بلوغ جنسی زودرس و تبعات ناشی از آن

بلوغ جنسی زودرس به زبان ساده سر برآوردن امیال جنسی در کودکان در سنی کمتر از حد معمول است. این مسئله که از نظر جسمی و روانی قابل بررسی است می تواند موجب آسیب های زیادی به نوجوان تازه بالغ شود. سبک زندگی امروزی، نوع تغذیه و تصاویر مختلف، همگی بر تشدید این مسئله اثر دارند. این مسئله وقتی بیش از بیش خود را نمایان می کند که بلوغ جنسی زودرس موجب بلوغ عقلانی زودرس نشده است؛ به صورتی که فاصله بلوغ فرد و نیازش به رابطه جنسی، تا زمانی که بتواند رابطه جنسی در چارچوب های منطقی و عقلانی برقرار کند زیاد است. از سویی بالا رفتن سن ازدواج نیز بر این مشکل دامن زده است.

علل بلوغ جنسی زودرس

همانطور که به صورت حلاصه گفتیم بلوغ جنسی زودرس ناشی از روش زندگی مدرن است. تغییر تغذیه از غذاهای دیر پز به فست فودها و مواد شیمیایی باعث شده فرد از نظر جسمی زودتر به بلوغ برسد. همینطور دسترس پذیری بیشتر تصاویر و ویدئوهای مشکل دار از طریق ماهواره، شبکه های اجتماعی و… نیز از نظر روانی بر بلوغ جنسی زودرس در کودکان و نوجوانان موثر است.

بلوغ زودرس جنسی در ایران و جهان

این مشکل در ایران بیش از هرچیز ناشی از تغییر فرهنگ و رفتار در خانواده هاست. در گذشته کودکان از نظر ارتباط زودتر از موعد با موارد جنسی بیشتر کنترل می شدند. اما امروزه به واسطه رسانه های تصویری و ارتباط جمعی، این امر کمتر از همیشه شده است و البته تا حد زیادی نیز غیر قابل کنترل. این روزها کودکان از دوران دبستان به این موارد دسترسی دارند و با این مسائل آشنا می شوند. البته این مشکل تنها مختص به جامعه ایرانی نیست و در کشورهای دیگر نیز در این زمینه مشکلاتی ایجاد و البته برای رفع آن برنامه ریزی شده است. به عنوان مسائل در امریکای دهه ۹۰ این مشکل منجر به بلوغ زودرس بیش از ۱٫۵ میلیون نوجوان دختر زیر ده سال شده بود.

Early-sexual-maturity

متاسفانه بلوغ جنسی زودرس در ایران به عنوان یک مشکل به صورت رسمی پذیرفته نشده است. حتی جامعه ایرانی و مسئولان بلوغ به موقع در سنین نوجوانی را نیز علی رغم طبیعی بودن مورد توجه قرار نمی دهند و آن را نادیده می گیرند. و البته سال هاست نوجوان و جوان جامعه ایرانی از این مسئله و تابوهای جنسی ناشی از پرداختن به آن رنج می برد.

البته نباید فراموش کرد این حلقه مفقوده بعدهای دیگری نیز دارد. به طوری که در جامعه ایرانی و در سیستم آموزشی مدارس ایران نیز این مسئله مورد توجه نیست و حتی کمتر از گذشته حتی از سوی خانواده ها، به آن پرداخته می شود.

تفاوت بلوغ جنسی زودرس در پسران و دختران

دختران معمولا دو سال زودتر از پسران به بلوغ جنسی می رسند که این موضوع در بلوغ جنسی زودرس نیز مشهود است. در نوع بلوغ دختران و پسران نیز تفاوت هایی وجود دارد که گاها ایجاد مشکل می نماید. مثلا در بلوغ جنسی زودرس دختران، جستجو گری دختر به دنبال حمایت عاطفی، بر خواسته جنسی مقدم است. در واقع دختر نوجوان به دنبال حمایت عاطفی، جذب جنس مخالف خود می شود. این در حالی است که در پسران بلوغ جنسی ( بخصوص در ابتدای شکل گیری ) تنها در جهت ارضای نیاز های جنسی و ایجاد رابطه است. به این صورت در این نوع ارتباط نوعی تضاد به وجود می اید. دختر نوجوان که به دنبال رابطه ای عاطفی و به نوعی تکیه گاه است با درخواست رابطه جنسی طرف مقابل ربرو می شود و ناخواسته به آن تن می دهد. برای دختران این شکل از رابطه جنسی ناخواسته نوعی سراشیبی است که موجب مشکلات روحی و روانی ( فارغ از مشکلات احتمالی جسمی ) مختلفی می شود.

در نهایت باید گفت اصلی ترین مشکل ناشی از بلوغ جنسی زودرس ایجاد فاصله بیشتر و بیشتر بین زمان بلوغ و زمان ازدواج و ارتباط جنسی عقلانی و بدون آسیب است؛ و متاسفانه این موضوع همیشه از سوی مسئولان آموزش و خوانواده ها نادیده گرفته می شود.