ماساژ یکی از روش‌های طب مکمل و جایگزین است که روز به روز بر تعداد کسانی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند اضافه می‌شود.

یک ماساژ آرامش‌بخش خستگی را در می‌کند

در یک تعریف کلی ماساژ به فشار دادن و کشش پوست، عضلات، تاندون‌ها و مفاصل گفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا نیوز ماساژدهندگان معمولاً نوک انگشتان دست را ماساژ می‌دهند، اما گاهی هم ممکن است ساعد، آرنج و حتی پا‌هایشان را ماساژ دهند. انواع ماساژ از فشارهای ملایم تا محکم متفاوت است.

معمول‌ترین ماساژها

ماساژ سوئدی: فشار‌ها، ضربه‌ها و مالش‌های ملایمی را با حرکات عمیق و دورانی به عضلات وارد می‌کنند.

ماساژ عمیق: حرکات و فشار‌ها آهسته‌تر و با فشار بیشتری بر لایه‌های زیرین و عمیق‌تر پوست وارد می‌شود. ماساژ عمیق معمولا به بهبود آسیب‌های عضلانی کمک می‌کند.

ماساژ ورزشی: بسیار شبیه ماساژ سوئدی است. تفاوتش این است که ماساژ ورزشی برای افرادی که بسیار ورزش می‌کنند مناسب است تا از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود یا اگر فرد ورزشکار آسیب دید از طریق این روش بهبود یابد.

ماساژ موضعی: بیشتر تمرکزش روی مناطق حساس و ماهیچه‌های آسیب‌دیده است. ماساژ موضعی می‌تواند به کاهش درد و درمان سریع‌تر کمک کند.

برای پی‌بردن به خواص و فواید ماساژدرمانی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. با این حال استفاده از این روش، طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده‌، بدین قرار است:

– رهایی از استرس

– کاهش اضطراب و افسردگی

– کاهش درد

– کنترل

– فشار خون

– رشد نوزاد

– کاهش آسیب در ورزش‌های آسیب‌زا

– افزایش ایمنی بدن

ماساژ تا زمانی که توسط یک ماساژ‌دهنده حرفه‌ای انجام ‌شود، یک روش درمانی کاملا بی‌خطر است. با این حال ماساژدرمانی برای همه مناسب نیست و اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که علائم زیر را دارید، قبل از استفاده از این روش با دکترتان مشورت کنید.

– دردهای غیر قابل توضیح

– سوختگی و یا زخم‌های عمیق

– سرطان

– لخته خون

– شکستگی

– پوکی استخوان

– بارداری

برخی از انواع ماساژ ممکن است باعث شود شما روز بعد از ماساژ، احساس کوفتگی کنید، اما ماساژ به‌طور معمول نباید دردناک یا ناراحت‌کننده باشد. اگر در طول ماساژ یا پس از آن احساس درد یا ناراحتی کردید بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

عوارضی که ماساژ ممکن است داشته باشد

– خونریزی داخلی

– آسیب‌های عصبی

– فلج موقت

– حساسیت به روغن یا لوسیون ماساژ

توصیه می‌شود قبل از جلسه ماساژ با ماساژدهنده خود راجع‌به بیماری‌تان صحبت کنید. همچنین حتما باید سوالاتی از از او بپرسید:

آیا شما مجوز یا گواهی ماساژوری را دارید؟

چه آموزشی دیده‌اید و چقدر تجربه دارید؟

برای درمان من چند جلسه ماساژ لازم است؟

درست است بیشتر مردم فکر می‌کنند ماساژ یک احساس خوب و آرامش‌بخش به آن‌ها می‌دهد، اما فکر کردن کافی نیست و باید از این روش استفاده کرد. شما حتی می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزشی ماساژ، خودتان هم ماساژدادن را یاد بگیرید.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

منبع : salamatnews.com