تغییر در باکتری های دهان و ارتباط آن با سرطان لوزالمعده

“حضور باکتری های خاصی در دهان ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهد. سرطان پانکراس یا لوزالمعده، اغلب با علائم شروع می شود و برای آن هیچ گونه آزمایش غربالگری وجود ندارد.” این نتیجه گیری اصلی مطالعه انجام شده توسط دانشگاه نیویورک لانگون در نیویورک است که در نشست سالانه انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان در نیواورلئان در آوریل ۲۰۱۶ ارائه شده است. طبق نتایج این تحقیقات مشخص شده است که تغییر باکتری های دهان می توانند با ابتلا به سرطان لوزالمعده در ارتباط باشند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تغییر در باکتری های دهان و ارتباط آن با سرطان لوزالمعده صحبت خواهیم کرد.

باکتری های دهان و ارتباط آن با سرطان

ممکن است نتایج این تحقیق کمی شما را نگران کرده باشد. اما محققان بر ای باورند که شناسایی این ارتباط می تواند منجر به کشف روش های پیشگیری از سرطان و درمان های دقیق تری برای سرطان لوزالمعده شود. طبق اطلاعات منتشر شده در این تحقیق، سابقه بیماری های لثه و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر سرطان لوزالمعده را افزایش می دهد. برخی از مطالعات نیز نشان می دهند که در این بین، نوع خاصی از باکتری دهان نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند.

نویسنده ارشد این مقاله دکتر Jiyoung Ahn دانشیار  کالج پزشکی NYU می گوید که:

” مطالعه ما نشان داده است که ترکیبی از میکروب های دهان با عوامل دیگر مانند سن بالا، جنسیت مذکر، سیگار کشیدن، داشتن نژادی خاص و سابقه خانوادگی می تواند با خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده ارتباط مستقیمی داشته و شانس ابتلا به آن را افزایش دهد”

برآوردها نشان می دهد که بیش از ۴۶۰۰۰ آمریکایی سرطان پانکراس داشته و نزدیک به ۴۰۰۰۰ نفر از این بیماران در سال ۲۰۱۴ جان خود را از دست داده اند.

تغییر در باکتری های دهان و ارتباط آن با سرطان لوزالمعده
تغییر در باکتری های دهان و ارتباط آن با سرطان لوزالمعده

کدام باکتری های دهان با خطر ابتلا به سرطان پانکراس مرتبط هستند؟

برای انجام این بررسی و پاسخ به سوال طرح شده، تیم تحقیق، باکتری های دهان را از ۳۶۱ مرد و زن آمریکایی قبل ابتلای آن ها به سرطان لوزالمعده نمونه برداری کرده و با نمونه ۳۷۱ فرد مشابه که مبتلا به بیماری بوده اند مقایسه کردند.

بخش اعظمی از این شرکت کنندگان در طی مراحل تحقیق، از دهان شویه استفاده کرده بودند. این افراد طی ۱۰ سال مورد پیگیری قرار گرفتند. هنگامی که نتایج تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، پروفسور Ahn و همکارانش دریافتند که شرکت کنندگانی که در دهانشان دو باکتری خاص را داشتند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که هیچ شواهدی از حضور این میکروارگانیسم ها در دهانشان وجود نداشت، بیشتر به سرطان لوز المعده مبتلا شده بودند.

حضور باکتری ژنژیوالیس پورفیروموناس، حدود ۵۹% به افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در ارتباط بود. به طور مشابه، حضور اگریگاتی باکتری اکتینوباسیلوس، ۵۰٪ خطر ابتلا به این نوع خاص از سرطان را بالا می برد. هر دو این باکتری ها منجر به بیماری های لثه و یا پریودنتیت می شوند.

بنابراین با توجه به تحقیقات انجام شده، این تیم تحقیقاتی مدعی شده است که در مجموع حضور باکتری های خاص در دهان و تغییر در نوع آن ها می تواند شانس ابتلای افراد را به سرطان لوزالمعده افزایش دهد.