بعضی از درمان های غیر جراحی برای خروپف

خروپف در واقع ارتعاشاتی است که به صورت صداهای نا هنجار و از ورود هوا از طریق دهان و بینی به ریه ها در زمان خواب ایجاد می شود. زمانی که ما به صورت عادی و در بیداری نفس می کشیم ماهیچه ها اطراف دهان و بینی به حد کافی استقامت داشته و این جریان ورود هوا را به راحتی انجام می دهند. اما برخی افراد زمانی که خواب هستند ماهیچه های اطراف دهان و بینی آنها شل شده و مسیر عبور هوا از دهان به ریه را تنگ می کنند  در نتیجه این فرآیند تولید صدا می کند. هنوز درمان قطعی برای مشکل خروپف ارائه نشده است. در واقع همه درمان ها برای این عارضه نسبی بوده و می تواند صداهای تولید شده ناشی از تنفس فرد را تا حدی کاهش دهند. این بهبود بستگی به انتظار شما از درمان دارد. به عنوان مثال تبدیل صدای تولید شده ای که شبیه به حرکت یک کامیون باشد به صدای تولید شده توسط یک موتور سیکلت با درمان های جراحی و غیر جراحی امکان پذیر است نکته مهم این است که این بهبود بتواند خودتان، هم اتاقی و یا همسرتان را راضی کند یا خیر؟ در این مطلب می خواهیم به بعضی از درمان های غیر جراحی برای خروپف اشاره کنیم.

درمان خروپف

برخی از درمان های خروپف شامل موارد زیر است:

تغییرات رفتاری

تغییرات رفتاری شامل کاهش وزن ، تغییر مواضع خواب، پرهیز از مصرف الکل، ترک سیگار و داروهایی که ممکن است موجب ایجاد خروپف شود. خروپف معمولا وقتی طاق باز و به پشت می خوابید کمتر می شود برای کمک به این مشکل، می توانید یک توپ تنیس یا گلف را در جیب خود قرار داده تا از چرخش بدن به طرفین جلوگیری کند. الکل یا داروهای آرام بخش ایجاد خروپف می کنند، در نتیجه باید از مصرف آنها اجتناب شود.

دستگاه های دندانپزشکی
همانطور که قبلا بحث شد، خروپف توسط عبور جریان هوا از طریق یک منطقه طبیعی تنگ در گلو تشدید می شود. بخشی از تنگی این مسیر توسط زبان و کام ایجاد می شود. برخی از دستگاه های دندانپزشکی می توانند فک را به جلو نگه داشته و این مسیر را برای عبور هوا در طول شب باز نگه دارند.

این ابزارهای تقریبا بین ۷۰ الی ۹۰ درصد افراد مبتلا به خروپف را بهبود می بخشند اما از جمله مشکلات رایج استفاده از آنها، ترشح بیش از حد بزاق دهان در زمان استفاده از آنها می باشد. استفاده از این دستگاه ها را به افرادی توصیه می کنیم که نمی توانند با تغییرات رفتاری موجب کاهش خروپف شوند.

بعضی از درمان های غیر جراحی برای خروپف
خروپف

ابزارها و داروهای بینی

برخی از خروپف ها به دلیل تنگی راه تنفسی از طریق بینی است. ابزارهایی وجود دارد که به صورت لوله داخل بینی قرار گرفته و راه تنفس بینی را گشاد می کند. همچنین اگر مخاط بینی به دلیل آلرژی متورم و یا تحریک شده اند می توانید از اسپری های آب نمک برای بینی که باعث تمیز شدن و مرطوب نگه داشتن دیواره بینی از محرکهای محیطی (گرد و غبار و دود) می شود، استفاده کنید.

دیگر اسپری های بینی که ممکن است برای بهبود تنفس از راه بینی استفاده شود شامل اسپری های استروئیدی بینی و ضد احتقان بینی است. این اسپری ها برای تورم بسیار مفید هستند. اسپری های استروئیدی موجب کاهش التهاب در مجرای بینی می شود. مقدار کمی از استروئید  از طریق بینی جذب می شود بنابراین عوارض جانبی بسیار کمی دارند. ضد احتقان بینی که از چروکیده شدن عروق خونی جلوگیری می کند به بهبود خروپف که از احتقان بینی ایجاد می شود کمک می کند. این اقدامات بیشتر برای افرادی مفید است که در زمان عفونت های تنفسی فوقانی یا سرماخوردگی، که به طور معمول باعث تورم معابر راه هوایی می شود، خروپف می کنند.

دستگاه CPAP بینی

CPAP دستگاهی است که فشار هوای مداوم را به درون ریه ها وارد می کند. این ستگاه از یک ماسک که به لوله متصل به پمپ هوا وصل شده است تشکیل شده است.

سایر ابزارها

ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به ادعای تولید کنندگان آنها می توانند موجب بهبود خروپف شوند. این دستگاه ها گاهی به صورت ذهنی بر روی فرد تاثیر گذاشته و ممکن است باعث کاهش خروپفهای شبانه شود. اما نتایج و تاثیرات آنها هنوز به صورت علمی ثابت نشده است.