با بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی بیشتر آشنا شوید

ترومبوز سیاهرگی عمقی یا همان DVT بیماری است که در آن سیاهرگ در اندام های تحتانی مثل پاها با یک لخته خون مسدود شده و موجب اختلال در عملکرد اندام ها علی الخصوص ریه ها می شود.

علائم هشدار دهنده ترومبوز سیاهرگی عمقی

همانطور که در تصویر نشان داده شده یکی از علائم این بیماری ورم اندامی است که لخته در آن تشکیل شده است. از دیگر علائم این بیماری قرمزی، حساسیت به لمس اندام و یا درد در ناحیه لخته است.

با بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی بیشتر آشنا شوید
ترومبوز سیاهرگی عمقی

این یک لخته در صورتی که وارد ریه ها شود می تواند به آمبولی ریه تبدیل شده و منجر به مشکلات تنفسی، پایین آمدن فشار خون، غش، افزایش ضربان قلب، درد در قفسه سینه و سرفه های خونی می شود.

چه عواملی باعث DVT می شود؟

هر چیزی که به پوشش داخلی رگ آسیب وارد کند می تواند باعث DVT  شود. گاهی اوقات غلظت خون و جریان آهسته آن در رگ ها به ویژه در ورید هایی که آسیب دیده اند، می تواند عاملی برای ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی باشد. افرادی که اختلالات ژنتیکی خاص دارند یا سطح هورمون استروژن آن ها بالاست در معرض خطر لخته شدن خونمی باشند. برخی از افراد به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاصی بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند این افراد عبارتند از:

  • افراد مبتلا به سرطان
  • افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند
  • افرادی که استراحت طولانی مدت داشته اند
  • افراد مسن
  • افرادی که در معرض دود هستند
  • افرادی کهاضافه وزن دارند
  • و افرادی که برای زمان طولانی نشسته اند.

بارداری و ترومبوز سیاهرگی عمقی

ممکن است زنان ۴ تا ۶ هفته پس از زایمان با این بیماری درگیر شوند. در این زمان سطح استروژن در بدن بالا است و می تواند موجب لخته شدن خون شود در این زمان همچنین فشار رحم در حال گسترش می باشد و این می تواند سرعت جریان خون در رگ ها را کاهش دهد. اختلالات خونی خاصی در این زنان نیز می تواند خطر ابتلا را بیشتر افزایش دهد.

هورمون درمانی

قرص های ضد بارداری و داروهایی که برای کاهش عوارض یائسگی تجویز می شوند به دلیل حجم بالای هورمون ریسک ابتلا را بیشتر می کنند.