۹ درمان خانگی برتر برای از بین بردن باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV)

واژینوز باکتریال (BV) هنگامی رخ می دهد که یک تغییر در نوع باکتری های درون مهبل (واژن) ایجاد شود. این عدم تعادل باکتری “خوب” و “بد” در واژن باعث ترشح لکه های سفید یا خاکستری همراه با بوی ماهی قوی از آلت تناسلی می شود. بسیاری از زنان دارای واژینوز باکتریال هم چنین ممکن است احساس سوزش هنگام دفع ادرار و خارش در داخل و اطراف مهبل (واژن) را تجربه کنند. با این حال، بسیاری از زنانی که باکتری واژن دارند ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند. درمان های خانگی زیادی وجود دارد که می توانند باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV) را از بین ببرند. این درمان های طبیعی به بازگرداندن تعادل مناسبی در باکتری های درون واژن کمک می کنند و سبب کاهش التهاب می شوند. دیگر درمان ها دارای خواص ضد باکتری می باشند که به از بین بردن عفونت هایی که باعث تخلیه و بوی قوی می شوند، کمک می کنند .در این مقاله به بررسی درمان های طبیعی موثر برای از بین بردن باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV) و جلوگیری از علائم عود بیماری می پردازیم. با این حال، قبل از این که به این درمان ها بپردازیم، مهم است که پاسخ یک سوال را بدانید: تفاوت بین واژینوز باکتریال و یک عفونت قارچی چیست؟ محققان در دفتر سلامت زنان در ایالات متحده می گویند که عفونت قارچی واژن توسط رشد بیش از حد قارچ کاندیدا ایجاد می شود. این عفونت باعث می شود درون واژن سفید شود و مخاطف پنیر مانند به نظر برسد اما بوی بدی ندارد. مهبل (واژن) زنان هم ممکن است ملتهب  شود و هنگام دفع ادرار درد داشته باشند. با این حال، علائم واژینوز باکتریال بیشتر شبیه به یک ترشح شیری رنگ سفید یا خاکستری با بوی قوی هستند و می تواند با التهاب، درد و درد هنگام دفع ادرار، همراه باشد. این موضوع مهم است که بدانید آیا شما یک عفونت قارچی دارید یا مبتلا به واژینوز باکتریال شده اید چرا که درمان های عفونت های قارچی لزوما سبب درمان واژینوز باکتریال نمی شوند. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، واژینوز باکتریال شایع ترین عفونت واژن در زنان در اواخر نوجوانی تا میانه های دهه چهل سالگی می باشد.

درمان های خانگی برای از بین بردن باکتری واژن

پروبیوتیک

مصرف مکمل های پروبیوتیک یک راه طبیعی موثر برای درمان و جلوگیری از واژینوز باکتریال است. پروبیوتیک برای از بین بردن باکتری واژن موثر است زیرا آن ها حاوی باکتری های “خوب”  می باشند که به بازگرداندن فلور سالم و کاهش التهاب در مهبل (واژن) کمک می کند. پروبیوتیک ها هم چنین یکی از بهترین مواد غذایی برای بهبود سلامت واژن می باشند. بررسی تحقیقات در اثر پروبیوتیک ها بر عود مجدد واژینوز باکتریال گزارش داد که، زنان مبتلا به واژینوز باکتریال معمولا تعداد کمی از باکتری لاکتوباسیل در واژن دارند. اکثر مطالعات نشان می دهد که مکمل های پروبیوتیک دهانی سبب جلوگیری و یا درمان واژینوز باکترال بدون هیچ گونه عوارض جانبی می گردد. پروبیوتیک هم چنین به پایین آوردن سطوح pH در واژن، که معمولا در موارد واژینوز باکتریال بالا می رود، کمک می کند. برای مصرف پروبیوتیک ها برای درمان واژینوز باکتریال در خانه بایستی مطابق با دستورالعمل روی برچسب این مکمل روزانه کپسول مصرف کرد. شما هم چنین می توانید برای جلوگیری از واژینوز باکتریال مواد غذایی حاوی پروبیوتیک را مصرف کنید.

ماست

راه دیگر برای افزایش پروبیوتیک درونی مصرف ماست خام به عنوان یک درمان طبیعی برای واژینوز باکتریال می باشد. مطمئن شوید که ماست خام شامل باکتری لاکتوباسیل باشد. پزشکان در وبسایت WebMD می گویند که ماست می تواند برای درمان و جلوگیری از عفونت های باکتریایی و عفونت قارچی واژن استفاده شود. یک مطالعه نشان داد پروبیوتیک ماست درست به اندازه کلیندامایسین برای از بین بردن باکتری واژن موثر بود. کلیندامایسین معمولا توسط پزشکان برای درمان واژینوز باکتریال تجویز می شود. در این مطالعه، بیماران برای درمان علائم واژینوز باکتریال صد گرم ماست خام دو بار در روز مصرف کردند. شما هم چنین می توانید ماست خام را به طور مستقیم به مهبل (واژن) بمالید. این کار به بازگرداندن باکتری های “خوب” به واژن برای کاهش عفونت واژینال و التهاب  کمک می کند. اثر خنک کننده ماست نیز به تسکین خارش که همراه با واژینوز باکتریال می باشد کمک می کند. شما می توانید یک تامپون را در ماست خام  بگذارید و سپس آن را درون واژن خود فرو کنید و بگذارید تامپون به مدت ۲ ساعت در واژن باشد. این کار را روزی دو بار تا زمانی که علایم واژینوز باکتریال ناپدید می شوند ادامه دهید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای را می توان به عنوان یک درمان خانگی موثر برای از بین بردن باکتری واژن که باعث واژینوز باکتریال می شود استفاده کرد. روغن درخت چای شامل خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد که می تواند به کاهش عفونت ناشی از باکتری کمک کند. اثر ضد باکتریایی روغن درخت چای نیز می تواند به از بین بردن بوی ترشحات واژن کمک کند. یک کاسه کوچک را با آب گرم پر کنید، چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. مهبل (واژن) خود را روزانه با این مایع تا زمانی که از عفونت خلاص می شوید، شستشو دهید. شما هم چنین می توانید روغن درخت چای را با سرکه سیب در وان ریخته و از آن برای درمان واژینوز باکتریال و جلوگیری از عود مجدد آن استفاده کنید.

۹ درمان خانگی برتر برای از بین بردن باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV)
۹ درمان خانگی برتر برای از بین بردن باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV)

سرکه سیب (ACV)

سرکه سیب (ACV) می تواند به شما برای تسکین سریع خارش و التهاب ناشی از واژینوز باکتریال کمک کند. سرکه سیب به طور طبیعی ضد باکتری است و میکروب هایی که مسئول واژینوز باکتریال می باشند را از بین می برد. سرکه اسیدی است و می تواند به کاهش سطح pH در مهبل (واژن) کمک کند. این موضوع در مبارزه با عفونت های باکتریایی مهم است، زیرا دکتر سارا مارشال در WebMD می گوید که واژینوز باکتریال اغلب باعث می شود pH واژن بیش تر از ۴٫۵ شود. ۲ فنجان سرکه سیب (اگر سرکه سیب ندارید می توانید از سرکه معمولی نیز استفاده کنید) را با چند قطره روغن درخت چای را به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن باکتری واژن به وان اضافه کنید. حدود ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید تا به از بین بردن واژینوز باکتریال و علائم آن کمک کند. اسیدیته موجود در سرکه سیب به کاهش سطح pH واژن کمک خواهد کرد در حالی که روغن درخت چای عفونت را می کشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچی بسیاری است و می تواند به عنوان یک درمان موضعی برای خلاص شدن از شر عفونت های باکتریایی در مهبل (واژن) مورد استفاده قرار گیرد. یک مطالعه بر روی اثر ضد میکروبی روغن نارگیل دریافت که، این روغن حاوی اسید لوریک می باشد که در برابر بسیاری ازعفونت ها موثر است. برای درمان واژینوز باکترال در خانه می توانید از یک تامپون آغشته به روغن نارگیل استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به آرامی گرم کنید به طوری که به مایع تبدیل شود و ۲ تا ۳ قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. یک تامپون را در مخلوط روغن نارگیل بخیسانید و آن را به مدت ۲ ساعت برای مبارزه با باکتری های عامل عفونت واژن، در مهبل (واژن) خود قرار دهید. راه دیگر برای استفاده از روغن نارگیل برای کمک به جلوگیری از واژینوز باکتریال این است که از این روغن شگفت انگیز را بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

سیر

سیر به دلیل ترکیبات ضد میکروبی آن یک درمان طبیعی قدرتمند برای واژینوز باکتریال است. در مطالعات، ثابت شده است که سیر برای نابود کردن عفونت های ناشی از باکتری موثر است. در واقع، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده نشان داد که مصرف قرص های سیر برای درمان واژینوز باکتریال درست به اندازه داروی مترونیدازول  که اغلب برای عفونت های باکتریایی واژن تجویز می شود موثر بوده است. با این حال، بر خلاف مترونیدازول، استفاده از سیر برای درمان واژینوز باکتریال هیچ عوارض جانبی ندارد. در این مطالعه، زنان یک کپسول سیر ۵۰۰ میلی گرم برای درمان واژینوز باکتریال را دو بار در روز مصرف می کردند. این مطالعه هم چنین اشاره کرد که مصرف سیر به جلوگیری از عود باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV) کمک خواهد کرد.

آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن خوراکی (۳٪) می تواند به از بین بردن واژینوز باکتریال کمک کند. پراکسید هیدروژن با تبدیل کردن باکتری های بد به اکسید، به خلاص شدن از این باکتری های بد کمک می کند. به گفته پزشکان، هیچ باکتری یا قارچی که بتواند در برابر پراکسید هیدروژن مقاومت کند وجود ندارد. یک مطالعه که در مجله انجمن پزشکی تایلند منتشر شده نشان می دهد که پراکسید هیدروژن قادر به درمان بیش از ۶۰٪ از زنان مبتلا به واژینوز باکتریال بود. هر چند این میزان به اندازه کسانی که توسط مترونیدازول در این مطالعه درمان شدند(۷۸٪) نبود، هیچ عوارض جانبی در هنگام استفاده از پراکسید هیدروژن برای درمان واژینوز باکتریال گزارش نشد. شما می توانید مقدار مساوی آب را با پراکسید هیدروژن ۳٪ مخلوط کنید. یک تامپون را در مایع خیسانده و آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در مهبل (واژن) خود قرار دهید.

ویتامین D

یک مطالعه نشان داد کمبود ویتامین D با واژینوز باکتریال در زنان باردار مرتبط است. این مطالعه نشان داد ۹۳ درصد از زنان باردار که از سطوح ناکافی ویتامین D برخوردار بودند نیز واژینوز باکتریال داشتند. دانستن این نکته برای زنان باردار مهم است زیرا واژینوز باکترال در دوران بارداری می تواند عوارضی، از جمله زایمان زودرس داشته باشد. شما می توانید با اطمینان از این موضوع که دچار کمبود ویتامین D نمی باشید قادر به جلوگیری از واژینوز باکتریال باشید. پزشک شما مشخص می کند آیا شما نیاز به مصرف مکمل های ویتامین D دارید یا خیر.

روغن اورگانو (پونه کوهی)

روغن اورگانو را می توان برای مبارزه با میکروب (باکتری) که باعث واژینوز باکتریال می شود استفاده کرد. این روغن یکی از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی است. مطالعات بر روی روغن اورگانو نشان می دهد که این روغن در برابر بسیاری از سویه های باکتری موثر است. برای از بین بردن باکتری واژن (واژینوز باکتریال BV) با روغن اورگانو، شما می توانید ۲ تا ۳ قطره از این روغن را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را بر روی مهبل (واژن) خود بمالید و اجازه دهید ۲ ساعت در واژن باقی بماند. این کار را تا زمانی که در علائم واژینوز باکتریال بهبود مشاهده کردید، ادامه دهید.