خواص بنتونیت خاک رس برای بدن چیست؟

افراد از بنتونیت خاک رس در فرهنگ های مختلف برای پاک کردن بدن استفاده می کنند و گاهی لقب “رس شفا بخش” را به این ماده می دهند. بسیاری از افراد با مصرف خوراکی این ماده، علاوه بر استعمال خارجی آن، از خواص بنتونیت خاک رس بهره مند می شوند.

بنتونیت خاک رس، که به نام خاک رس Montmorillonite نیز شناخته می شود، به عنوان یک روند سلامتی در میان افرادی که به دنبال سم زدایی بدن و دفاع بیشتر در برابر بیماری ها هستند، به کار برده می شود. به همین دلیل قرن هاست که در سراسر جهان برای ارتقاء سلامت و جلوگیری از بیماری ها از این شیوه استفاده می شود. به همین دلیل ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با ۱۰ نمونه از مهمترین خواص بنتونیت خاک رس بیشتر آشنا کنیم.

تاریخچه بنتونیت خاک رس

این ماده از خاکستر ساخته شده از آتشفشان ها تشکیل شده است. بزرگترین منبع شناخته شده بنتونیت خاک رس در فورت بنتون، وایومینگ، که در آن آتشفشان های متعدد وجود دارد، یافت می شود.

نام دیگر این ماده، خاک رس Montmorillonite است. این نام برگرفته از منطقه ای در فرانسه به نام Montmorillon، جایی که خاک رس اولین بار در آن جا کشف شد می باشد. امروزه رس در بیشتر بخش های ایالات متحده، فرانسه و ایتالیا تولید می شود.

استفاده از بنتونیت خاک رس، روش شفابخش سنتی برای محافظت از بدن در برابر بیماری است. گزارش شده است که در چندین فرهنگ سنتی که در مناطق آند، افریقای مرکزی و استرالیا وجود دارد، قرن هاست که به روش های متعددی از این ماده استفاده می کنند. از آنجایی که خاک رس به راحتی در دسترس است و نیازی به پردازش مدرن ندارد، یک روش محبوب و مقرون به صرفه برای پاک کردن بدن می باشد.

این ماده چگونه در بدن کار می کند؟

ما هر روز با تعدادی زیادی از سموم تماس داریم. زیرا سموم در محصولات متداولی مانند رنگ، مواد تمیز کننده، مواد مورد استفاده در ساخت و ساز خانه ها، آب خام با کیفیت پایین، و حتی آفت کش هایی که به طور گسترده از اسپری آن ها استفاده می کنیم وجود دارد. به همین دلیل تنفس هوا اطراف برای ورود این سموم به بدن کافی است. این در حالی است که در کنار این روش ها، رژیم ناسالم پر از غذاهای فرآوری شده با کیفیت پایین نیز منبع دیگری برای دریافت سموم مختلف است.

اصطلاح “سموم فلزات سنگین” معمولا به موادی مانند جیوه، کادمیوم، سرب و بنزن اشاره دارد. این مواد می توانند در محصولات ذکر شده در بالا و همچنین در غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و انواع خاصی از ماهی ها یافت شود. بنتونیت خاک رس با کمک به دفع بسیاری از این سموم، از بدن شما محافظت می کند و با پاتوژن های مختلفی مسئول بیماری ها مانند E. coli که باعث عفونت استاف می شود، مبارزه می کند.

این ماده علاوه بر این که می تواند سموم را از بدن بیرون بکشد، خودش دارای طیف وسیعی از مواد مغذی است. بنتونیت خاک رس دارای مواد معدنی فراوانی از جمله موارد زیر است:

  • کلسیم
  • منیزیم
  • سیلیس
  • سدیم
  • مس
  • آهن
  • پتاسیم

هنگامی که این ماده به بدن وارد می شود، ویتامین ها و مواد معدنی آن مانند مکمل جذب می شود. بنابراین، بعضی از افراد از آن به عنوان مکمل استفاده می کنند، زیرا این نوع رس منبع طبیعی مواد مغذی است.

خاک رس بنتونیت در هنگام برخورد با مایعات دارای توانایی تولید بار الکتریکی است. وقتی که خاک رس با هر نوع مایعی (به طور معمول آب) برخورد می کند، شارژ مختلفی می گیرد و به سموم موجود در داخل مایعات متصل می شود.

بنتونیت خاک رس در حالت طبیعی، دارای مولکول هایی با بار منفی است. از طرفی بیشتر توکسین ها و فلزات سنگین مولکول های مثبت دارند. این موضوع اجازه می دهد تا این دو نوع مولکول به راحتی به هم متصل شده و فرآیند حذف سموم اتفاق بیفتد.

خواص بنتونیت خاک رس

مورد استفاده روی پوست برای کمک به بهبود سم زدایی، درماتیت و زخم

بنتونیت خاک رس هنگامی که با آب مخلوط شده و به عنوان ماسک استفاده می شود، قادر به اتصال به باکتری ها و سمومی که در سطح پوست و درون حفره ها زندگی می کنند می باشد. این ماده کمک می کند تا لکه و قرمزی کاهش پیدا کرده و با واکنش های آلرژیک ناشی از تحریک کننده هایی مانند لوسیون یا مواد شستشو صورت مبارزه شود. این ماسک حتی در بهبود زخم نیز موثر است.

با توجه به توانایی ویژه خاک رس به عنوان درمان آنتی بیوتیکی، در صورت که از این ماده به صورت موضعی استفاده شود می تواند عفونت های پوستی مانند درماتیت تماسی را بهبود داده و زخم را زودتر درمان کند. این خاصیت زمانی که آنتی بیوتیک های تجویزی قادر به حل مشکل نیستند بسیار مفید می باشد.

استفاده موضعی از بنتونیت خاک رس حتی زخم بورولی که یک عفونت ناشی از باکتری های مایکوباکتریوم اولسرانس است و به طور کلی در کشورهای جهان سوم مشاهده می شود را نیز درمان می کند.

بعضی از افراد از این ماده برای حذف سموم روی پوست استفاده می کنند.

پشتیبانی از هضم

بنتونیت خاک رس با استفاده از دفع سموم، مواد شیمیایی و فلزات سنگین ناشی از ناراحتی های گوارشی، باعث بهبود هضم می شود. تحقیقات حیوانی همچنین نشان داده اند که این ماده می تواند به سموم خاص مانند “آفلاتوکسین” که در رژیم غذایی معمولی ما یافت می شود، متصل شده و آن را دفع کند. هجوم آفلاتوکسین ها می تواند به آسیب های کبدی کمک کرده و به طور بالقوه حتی عامل شروع برخی از انواع سرطان ها نیز باشد.

در یک مطالعه که بر روی گاوها انجام شد دانشمندان دریافته اند که مولکول های این ماده به روتاویروس گاوی و کروناویروس گاوی متصل می شود. این دو ویروس، ویروس های اصلی هستند که به گاستروانتریت (آنفولانزای معده در انسان ها) منجر می شوند.

با توجه به توانایی بنتونیت خاک رس در خنثی کردن باکتری های روده و کشتن ویروس ها، این ماده به کاهش بسیاری از مشکلات گوارشی کمک می کند. بعضی از افراد از بنتونیت خاک رس برای کاهش تهوع و استفراغ در زنان باردار و به عنوان یک راه مطمئن برای درمان یبوست و بهبود سندرم روده تحریک پذیر استفاده می کنند.

این ماده از پوشش دستگاه گوارش محافظت کرده و به این ترتیب اجازه نمی دهد تا سموم وارد این پوشش شوند. البته مطالعات انجام شده در مورد این ماده تنها بر روی حیوانات انجام شده است.

این ماده ممکن است برای حیوانات خانگی نیز مفید باشد و می تواند تهوع و استفراغ حیوان خانگی را کاهش دهد. شما می توانید این ماده را به آب شرب حیوان خانگی خود اضافه کنید تا به کاهش علائمی مانند استفراغ کمک کند.

کاهش وزن

این ماده به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم که حاوی مقدار زیادی مواد غذایی قلیایی و مواد طبیعی سم زدا و پروبیوتیک است، می تواند به کاهش وزن در مردان سالم در طی ۲۱ روز کمک کند. شرکت کنندگان در پژوهشی که منتج به نتایج بالا شد، بهبود کلسترول را نیز گزارش دادند.

از آنجا که طبیعت این مطالعه کنترل نشده بود، نمی توان کارکرد دقیق این ماده را در کاهش وزن تعیین کرد. بنابراین از این نتایج باید با احتیاط استفاده شود. تا به امروز، هیچ مطالعه کنترل شده انسانی نتوانسته است که این نتیجه را اثبات کند.

با این حال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ که بر روی موش ها انجام شد، اثرات بنتونیت خاک رس را بر کاهش وزن این حیوانات آزمایش کرد و دریافت که مکمل این ماده با کاهش وزن و کاهش کلسترول ارتباط دارد.

بهبود عملکرد تیروئید

بنتونیت خاک رس در موش ها به جذب برخی از هورمون های تیروئید (T3 و T4) کمک می کند و موجب کاهش هیپرتروئیدی می شود. این نتیجه نشان می دهد بنتونیت خاک رس ممکن است به طور بالقوه سطح تریروئید را کاهش دهد. اگر چه این آزمایشات تا کنون بر روی انسان انجام نشده است.

توقف رشد دو سلول سرطانی در یک آزمایشگاه

مطالعه آزمایشگاهی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد کشف کرد که این ماده رشد سلول سرطانی U251، که یک سلول سرطانی انسانی در نوعی از سرطان عصبی مرکزی به نام گلیوبلاستوما است را متوقف کرده است. محققان توضیح دادند که تشکیل سلولی و تورم بنتونیت خاک رس دلیل این امر است و به این شکل می تواند به طور بالقوه در برابر انواع خاصی از سرطان ها (مانند گلیوبلاستوما) موثر باشد.

آزمایش دیگر نشان داد که این ماده مرگ سلول های Caco-2، که یک نوع  سلول در سرطان روده بزرگ است را به همراه دارد. در این مطالعه، خاک رس، بدون آسیب رساندن به DNA، مقدار زیادی استرس اکسیداتیو را فقط بر روی سلول های سرطانی وارد کرد.

تقویت سیستم ایمنی توسط کشتن باکتری ها و ویروس های مضر

بنتونیت خاک رس در کشتن باکتری های مضر نیز موثر است. در یک مطالعه منتشر شده توسط Antimicrobial Chemotherapy نتایج نشان داد که محصولات معدنی خاص دارای خواص ضد باکتری درونی و پایدار هستند که می توانند درمان ارزانی در برابر عفونت های متعدد باکتریایی انسانی باشند.

هنوز تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع انجام نشده. اما نتایج مطالعات در مورد چگونگی استفاده از خاک رس به عنوان درمانی برای بیماری های مرتبط با روده، تا به حال  امیدوار کننده به نظر می رسد. علاوه بر از بین بردن عفونت ها و ویروس ها، این ماده سیستم ایمنی را با حفاظت از دیواره روده قوی می کند.

بیشتر قدرت سیستم ایمنی بدن در داخل میکروبیوم روده نهفته است و هنگامی که دیواره روده دچار مشکل می شود، سموم بهتر می توانند در جریان خون نفوذ کنند و مشکلات جدی ایجاد کنند. با محافظت از دیواره روده و کاهش میزان ورود آفت کش ها، سموم، باکتری ها و مواد شیمیایی به خون، بدن قادر به محافظت از خود است.

حمایت از سیستم تنفسی

این ماده در آزمایشگاه توانسته در برابر آدنوویروس انسان مبارزه کند. درست است که این ویروس به طور کلی کشنده نیست، اما عفونت های تنفسی ایجاد می کند که می تواند به ویژه برای نوزادان یا کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند خطرناک باشد. هیچ روش درمانی پذیرفته شده ای در حال حاضر برای درمان این عفونت های ویروسی وجود ندارد، اما بنتونیت خاک رس ممکن است بتواند نامزدی برای انجام تحقیق بیشتر در مورد این موضوع باشد.

خاک رس بنتونیت همچنین احتمالا قادر به درمان مسمومیت پاراکوات در انسان می باشد. پاراکوات یک علف کش سمی است و به راحتی در ایالات متحده در دسترس نیست. با این حال، اگر مصرف یا تنفس شود، می تواند موجب بیماری به نام پاراکوات ریه شود.

بهبود سلامت دندان ها و لثه

دهان یکی از مناطق حساس بدن است. بنابراین زمانی که در معرض خطر مهاجمانی مانند باکتری ها و سموم قرار بگیرد، می تواند برای کل بدن مشکل ساز شود. بنتونیت خاک رس به مواد ناسالم در دهان، اطراف دندان ها، زبان و لثه متصل می شود و قبل از اینکه آنها را ببلعید و بیمار شوید، آنها را از بین می برد.

حذف فلوراید از آب آشامیدنی

بنتونیت خاک رس به عنوان یک روش موثر برای حذف مقدار خطرناک فلوراید که اغلب در آب آشامیدنی یافت می شود به کاربرده می شود. مقدار فلوراید زیاد در آب به بیماری های جدی نظیر دیابت، اختلال عملکرد تیروئید و آسیب مغزی مرتبط است.

جایگزین مفید برای پودر بچه

از این ماده می تواند برای درمان تحریک شدگی پوست نوزادان و به جای پودر بچه نیز استفاده کرد.