بهترین درمان های طبیعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

با توجه به آمار وزارت بهداشت آمریکا به طور کلی از هر ۱۰ زن ۱ زن و از هر ۲۰ زنی که در سن باروری خود به سر می برند ۱ زن از از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) رنج می برند. به همین دلیل این بیماری در حال حاضر حدود پنج میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است. سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در زنان بالغ ایجاد می شود اما در مواردی در دختران نوجوان بالای ۱۱ سال نیز مشاهده شده است. سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی ایجاد می شود که هورمون ها یک زن از تعادل خارج شود. این اختلال خود را از طریق طیف وسیعی از علائم، که برخی از آن ها را در ادامه بیان می کنیم، نشان می دهد:

  • ناباروری
  • عدم قاعدگی یا نامنظم بودن آن
  • عدم تخمک گذاری
  • کیست های متعدد در تخمدان ها
  • آکنه
  • وجود مو بیش از حد در صورت
  • چاقی
  • مقاومت به انسولین

این بیماری در شرایط حاد باید توسط پزشک درمان شود اما گاهی با مشورت پزشک می توانید از برخی از گیاهان، مکمل ها و یا درمان های جایگزین، با تمرکز بر روی مراکز کنترل هورمون، به درمان علائم PCOS بپردازید. در ادامه با این درمان ها بیشتر آشنا شوید.

داروهای گیاهی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درخت پنج‌ انگشت

نام علمی این درخت Vitex agnus-castus است اما با نام Chaste Tree نیز شناخته می شود. عصاره درخت پنج انگشت برای تنظیم سطح هورمون مفید است. مراکز کنترل هورمون نقش حیاتی در درمان برخی از علایم PCOS دارد. عدم تعادل هورمون ها در کسانی که از PCOS رنج می برند اغلب به شکل حساسیت به لمس پستان، عدم تخمک گذاری و قاعدگی نامنظم خود را نشان می دهد. هورمون هایی که توسط بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک تحت تأثیرند عبارتند از:

  • استروژن
  • پروژسترون
  • پرولاکتین

در یک مطالعه که در مجله Complementary and Alternative Medicine منتشر شده، محققان شواهدی یافتند که نشان می دهد عصاره درخت پنج انگشت به پایین آوردن سطح پرولاکتین کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که اثبات می کند پنج انگشت برای درمان ناباروری و بهبود نظم قاعدگی مفید است.

اگر می خواهید از این درمان استفاده کنید باید چند نکته را مد نظر قرار دهید. اول آن که حتما این کار را تحت نظارت پزشک انجام داده تا دوز و میزان مناسبی از آن را استفاده کنید. دوم آن که استفاده از این گیاه در دراز مدت جوابگو است. در واقع محققان معتقدند که پس از ۴ دوره قاعدگی این دارو اثر خود را بر روی درمان خواهد گذاشت.

شیرین بیان چینی

در مطالعات انجام شده بر روی درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص شد که شیرین بیان چینی (Glycyrrhiza uralensis) برای تنظیم سطوح هورمونی ها مفید است. در یک مطالعه که در مجله Medical Journal called Steroids منتشر شده، محققان نشان دادند که ۳٫۵ گرم از عصاره شیرین بیان سطح تستوسترون را کاهش می دهد. این در حالی است که دیگر هورمون های بدن را بدون تغییر خواهد گذاشت. با این کار برای تعادل سطح هورمون ها مفید خواهد بود.

با توجه به بررسی های منتشر شده در مجله Experimental Biology، شیرین بیان قادر است با تنظیم سطح گلوکز، مقاومت به انسولین را کاهش دهد. همانطور که ذکر شد مقاومت به انسولین یکی از علائم بیماری تخمدان پلی کیستیک است. پس این گیاه نه تنها می تواند منجر به درمان PCOS شود بلکه قادر است علائم و نشانه های این بیماری را نیز کاهش دهد. مانند گیاه پنج انگشت، شیرین بیان نیز نیاز به زمان دارد تا بتواند بر روی بدن اثر بگذارد.

در طب سنتی ژاپنی، از ترکیب شیرین بیان با گلی به نام Shakuyaku-Kanzo برای کاهش سطوح تستوسترون، تحریک تخمک گذاری و کمک به باردار شدن استفاده می کردند.

توت مار

توت مار گیاهی از تیره آلالگان است و نام علمی آن Actaea racemosa می باشد. در یک کارآزمایی که در مجله European Journal of Obstetrics and Gynecology منتشر شده، به گروهی از زنان ۲۰ میلی گرم از گیاه توت مار به مدت ۱۰ روز داده شده و گروه دیگری به مدت ۵ روز ۱۰۰ میلی گرم کلومیفن سیترات مصرف کردند. این مطالعه نشان داد می توان از توت مار  به عنوان یک جایگزین برای کلومیفن سیترات برای القاء تخمک گذاری استفاده کرد. تخمک گذاری، باروری و تعادل هورمونی مسائل مهم هستند که افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با آن مواجه می شوند. بنابراین گیاه توت مار یک جایگزین طبیعی برای برخی از داروهای مورد استفاده جهت باروری می باشد.

البته این گیاه تنها بر روی درمان سندورم تخمدان پلی کیستیک موثر نیست بلکه با توجه به تحقیق منتشر شده در مجله فارماکولوژی، توت مار دارای ترکیباتی است که در مقابله با استرس موثر است. در مطالعه دیگری از مجله Ehtnopharmacology مشخص شد که توت مار برای کاهش افسردگی و  مبارزه با اثرات استرس کمک کننده است. بنابراین این گیاه نه تنها قادر است بیماری را درمان کند بلکه مزایای بسیاری برای برقراری تعادل هورمون و مدیریت استرس برای افراد مبتلا به PCOS دارد.

دارچین

دارچین علاوه بر گرم بودن و داشتن خواص بسیار، قادر است سندرم تخمدان پلی کیستیک را نیز درمان کند. نظم چرخه قاعدگی و تخمک گذاری نقش بزرگی در PCOS بازی می کنند. عصاره های گیاهانی که می توانند سطح هورمون را متعادل کنند، نظم را به چرخه قاعدگی برگردانند و تخمک گذاری را بیشتر کنند، قطعا قادرند بسیاری از علائم PCOS را کاهش دهند. طبق نتایج اعلام شده در مجله American Journal of Gynecology، زنانی که روازنه ۱٫۵ گرم دارچین مصرف می کنند نظم بهتری در قاعدگی دارند. دارچین همچنین ممکن است به تنظیم میزان انسولین در افراد خاص کمک کند. در یک کارآزمایی منتشر شده در Nutrition New York، محققان دریافتند که بیمارانی که ۷۵۰ میلی گرم دارچین به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده اند، در حساسیت به انسولین بهبود قابل توجهی را تجربه کردند.

در مورد استفاده از دارچین باید اطمینان حاصل کنید که نوع مناسبی از آن را استفاده می کنید. به طور کلی دو نوع عمده از دارچین برای استفاده های آشپزی وجود دارد:

  • دارچین سیلان ( دارچین verum، دارچین zeylanicum و یا همان “دارچین واقعی” است)
  • دارچین کاسیا (دارچین aromaticaum، دارچین burmannii و یا همان “دارچین سایگون” است)

دارچین سیلان بومی سری لانکا است، در حالی دارچین کاسیا بومی برمه است و در چین و ویتنام نیز رشد می کند. دارچین که ما در غذاهایمان استفاده می کنیم و اکثر مردم نیز در کشورهای دیگر آن را به نام دارچین می شناسند، دارچین کاسیا است که ارزان تر از دارچین سیلان می باشد. در حالی که هر دو دارچین کاسیا و سیلان از پوست داخلی درخت دارچین مشتق شده است، دارچین سیلان به دلیل وجود مقادیر بسیار پایین تر کومارین (یک ترکیب آلی طبیعی است که می تواند در صورت مصرف زیاد به  آسیب کبدی منجر شود)، بهتر است.

بهترین درمان های طبیعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
بهترین درمان های طبیعی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

داروهای طبیعی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

بر اساس تجربیات بالینی و طب سنتی، برخی از گیاهان هورمونی می توانند به درمان اختلالات هورمونی کمک کنند. این گیاهان عبارتند از:

  • تمشک قرمز
  • زنجبیل (Zingiber officinale)
  • رزماری (Rrosemary)
  • داروهای گل مینا (Tanacetum parthenium)
  • میتچلا رپنز (Mitchella repens)
  • برنجاسف (Artemisia vulgaris)
  • ریشه Chamaelirium luteum

مکمل های حیاتی برای حمایت از بدن شما

اگر در حال درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید، به غیر از عصاره های گیاهی ذکر شده در بالا، برای پشتیبانی از ساختار بدنتان نیاز دارید که از برخی از ویتامین های ضروری و مواد معدنی نیز استفاده کنید. کمبود ویتامین ها می توانند علائم PCOS مانند عدم تعادل هورمونی، استرس و مقاومت به انسولین را تشدید کنند. همچنین برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند برای کاهش علائم این بیماری کمک کننده باشند.

ویتامین D و کلسیم

بسیاری از زنانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند با کمبود ویتامین D و کلسیم مواجه هستند. کلسیم، منیزیم و ویتامین D همگی به عنوان مواد معدنی ضروری برای زنان طبقه بندی شده اند. متابولیسم بدن برای جذب ویتامین D متکی به در دسترس بودن منیزیم است. از طرفی برای دریافت سطح مناسبی از ویتامنی D بدن نیاز به کلسیم دارد. این موضوع دلیلی بر این است که چرا در مکمل ها همیشه کلسیم، منیزیم و ویتامین D در کنار هم ارائه می شوند؟ بر اساس مطالعات منتشر شده در مجله Clinical Endocrinology، کلسیم و ویتامین D نقش بسیار حیاتی در تنظیم استرس و کاهش التهاب بازی می کنند. از آنجا که استرس همواره همراه PCOS است، پس مکمل  ویتامین D و کلسیم ممکن است به کاهش برخی از اثرات استرس کمک کند. ویتامین D همچنین نقش مهمی در کاهش خطرات ناشی از افسردگی و اضطراب دارد.

ویتامین B12

ویتامین B12 نقش کلیدی در توانایی بدن شما برای ایجاد انرژی از طریق فرایند متابولیک بدن بازی می کند. در نتیجه وجود این ویتامین در عواملی مانند عملکرد انسولین و متابولیسم گلوکز، بسیار مهم است. ویتامین B12 یکی از ۵ ماده مغذی ضروری است که ممکن است در رژیم غذایی شما وجود نداشته باشد. نتایج یک مطالعه که به بررسی وضعیت بدنی زنان مبتلا به PCOS پرداخته بود نشان داد که بدن این زنان به سطوح پایین تر ویتامین B12 دسترسی داشتند. بنابراین، این مکمل در چنین مواردی می تواند مقاومت به انسولین و سایر علائم سندرم متابولیک را بهبود بخشد.

اینوزیتول

اینوزیتول، اگر چه یک ویتامین نیست، اما ترکیب ویتامین مانند دارد و به عنوان یک کربوهیدرات طبقه بندی شده است. محققان تصور می کنند که اینوزیتول ممکن است به تعادل ترکیبات خاصی در بدن کمک کرده و در نتیجه ممکن است اثرات مطلوب بر روی مواردی مانند مقاومت به انسولین داشته باشد. مکمل های حاوی اینوزیتول بهبود قابل توجهی در چرخه قاعدگی و مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به PCOS ایجاد می کنند. اینوزیتول همچنین در بهبود عملکرد تخمدان موثر است. اینوزیتول در ترکیب با گلوکومانان، مقاومت به انسولین را در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بهبود می بخشد.

درمان های جایگزین برای PCOS

تعدادی از درمان های جایگزین و مکمل ممکن است به شما برای مقابله با علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. این درمان ها عبارتند از:

طب سوزنی

اثر طب سوزنی بر روی نشانه های مرتبط با PCOS در مطالعات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. در برخی مطالعات، طب سوزنی توانسته مقاومت به انسولین را بهبود بخشد. مطالعات دیگر نشان دادند که طب سوزنی و طب سوزنی الکترو تعادل هورمونی و تعادل غدد درون ریز را برقرار می کنند. با توجه به بررسی های منتشر شده در مجله American Journal of Physiology، طب سوزنی می تواند یک مکمل و جایگزین برای افزایش قدرت باروری و بهبود عملکرد غدد درون ریز در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

چی گونگ و تای چی

ورزش یک جزء اساسی برای داشتن شیوه زندگی سالم است. با مقدار استرس، اضطراب، و افسردگی که اغلب با PCOS همراه است، ورزش می تواند به کاهش برخی از این علائم کمک کند. ورزش های تای چی و چی گونگ از جمله ورزش های چینی هستند که در سراسر جهان آموزش داده می شوند و اغلب برای افرادی که از بیماری های خاصی رنج می برند، استفاده می شود. هر دو این ورزش ها از جمله ورزش هایی هستند که به طور همزمان بر روی ذهن و جسم تاثیر می گذارند. پس برای همه بیماران به خصوص بیمارن مبتلا به اضطراب و استرس مفید است.

در یک مطالعه که در مجله American Journal of Physiology منتشر شده، محققان ذکر کردند که تای چی و چی گونگ برای تنظیم سطح گلوکز، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش اضطراب در بیماران مبتلا به دیابت مفید است. اگر چه این مطالعه بر روی افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام نشده اما محققان اعلام کردند که این ورزش ها دارای اثرات مشابهی برای این بیماران است.

از کدام روش درمان استفاده کنیم؟

لیست بالا مجموعه از عصاره های گیاهی، مکمل ها و درمان های جایگزین برای سندرم تخمدان پلی کیستیک بود. اما باید به خاطر داشته باشید که این درمان ها منحصر به فرد نبوده و فقط در حد مکمل عمل می کنند. برای انتخاب بهترین شیوه مکمل درمانی برای بیماری خود حتما با پزشک مشورت کنید.