مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز مغز

نظریه های زیادی درباره تاثیر تغذیه درمانی بر روی افزایش تمرکز و عملکرد مغز وجود دارد. اما این نظریه ها واقعی هستند؟ این کاملا طبیعی است که با بالا رفتن سن مغز عملکرد و تمرکز اولیه خود را از دست می دهد اما پزشکان معتقدند که اضافه کردن برخی از مواد غذایی به رژیم غذایی که به مواد غذایی هوشمند معروف هستند می تواند موجب افزایش تمرکز مغز و عملکرد آن شده و گاهی حافظه نیز تقویت شود. با این مواد غذایی در ادامه آشنا شوید.

تغذیه درمانی برای افزایش تمرکز مغز

کافئین

کافئین می تواند به شما انرژی بخشیده و کمک کند تا تمرکز بیشتری بر روی مسائل داشته باشید. کافئین تنها در قهوه نیست بلکه مواد غذایی نظیر شکلات، نوشابه و برخی از داروها نیز حاوی کافئین می باشند. البته این ماده برای کسانی که اختلال خواب دارند توصیه نمی شود زیرا یکی از تاثیرات کوتاه مدت آن بی خوابی است. استفاده بیش از حد از کافئین همچنین می تواند شما را وحشت زده و عصبی کند.

شکر

شکر منبعی خوبی برای سوخت و ساز بدن است اما منظور ما قند و شکر معمولی نیست بلکه منظور ما گلوکز است که طی یک فرآیندی در بدن از قندها و کربوهیدارت هایی که می خوریم تولید می شود. به همین خاطر یک لیوان نوشیدنی شیرین می تواند در کوتاه مدت موجب افزایش تمرکز مغز شود. اما خوردن بیش از حد این ماده باعث افزایش وزن نیز می شود.

صبحانه

مطالعات نشان داده است که خوردن صبحانه ممکن است حافظه کوتاه مدت و تمرکز را بهبود بخشد. مواد غذایی که می تواند در صبحانه باعث افزایش تمرکز مغز شود عبارتند از غلات کامل و با فیبر بالا، لبنیات و میوه ها.

ماهی

ماهی ها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که کلید سلامت مغز هستند. ماهی همچنین یک منبع غنی از پروتئین می باشد. یکی رژیم غذایی حاوی ماهی از زوال مغز و سکته مغزی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به مشکلات روانی را کاهش می دهد. ماهی یک نقش حیاتی در افزایش حافظه افراد مسن ایفا می کند. برای مغز و سلامت قلب، خوردن دو وعده ماهی در هفته توصیه می شود.

آجیل و شکلات

آجیل و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدان و ویتامین E  هستند. شکلات تیره همچنین دارای دیگر خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند است که می تواند تمرکز را بالا ببرد.

آوکادو و غلات

همه اعضای بدن به گردش خون وابسته اند به خصوص مغز و قلب. رژیم غذایی سرشار از غلات کامل و میوه هایی مانند آوکادو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و کلسترول بد را کاهش دهد. این مواد همچنین خطر ابتلا به ایجاد پلاک را کاهش می دهد و باعث افزایش جریان خون می شوند. غلات سبوس دار، مانند ذرت بو داده و گندم کامل  نیز دارای فیبر و ویتامین E هستند. آوکادو هر چند چربی است اما چربی آن اشباع نشده است که کمک می کند تا سرعت جریان خون بیشتر شود.

مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز مغز
افزایش تمرکز

زغال اخته

پژوهش ها در حیوانات نشان می دهد که زغال اخته از مغز در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند و ممکن است اثرات مربوط به سن مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد یادگیری و عملکرد عضلات در موش پیری که رژیم غذایی غنی از زغال اخته مصرف می کرد بهبود یافته تا جایی که آنها از لحاظ ذهنی با موش های جوان برابری می کردند.

رژیم غذایی متعادل

اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند به تمرکز مغز صدمه وارد کند. خوردن بیش از حد یا خیلی کم نیز می تواند با اختلال تمرکز رابطه داشته باشد. یک وعده غذایی سنگین ممکن است به شما احساس خستگی داده، در حالی که کالری کم نیز احساس گرسنگی ایجاد می کند. یک رژیم غذایی متعادل و پر از طیف گسترده ای از غذاهای سالم می تواند موجب افزایش تمرکز مغز شود.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

مکمل هایی مانند ویتامین B، C، E، بتاکاروتن و منیزیم می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشند. جینسنگ، جینکو و ترکیب گیاهان دارویی نیز می تواند موجب ایجاد تمرکز شوند اما محققین در مورد این مواد هنوز به نتیجه نرسیده و تنها خوش بین هستند و برای اثبات تاثیر این مواد نیاز به بررسی بیشتری دارند در مورد مصرف مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.

یک روز خوب

برای داشتن یک روز عالی با یک وعده غذایی حاوی آب میوه صد در صد طبیعی، نان، غلات کامل، ماهی قزل آلا، و یک فنجان قهوه شروع کنید. علاوه بر خوردن این مواد کارشناسان توصیه می کنند برای افزایش تمرکز مغز اقدامات زیرا را انجام دهید:

  • خواب کافی شبانه
  • نوشیدن آب زیاد
  • ورزش هایی مانند یوگا
  • تفکر و استراحت