارچوب مطالعه به صورت قابل ملاحظه‌ای تحت غربالگری قرار گرفته‌اند. یک کارآزمایی اروپایی کاهشی اندک ولی معنی‌دار از نظر آماری را در مرگ‌ومیر سرطان پروستات در مردان غربالگری‌شده نشان داده است؛ با این حال درمان بیش از حد در این مطالعه قابل ملاحظه بوده (یعنی نسبت بسیار اندکی از مردانی که تحت جراحی یا پرتودرمانی قرار گرفته‌اند، نهایتا از این مداخلات سود برده‌اند) و منتقدان از مشکلاتی مربوط به روش انجام این مطالعه نیز ابراز نگرانی کرده‌اند. USPSTF برای رسیدن به تصمیم، نتیجه‌گیری‌های زیر را بر اساس مرور شواهد انجام داده است:

– این غربالگری «حداقل دارای اندک مضراتی هست» (مضراتی مثل بالا بودن کاذب سطح PSA، اثرات روانی، بیوپسی‌های غیر ضروری، یا تشخیص بیش از حد تومورهای دارای رشد آهسته).

– مضرات مربوط به درمان (یعنی عوارض جانبی جراحی، پرتوتابی و هورمون‌درمانی) خصوصا ناشی از درمان بیش از حد و غیر ضروری مردان مبتلا به درجات پایین بیماری، «حداقل در حد متوسط است».

– منافع ۱۰ ساله غربالگری سرطان پروستات به وسیله PSA، از نظر کاهش مرگ‌ومیر «در حد اندک تا هیچ است».

– مقایسه منافع و مضرات ما را با قطعیت متوسط به این نتیجه می‌رساند که «غربالگری به وسیله PSA هیچ منفعت خالصی ندارد».

طرفداران این غربالگری، تحلیل USPSTF را مورد انتقاد قرار داده‌اند و انجمن اورولوژی آمریکا در بیانیه‌ای رسانه‌ای اظهار داشته که « USPSTFبا بی‌اعتبار کردن آزمون PSA، به آن دسته از مردان در سراسر جهان که می‌توانسته‌اند از این آزمون سود ببرند، خیانت بزرگی کرده است». توصیه‌های نهایی USPSTF پس از انتشار، مجددا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.