بستن لوله های رحم و شانس بارداری در آینده

بستن لوله های رحم روشی نسبتا متداول برای جلوگیری از بارداری است.

خطرات بستن لوله های رحم

اولین و مهمترین خطری که پس از بستن لوله های رحم یک زن را تهدید می کند؛ خطر بارداری خارج از رحم است. پس در صورت استفاده از این روش، زنان باید به صورت متوالی تست بارداری بدهند. تا بتوانند از احتمال این موضوع مطلع باشند.

خطر بعدی بستن لوله های رحم، همان خطر معمول دردیگر جراحی هاست. بستن لوله های رحم یک جراحی نسبتا تهاجمی است و در نتیجه خطراتی مثل عوارض بیهوشی، خونریزی در حین و بعد از جراحی، عفونت و صدمه به اندام های اطراف رحم، مثل مثانه و روده، را می توان برای آن متصور بود.

روش های بستن لوله های رحم
روش های بستن لوله های رحم

امکان بارداری پس از بازکردن لوله های رحم

در صورت بازکردن دوباره لوله های رحم شانس بارداری به سنبت زیاد است. با این حال موفقیت رد داشتن یک بارداری سالم پس از بازکردن لوله های رحم قبلا بسته شده، به عوامل زیر بستگی دارد.

طول لوله های رحم

بعد از بستن لوله های رحم، بخشی از لوله های فالوپ قطع می شود. و بخش باقی مانده دو سمت دارد که بخشی به صورت متصل به رحم باقی می ماند. و بخش دیگر جدا شده است. در هنگام بازکردن لوله رحم، این بخش جدا شده دوبراه باید مصتل شود. حال هرچقدر این لوله ها کوتاه تر باشند؛ احتمال حاملگی دوباره پس از اتصال سخت تر است.

با این حال، با وجود اینکه این ویژگی می تواند تعیین کننده باشد. اما نمی تواند از آن برای تعیین دقیق احتمال بارداری دوباره پس زا بستن لوله های رحم، استفاده کرد.

روش بستن لوله های رحم

لوله هایی که با استفاده از کلیپ یا حلقه، بسته می شوند؛ کمتر آسیب می بینند. و پس از باز کردن دوباره شانس بیشتری برای حاملگی دارند. همچنین حاملگی های موفق بیشتری پس از بازکردن لوله های رحم بسته شده توسط روش های جدید، گزارش شده است. از جمله این روش ها استفاده از ایمپلنت ها برای بستن لوله رحم است؛ که اسیب کمتری به لوله های رحم می زند.

قطر لوله های رحم

هم اندازه بودن قطر لوله های رحمی، شانس اتصال ردست دوبراه آن ها را بیشتر می کند. در نتیجه شانس بارداری بیشتر شده و امکان بارداری خارج از رحم کمتر می شود.

سن

زنان با سن کمتر و جوان تر، شانس بیشتری برای بارداری پس از باز کردن لوله های رحم دارند. این شانس برای زنان بالای ۳۸ سال بسیار کمتر است.

میزان و کیفیت اسپرم مرد

طبیعتا هرچه میزان و کیفیت اسپرم ها در مایع منی مرد، بیشتر و بهتر و سالم تر باشد. شانس بارداری زن پس از باز کردن لوله های رحم بیشتر است. از این سو انجام آزمایشات لازم در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

آسیب شناسی لگن

هرگونه اسیب و مشکل در لگن و همچنین تخمدان زن، می تواند عمل بارداری را پس زا بازکردن لوله های رحم سخت کند.

موارد دیگر

در نهایت گاهی با وجود تمامی شرایط مطلوب، پس از بازکردن دوباره لوله های رحم بسته شده، بارداری رخ نمی دهد. در این شریاط بهترین و تنها پیشنهاد استفاده از روش آی وی اف (IVF) (لقاح آزمایشگاهی) است.