چند نکته مهم در مورد برنامه غذایی برای مبتلایان به هپاتیت C

اگر شما مبتلا به بیماری هپاتیت C هستید و تحت درمان قرار دارید، احتمالا عوارضی را تجربه می کنید که شامل تهوع، تب و لرز و تغییر در دفع مدفوع است. اما شما می توانید این عوارض را کنترل کرده و بهتر زندگی کنید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت با بیان برنامه غذایی برای مبتلایان به هپاتیت C به شما یاد می دهیم چگونه بیماری خود را کنترل کنید.

برنامه غذایی برای مبتلایان به هپاتیت C

مایعات بنوشید

اگر مبتلا به هپاتیت C هستید، شاید وقت آن رسیده که نوشیدنی مصرفی خود را تغییر دهید. به جای نوشیدن قهوه یا نوشابه، نوشیدنی های بدون کافئین مانند آب بنوشید. سعی کنید شش تا هشت فنجان در روز آب بنوشید.

آب آشامیدنی یک روش مؤثر برای مقابله با عوارض درمان های این بیماری است. نوشیدن آب می تواند علائم اسهال را کاهش دهد و به بهبود سرفه ،کاهش خستگی و جلوگیری از خشکی دهان کمک می کند. به علاوه، اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار می تواند در بهبود خواب به شما کمک کند.

میان وعده می تواند به شما انرژی لازم را برساند. به علاوه، این کار می تواند تهوع و استفراغ را کاهش دهد. در این رژیم مطمئن شوید که مواد غذایی حاوی پروتئین بالا مانند پنیر، کره بادام زمینی، تخم مرغ و یا پروتئین را استفاده می کنید.

کاهش اشتها یکی از عوارض های شایع ناشی از درمان هپاتیت c است. بنابراین اگر اشتهای کمی دارید نگران نباشید. در این صورت برنامه ی غذایی خود را تغییر دهید و اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، در طول روز وعده های غذاهای کوچک و به دفعات بیشتر بخورید.

عاقلانه انتخاب کنید

علاوه بر خوردن وعده های کوچک، دقت در آن چه که می خورید نیز می تواند عوارض ناشی از هپاتیت c مانند حالت تهوع را به حداقل برساند. سعی کنید از خوردن غذاهایی مانند غذاهای تند، چرب، شیرین و اسیدی که پتانسیل این را دارند که عوارض شما را بیشتر کنند اجتناب کنید. به جای خوردن آن ها از عصاره زنجبیل یا نوشیدن چای زنجبیل که معده شما را تسکین می دهد استفاده کنید .اگر صبح ها هنگام خوردن صبحانه تهوع دارید می توانید کراکر های خشک و یا نان تست برای صبحانه بخورید.

چند نکته مهم در مورد برنامه غذایی برای مبتلایان به هپاتیت C
چند نکته مهم در مورد برنامه غذایی برای مبتلایان به هپاتیت C

با طمع فلز در دهان مقابله کنید

بسیاری از بیمارانی که در حال درمان هستند، طمع فلز در دهانشان به وجود می آید. برای جلوگیری از ایجاد این طمع این افراد می توانند نیم ساعت قبل از اینکه غذای خود را بخورند از ماست یا شکلات تلخ مصرف کنند و همچنین برای خوردن غذای خود از ظروف پلاستیکی استفاده کنند. علاوه بر رعایت این نکات نوشیدن آب لیمو، ترکیب آب با لیمو ی تازه، آب زغال اخته و یا مصرف عصاره لیمو بدون قند نیز می تواند به کاهش طمع فلز در دهان کمک کند.

اسهال خود را کنترل کنید

اگر شما هم از داشتن اسهال رنج می برید و در طول روز به دفعات زیاد اجابت مزاج دارید، باید در برنامه غذایی خود غذاهای تند و اسیدی کمتری مصرف کنید و به جای آن فیبر های محلول بیشتری استفاده کنید. اگر اسهال دارید از رژیم غذایی “BRAT” که شامل مواد غذایی حاوی فیبر محلول مانند موز، برنج سفید، سیب زمینی و نان سفید است استفاده کنید. همچنین، چند روز پس از اینکه اسهال تان از بین رفت از مصرف محصولات لبنی اجتناب کنید.

به خاطر داشته باشید که راه های بسیاری وجود دارد که می توانید به کمک آن ها عوارض ناشی از بیماری خود را کاهش دهید و هر روز احساس بهتری داشته باشید. با استفاده از برنامه غذایی برای مبتلایان به هپاتیت c می توانید بیماری خود را در مسیر درستی قرار دهید.