بالا رفتن پلاکت خون

مغز استخوان که پلاکت های خون را تولید می کند، به عنوان ترومبوسیت ها نیز شناخته می شود و پلاکت ها را در نهایت در دستگاه گردش خون آزاد می کند. این عناصر کوچک خون در واقع قطعاتی از سلول های بزرگتر هستند. پلاکت ها با گروهی از پروتئین های خون ارتباط برقرار می کنند که به نام عوامل لخته شدن شناخته شده، و به ایجاد لخته های خون می انجامد. اصطلاح پزشکی ترومبوسیتمی و ترومبوسیتوز به افزایش غیر طبیعی تعداد پلاکت خون اشاره دارد. اختلالات مغز استخوان و سایر مشکلات پزشکی می تواند باعث بالا رفتن پلاکت خون شود. در این مطلب پیام سلامت به بررسی اصلی ترین دلایل بالا رفتن پلاکت خون می پردازیم.

ترومبوسیتمی ضروری یا اولیه

ترومبوسیتمی ضروری یک اختلال مغز استخوان است، که باعث تولید بیش از حد پلاکت ها و بالا رفتن پلاکت خون می شود. پلاکت های تولید شده در ترومبوسیتمی ضروری، غیر طبیعی هستند. این پلاکت ها به علت افزایش چسبندگی، ممکن است باعث ایجاد خود به خودی لخته های خون شوند. به طور متناوب، آنها ممکن است به طور معمول با عوامل لخته شدن تعامل نداشته باشند؛ که این مسئله منجر به کبودی و خونریزی آسان در فرد بیمار می شود. در افراد مبتلا به ترومبوسیتمی ضروری خطر ابتلا به سرطان خون بیشتر است.

سرطان

تعداد پلاکت های غیر طبیعی که ناشی از شرایط دیگری است، ترومبوسیتوز ثانویه یا واکنشی نامیده می شود. سرطان یک علت شایع ترومبوسیتوز ثانویه است. سرطان های روده بزرگ، معده، ریه، پستان و تخمدان و لنفوم با افزایش تعداد پلاکت های خون همراه است. به طور قابل توجهی، وجود تعداد پلاکت بالا، اغلب نشانگر پیش آگهی ضعیف در میان افراد مبتلا به سرطان است.

کمبود آهن و آنمی فقر آهن

افراد مبتلا به کمبود آهن یا آنمی فقر آهن ممکن است ترومبوسیتوز ثانویه داشته باشند. اگرچه ارتباط بین این نوع از کم خونی و ترومبوسیتوز ثانویه به خوبی تشریح شده است؛ اما مکانیزم دقیقی که باعث این اتفاق اتفاق است، هنوز توسط دانشمندان در دست بررسی است.

پلی سیتمی ورا

Polycythemia vera یک بیماری غیر معمول است؛ که در آن مغز استخوان سلول های قرمز خون را تولید می کند. در این شرایط تولید پلاکت خون معمولا به طور قابل توجهی افزایش می یابد. افزایش تعداد گلبول های قرمز باعث ایجاد غلظت خون غیر طبیعی می شود؛ که جریان طبیعی خون را کندمی کند. علائم احتمالی پلی سیتمی ورا، شامل رنگ پوست قرمز، سردرد، تنگی نفس، سرگیجه، درد قفسه سینه و خستگی است. درمان اصلی برای polycythemia vera فرایند فیزیولوژیک درمانی است. در این روش در واقع خون از گردش خون برای کاهش تعداد سلول های خون جمع آوری می شود. افراد مبتلا به polycythemia vera دارای خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان خون حاد هستند.