برآمدگی ته گلو به چه دلیل ایجاد می شود؟

برآمدگی ته گلو معمولا به این معنی است که شما عفونت دارید یا چیزی گلو یا لوزه ها را تحریک کرده است. لکه ها یا نقطه های قرمز، تکه های سفید، برآمدگی های مثلثی یا توده های متورم در انتهای گلو می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند. گلو درد می تواند نشانه ای از تورم غدد لنفاوی به علت عفونت ویروسی باشد.

اگر گلو درد دارید، حتما علائم قرمزی روی لوزه ها را نیز خواهید داشت. بلع دردناکی، رگه های سفید در پشت گلویتان یا تورم لوزه ها نیز همراه این نشانه است. علاوه بر علائم عفونت در پشت گلو، تب، سردرد و درد عضلانی نیز ممکن است داشته باشید.

در بعضی موارد، برآمدگی های قرمز، زرد یا سیاه در انتهای گلو می تواند نشانه ای از چیزی جدی تر باشد. برخی از عفونت های گلو اگر درمان نشوند می توانند عوارض جدی ایجاد کنند. این عفونت ها می توانند به دستگاه تنفسی برسند یا بر اندام های دیگر تاثیر بگذارند. لکه های سیاه، سفید و یا قرمز یا زخم های گلو که از بین نمی رود، باید توسط پزشک بررسی شوند.

در این مقاله مجله پیام سلامت اطلاعاتی را در مورد انواع برآمدگی ته گلو دریافت خواهید کرد.

برآمدگی ته گلو چیست؟

برآمدگی ته گلو که باعث گلودرد می شود می تواند در اشکال و اندازه های مختلف ظهور پیدا کند. بسیاری از عفونت های ویروسی یا باکتریایی گلو باعث ایجاد لکه های قرمز دردناک در این قسمت بدن می شوند. این برجستگی ها معمولا شبیه تاول و بدون چرک هستند.

اگر عفونت مخمر عامل ایجاد برآمدگی ته گلو باشد، نشانه آن توسط لکه های سفید با مرز قرمز التهابی مشخص می شود. مهم نیست که برآمدگی ته گلو چه رنگی باشد، برای هر کدام از این برآمدگی ها درمان های خانگی ساده ای وجود دارد.

علائم همراه با برآمدگی ته گلو

از آنجا که اکثر برآمدگی های ته گلو ناشی از عفونت است، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید. یکی از شایع ترین علائم ناراحتی و درد هنگام بلعیدن است. سایر علائم لکه های سفید یا قرمز در پشت گلو  شامل موارد زیر می باشند:

  • لکه های قرمز کوچک که روی سقف دهان یا پشت زبان مشاهده می شوند
  • احساس این که چیزی ته گلو گیر کرده است
  • گلو درد در یک طرف گلو یا هر دو طرف
  • لکه های سفید و تکه هایی که دارای بافت خامه ای هستند
  • تورم غدد لنفاوی در گردن یا زیر فک
  • علائم عفونت مانند تب، درد مفاصل، سردرد یا حالت تهوع
  • بروز علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا پس از علائم گلودرد

علل ایجاد برآمدگی ته گلو

فارنژیت

برآمدگی ها قرمز در پشت گلو که درد دارند، می توانند نشانه فارنژیت باشند. گاهی اوقات از نام فری نگیت برای این نوع گلو درد استفاده می شود. دکتر KoKo Aung از مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس می گوید که فارنژیت معمولا توسط  عفونت ویروسی ایجاد می شود. این عفونت می تواند توسط ویروس rhinovirus، ویروس هرپس سیمپلکس، ویروس آنفلوانزا یا ویروس سرماخوردگی ایجاد شود. این عفونت ویروسی گلو ممکن است باعث ایجاد لکه های قرمز در لوزه ها یا زبان کوچک شود.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که علائم دیگری که همراه با گلودرد ویروسی یا باکتریایی رخ می دهد شامل موارد زیر است:

  • لکه های سفید در پشت گلو
  • درد هنگام بلع یا صحبت کردن
  • تورم غدد لنفاوی زیر فک و یا گردن
  • مشکل در صحبت کردن

اگر برآمدگی ناشی از عفونت باکتریایی باشد، می تواند باعث گلودرد نیز شود.

گلودرد استرپتوکوک

شروع ناگهانی گلودرد که باعث ایجاد لکه های قرمز در پشت گلو می شود، می تواند نشانگر گلودرد استرپتوکوک باشد. عفونت باکتریایی ناشی از گروه A باکتری استرپتوکوک یکی از دلایل اصلی بروز برآمدگی در گلو است.

گلودرد استرپتوکوک یک بیماری تنفسی عفونی است که در هنگام بلعیدن باعث درد زیادی می شود. طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، گلودرد استرپتوکوک معمولا باعث بروز برآمدگی های قرمز در پشت دهان می شود و درد شدیدی دارد. گلو درد ممکن است به مانند زخم های زرد یا تکه های سفید ظاهر شود.

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گویند که گلو درد می تواند منجر به علائم ناراحت کننده دیگری مانند موارد زیر شود:

  • تب
  • گلو درد خفیف هنگام بلعیدن
  • بروز رگهای خونی در لوزه ها
  • لکه های سفید بر روی زبان کوچک
  • ایجاد برآمدگی در جلوی گردن به علت تورم غدد لنفاوی
  • درد بدن

داروهای خانگی بسیار موثری برای درمان نشانه های خفیف گلودرد وجود دارد. اما اگر علائمتان شدید است، باید با آنتی بیوتیک گلو درد را درمان کنید. این کار به جلوگیری از عفونت باکتریایی که موجب عوارض بیشتر مانند تب روماتیسمی یا بیماری کلیوی می شود، کمک می کند.

بعضی از داروهای طبیعی برای درمان نشانه های گلو درد عبارتند از:

  • عسل
  • پیاز
  • سیر
  • تقویت سیستم ایمنی بدن با غذاهای پروبیوتیک

ورم لوزه

قرمزی و تورم لوزه ها می تواند به علت عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود.

طبق گفته پزشکان کلینیک مایو، تورم لوزه ها ممکن است باعث بروز گلودرد یا ایجاد لکه های زرد در انتهای گلو شوند. در این حالت لوزه ها بزرگتر از حد معمول هستند و بسیار قرمز می شوند. تونسیلیت یا همان ورم لوزه ها می توانند باعث بروز نشانه های ناراحت کننده زیر شود:

  • درد هنگام بلع
  • تورم غدد لنفاوی
  • سردرد و احتمالا علائم عفونت مانند تب و خستگی عمومی

معمولا درمان علائم ورم لوزه ها شامل داروهایی است که انتهای گلو را تسکین می دهند. به عنوان مثال، مکیدن یخ می تواند گلودرد را سریع تسکین دهد. می توانید از سیر به عنوان یک دارو ضد میکروبی طبیعی برای کشتن میکروب های عفونی استفاده کنید.

کاندیدیازیس دهانی (برفک دهان)

کاندیدیازیس دهانی ممکن است باعث ایجاد لکه های دردناک سفید در زبان یا پشت گلو شود. علائم عفونت کاندیدای مخمر یا برفک دهانی هنگامی بروز می کند که تجمع باکتری ها در دهان بیش از حد می شود.

عفونت کاندیدا در دهان می تواند درد ایجاد کند. دکتر P. Cunha در وبسایت MedicineNet می گوید که علائم کلاسیک برفک دهان، لکه های سفید در انتهای دهان، زبان و یا در داخل گونه ها است. ممکن است در اطراف لکه های سفید رگ های قرمز نیز مشاهده کنید.

برفک دهان می تواند علایم زیر را ایجاد کند:

  • دندان درد
  • ترک خوردن گوشه لب
  • ایجاد بو و طعم بد در دهان
  • گلو درد
  • احساس گیر کردن چیزی در پشت گلو

راه های بسیاری برای درمان طبیعی عفونت های کاندیدا وجود دارد. برای مثال، روغن نارگیل برای درمان عفونت های کاندیدا عالی است. کاری که باید انجام دهید این است که ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده را به مدت ۲۰ دقیقه در دهان بچرخانید. می توانید ۲ قطره روغن اسانس دارچین نیز به آن اضافه کنید.

سرکه سیب  نیز یک درمان طبیعی ضد قارچ است که می توانید برای درمان کاندیدیازیس دهانی از آن استفاده کنید.

رفلکس اسید

سوزش سر دل و یا ریفلاکس اسید می تواند دلیل ایجاد برآمدگی ته گلو باشد.

یکی از شایع ترین علائم سوزش سر دل، احساس سوزش در قفسه سینه است. با این حال، پزشکان کلینیک کلیولند گزارش می دهند که ریفلاکس اسید دائمی ممکن است باعث ایجاد تحریک زیاد در پشت گلو شود. این تحریک می تواند منجر به التهاب، گلو درد و ایجاد برآمدگی ته گلو شود.

ترکیب جوش شیرین و آب یک نوشیدنی مؤثر طبیعی است که می تواند به سرعت علائم سوزش سر دل و ریفلاکس اسید را کاهش دهد.

سنگ لوزه

هنگامی که موکوس یا سلول های مرده در حفره های کوچک بافت لوزه ها جمع می شوند، سنگ های تونسیل یا سنگ لوزه تشکیل می شود. وقتی این ضایعات سفت می شوند شبیه برآمدگی سفیدی می شوند.

پزشکان می گویند که این برآمدگی های سفید روی گلو همیشه علائم ندارند. با این حال، گاهی اوقات بسیار بزرگ می شوند. این برآمدگی ها می توانند آلوده و دردناک شوند. آنها حتی ممکن است باعث ایجاد درد در گوش شوند.

سنگ تونسیل معمولا به خودی خود از بین نمی روند، اما درمان های خانگی زیادی برای خلاص شدن از شر آنها وجود دارد. پزشکان می گویند که شما می توانید سنگ های لوزه را با استفاده از گوش پاک کن بردارید. اگر این سنگ ها بزرگ باشند ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

مونونوکلئوز

مونونوکلئوز (که گاهی اوقات تب زرد نیز نامیده می شود) به وسیله ویروس اپشتین بار ایجاد می شود و در میان نوجوانان رایج است.

محققان دانشگاه میشیگان می گویند که علائم مونونوکلئوز می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغییر باشد. تقریبا تمام افراد مبتلا به این بیماری احساس خستگی و گلو درد شدیدی دارند که حدود یک هفته طول می کشد. بسته به شدت عفونت، ممکن است لکه های سفید یا زرد در هر دو طرف پشت گلو ایجاد شود.

سایر علائم این بیماری شامل موارد زیر می شود:

  • تب بالا در طول هفته اول بیماری
  • تورم غدد لنفاوی گردن
  • سردرد
  • خستگی

این بیماری با غرغره محلول شور نمکی از بین می رود.

تب مخملک

تب اسکارلت عفونت باکتریایی بینی و دهان است که می تواند غدد گردن را تحریک کرده و برآمدگی های قرمز و سفید در انتهای گلو ایجاد کند.

پزشکان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارش دادند که تب مخملک به طور کلی کودکان زیر ۱۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. این تب بسیار مسری است و می تواند مانند سایر عفونت های تنفسی گسترش یابد. علائم تب مخملک شامل موارد زیر است:

  • بثورات قرمز روی گلو
  • پوشش سفید روی زبان
  • تب بالا
  • بثورات قرمز در کشاله ران و زیر بغل
  • احساس بی حالی عمومی

بیماری دست، پا و دهان

عفونت های ویروسی ناشی از ویروس کوکساکی یا Enterovirus می تواند باعث ایجاد تورم در داخل دهان شود. این نوع از عفونت های ویروسی که باعث بروز گلودرد می شوند، به عنوان بیماری دست، پا و دهان نیز شناخته شده و اغلب بر کودکان تاثیر می گذارد.

به گفته دکتر روی بناروچ در وبسایت WebMD، دست، پا و دهان بسیار مسری است. این بیماری باعث می شود که بثورات دردناک در بدن ایجاد شود و برآمدگی در داخل دهان به وجود آید. معمولا علائم بعد از یک هفته یا بیشتر از بین می روند. در طول این مدت باید مقدار زیادی مایعات بنوشید.

بهترین راه برای کمک به کودکتان در جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری دست، پا و دهان، آموزش آنها برای شستن دست ها به طور کامل و جلوگیری از تماس با افراد آلوده است.

تبخال

یکی دیگر از دلایل ایجاد برآمدگی ته گلو آلوده شدن به ویروس تبخال است.

زخم های سرد و یا تبخال معمولا باعث ایجاد برآمدگی در لب می شوند. با این حال، پزشکان بوپا گزارش می کنند که ویروس تبخال (ویروس هرپس سیمپلکس ۱ یا HSV-1) می تواند باعث ایجاد تورم در داخل دهان و حتی در بینی شود. عفونت ویروسی باعث گلودرد و بزرگ شدن لوزه ها می شود.

یکی از راه های خلاص شدن از شر تبخال این است که مقداری عسل مانوکا روی زخم بمالید. اگر تبخال باعث ایجاد درد در پشت دهان می شود، می توانید یک قاشق عسل را در دهان به مدت چند دقیقه بچرخانید.

زخم های دهانی

لکه های سفید با مرز قرمز در هر دو طرف انتهای گلو می تواند نشانه ای از زخم های دهانی باشد. این زخم ها می توانند بسیار دردناک باشند و به مصرف غذای گرم یا تند واکنش نشان دهند.

زخم های دهانی در افرادی که تحت استرس هستند، نوسانات هورمونی دارند یا دچار کمبود مواد مغذی هستند ایجاد می شود. دکتر چارلز پاتریک دیویس در وبسایت MedicalNet می گوید که زخم های دهانی ناخوشایند به شکل زخم های سفید روی لوزه ها، لب ها یا لثه ها ظاهر می شوند.

برای درمان این زخم با جوش شیرین و آب خمیری درست کرده و روی زخم بگذارید.

لکوپلاکیا

لکه های سفید پشت گلو یا روی زبان می توانند نشانه ای از لکوپلاکیا باشد.

دکتر Freidman در وبسایت WebMD می گوید که عوامل تحریک کننده  این تکه های سفید را در دهان ایجاد می کنند. این لکه ها می توانند بر روی دهان، زبان، پشت گلو و یا داخل گونه ایجاد شوند. برآمدگی های سفید ممکن است دارای بافت سفتی بوده و به گرما یا غذاهای تند حساس باشند.

اغلب، از بین بردن منبع تحریک کننده می تواند به کاهش اندازه لکه های سفید و یا قرمز در دهان کمک کنند.

سرطان دهان

در موارد نادر، برآمدگی ته گلو می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد.

پزشکان موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جراحی بینی آمریکا گزارش دادند که سرطان دهان می تواند به صورت زخم های سفید یا قرمز بر روی گلو یا دهان ظاهر شود. علائم دیگر این نوع سرطان عبارتند از:

  • بی حسی در دهان
  • احساس درد در یک گوش
  • گلودرد مزمن
  • سرفه مداوم

علت ایجاد برآمدگی های سفید در انتهای گلو

در ادامه به شایع ترین علل ایجاد لکه های سفید روی لوزه ها و گلو اشاره می کنیم. این علل عبارتند از:

  • گلودرد استرپتوکوکی
  • برفک دهان
  • سنگ لوزه
  • زخم دهانی
  • ورم لوزه

علت ایجاد برآمدگی های قرمز در انتهای گلو

در ادامه به شایع ترین علل ایجاد لکه های قرمز روی لوزه ها و گلو اشاره می کنیم. این علل عبارتند از:

  • فارنژیت
  • تب مخملک
  • بیماری دست و پا و دهان
  • زخم های دهانی

روش های جلوگیری از ایجاد برآمدگی ته گلو

به گفته پزشکان، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت های گلو عبارتند از:

  • دست ها را به طور مرتب شستشو دهید و از لمس کردن بینی، دهان یا چشم خودداری کنید.
  • از تماس با افرادی که علائم عفونت تنفسی را دارند اجتناب کنید.
  • ظرف غذا یا فنجان خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • هنگام سرفه یا عطسه کردن برای جلوگیری از گسترش میکروب ها به دیگران جلو دهان را با دستمال کاغذی بگیرید.

روش های درمان برآمدگی ته گلو

بهترین نوع درمان برای کاهش علائم عفونت گلو که موجب بروز برآمدگی ته گلو می شود، غرغره آب نمک است. پزشکان کلینیک مایو می گویند که صرف نظر از علت عفونت دردناک گلو، غرغر کردن محلول شور می تواند به کاهش علائم کمک کند.

برای انجام این کار به روش زیر عمل کنید:

  • ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چای خوری نمک دریایی را در یک لیوان آب گرم حل کنید.
  • خوب مخلوط کنید تا نمک حل شود.
  • این محلول را یک دقیقه در دهان بچرخانید.
  • چندین بار در طول روز این کار را تکرار کنید تا از گلودردی که موجب درد و تحریک می شود جلوگیری کنید.