نحوه بر خورد با نوجوانان مبتلا به خودارضایی

خودارضایی پدیده ای است که با بالا رفتن سطح هورمون و شکل گیری روابط بین دو جنس مخالف، در دوران بلوغ، در نوجوانان شیوع دارد. در صورتی که این عارضه به درستی بررسی و درمان نشود می تواند پیامدهای جسمی، روحی و اخلاقی جبران ناپذیری را بر روی نوجوان داشته باشد. در ادامه به چند نکته کوتاه در مورد نحوه بر خورد با نوجوانان مبتلا به خودارضایی اشاره خواهیم کرد. در واقع این یک راهنمای رفتاری برای پدر و مادرها، چه برای پیشگری و چه برای درمان خودارضایی فرزندشان محسوب می شود.

اقدامات مهم برای کمک به نوجوانان مبتلا به خودارضایی

قبل از هر چیز باید بدانید نحوه زندگی و برخورد شما با مسائل در طول دروان کودکی فرزندتان در شکل گیری رفتارهای او در سنین نوجوانی و بزرگسالی بسیار موثر است حتی اگر خود کودک هم حس نکند این رفتارهای ما به صورت ناخودآگاه براو القا می شود. این فرآیند سر منشاء همین جمله معروف است که “کودکان آینه رفتار ما هستند”. پس اولین گام برای پیشگیری از شکل گیری خودارضایی در نوجوانان رفتار مناسب ما در طول دوران تربیتی اوست.

وقتی در خانواده اخلاقیات مهم شمرده شود و اصول، بخشی از زندگی افراد خانواده را تشکیل دهد کودک شما یاد خواهد گرفت که نه تنها باید وظایف اولیه خود را انجام دهد بلکه باید اصولی اخلاقی را برای خود ترسیم کرده و از حیطه آن ها خارج نشود. پس اولین گام برای کمک به نوجوانان مبتلا به خودارضایی پیشگیری است.

بسته به جنسیت نوجوان، پدر و یا مادر باید با شروع دوران بلوغ به کودک نزدیک شده و در مورد مسائل جنسی، پیش از آن که در مورد آن ها، از همسالان خود بشوند با او صحبت کنند. این گام بسیار مهمی است. زیرا معمولا وقتی نوجوانان در دوران بلوغ با همسالان خود، پا به دنیای بزرگسالان می گذارند احتمال خطر و انحرافات اخلاقی در آن ها بیشتر می شود. این هم یک گام موثر برای پیشگیری به خودارضایی است.

نحوه بر خورد با نوجوانان مبتلا به خودارضایی
نوجوانان مبتلا به خودارضایی

اگر نوجوان شما مبتلا به این بیماری است اولین کاری که باید انجام دهید این است که با او صحبت کنید. شما می توانید مجموعه ای از مقالات در ارتباط با مضرات خودارضایی و تاثیر منفی آن بر آینده و زندگی او تهیه کرده و در اختیارش قرار دهید. هرگز به او مستقیما نگویید که تو مبتلا به خود ارضایی هستی و من این را می دانم بلکه راه های غیر مستقیم را برای صحبت با او انتخاب کنید. وقتی فرزند شما در محیطی اخلاقی بزرگ شده باشد، قطعا این صحبت ها بر او تاثیر خواهد گذاشت. گاهی نوجوانان به دلیل بی اطلاعی دست به اقداماتی می زنند که اگر در مورد آن ها اطلاعات لازم را داشتند شاید هرگز به سمت آن رفتار نمی رفتند.

سعی کنید انرژی نوجوان را کاملا تخلیه کنید. بازی، فعالیت ورزشی، پیک نیک های منظم هفتگی، سفر، سپردن مسئولیت های فیزیکی به او و حتی گاهی شغل های موقف تابستانی می تواند انرژی نوجوان را کاملا تخلیه کرده و از کشش او به سمت خودارضایی و تخلیه انرژی جلوگیری کند.

فعالیت های فکری نیز روشی دیگر برای کمک به نوجوانان مبتلا به خودارضایی است. این فعالیت ها می تواند ورزش خاصی مانند شطرنج باشد و یا می تواند تمرکز بر روی درس باشد.

به هر حال این اقدامات تا حدودی می تواند به شما و نوجوانتان کمک کند در صورتی که این روش ها پاسخگو نبود و یا عمل خودارضایی، مکررا و به تعدا زیاد انجام می شود شاید بهتر باشد برای مشاوره به متخصص روانکاو مراجعه شود.