برنج بر قند خون و گرسنگی

مقدار غذاهای مختلف بر سطح قند خون شما تأثیر می گذارد و همینطور چگونگی احساس گرسنگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر این غذاهایی مانند نان، ماکارونی و برنج حاوی کربوهیدرات هایی هستند که می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد.

هرچه میزان قند خونتان پس از مصرف غذا تغییر می کند، احتمال بیشتری دارد که سطح انرژی نامناسب داشته باشید و غذاهای حاوی کربوهیدرات بیشتری در چند ساعت آینده میل کنید. اکثر انواع برنج به شکل قند هضم می شوند؛ در نتیجه برنج بر قند خون و گرسنگی تاثیر مستقیم دارد و آنها را افزایش می دهد.

محتوای کربوهیدرات برنج

همه انواع برنج، قهوه ای یا سفید، بلند یا کوتاه، دارای کربوهیدرات هستند. یک فنجان برنج پخته به طور متوسط ۴۵ گرم کربوهیدرات دارد؛ که معادل مقدار موجود در سه تکه نان است.

برخی از افراد به راحتی می توانند دو فنجان برنج را در یک وعده بخورند و این مقدار سرو شده در منوی بسیاری از رستوران ها است؛ که تا ۹۰ گرم کربوهیدرات و یا معادل شش تکه نان را وارد بدن ما می کند.

همه این کربوهیدرات ها بعد از خوردن برنج به قند شکسته شده و وارد خون شما می شوند. یک وعده برنج که ۹۰ گرم کربوهیدرات را تامین می کند، تقریبا به مقدار ۲۲ قاشق چای خوری شکر قند قند خون شما را افزایش می دهد. در نتیجه این نوع مصرف میزان قند خون شما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

شاخص گلیسمی

برنج علاوه بر محتوای کربوهیدرات بالا دارای شاخص گلیسمی بالا است. غذاهای شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید، برنج، چوب شور، چیپس سیب زمینی و بسیاری از غلات صبحانه، سطح قند خون شما را نسبت به غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مانند گل کلم، توت فرنگی و سیب زمینی پخته، بیشتر افزایش می دهند.

حتی اگر شما همان مقدار کربوهیدرات را که از توت فرنگی مصرف می کنید؛ از برنج دریافت کنید، به علت شاخص گلیسمی بالاتر آن، میزان قند خون شما بیشتر و سریعتر پس از خوردن برنج افزایش می یابد.

گرسنگی ناشی از برنج

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا مانند برنج احتمالا مدت زیادی پس از صرف غذا شما را راضی نمی کنند.. بر اساس یک مقاله در سال ۲۰۰۲ در “مجله آمریکایی تغذیه بالینی”، خوردن مقدار زیادی برنج به طور منظم می تواند شما را گرسنه تر کرده و به صمرف غذاهای بیشتر متمایل کند؛ که در نهایت ممکن است به اضافه وزن و چاقی منجر شود.

برنج باسماتی گزینه بهتری است

اگر می خواهید برنج بخورید، برنج معمولی خود را با برنج باسماتی جایگزین کنید. برنج باسماتی که دارای انواع سفید یا قهوه ای است دارای شاخص گلیسمی پایین تر است و اگرچه مقدار کربوهیدرات آن به طور معمول به عنوان برنج سفید معمولی است؛ اما سطح قند خون شما را به سرعت افزایش نخواهد داد.

اگر دچار دیابت هستید یا در حال تلاش برای از دست دادن وزن هستید، برای جلوگیری از تحریک گرسنگی، اندازه هر وعده خود را کوچک کنید. شما همچنین می توانید با افزودن سبزیجات غنی از پروتئین و فیبر، مانند پیاز، قارچ، فلفل قرمز، کلم بروکلی و گل کلم، و همچنین مقدار مناسب پروتئین مرغ، گوشت و یا ماهی، برنج را تقویت کنید.