بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی

شریان های کاروتید، شریان های اصلی در گردن هستند که خون را به مغز می رسانند. ایجاد پلاک در این عروق همان روندی است که در شریان های کرونری، جایی که یک لخته خون در ناحیه تنگ شده رگ می تواند جریان خون را کاهش و خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش دهد، اتفاق می افتد. هنگامی که این اتفاق در شریان های کاروتید می افتد نتیجه آن سکته مغزی است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم بیشتر در مورد بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی صحبت کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی

اقدامات مشابه برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، برای مقابله با انقباض پلاک در شریان های کاروتید نیز توصیه می شود. این اقدامات مهم تر از مصرف هر گونه ویتامین یا مواد پاک کننده، از جمله تکت کرینو و ایزوفلاون ها است.

پزشک ممکن است یکی از داروهای استاتین را برای کاهش کلسترول تجویز کند. علاوه بر این باید رژیم غذایی با تأکید بر مقدار زیادی میوه و سبزیجات، به ویژه میوه های بنفش و انواع توت  داشته باشید. همه این مواد حاوی ترکیبات محافظتی به نام پروانتوسیانیدین ها هستند. همچنین اسید چرب امگا ۳ را در قالب ماهی های وحشی، ماهی های آب سرد و یا مکمل های روغن ماهی، تخم کتان و گردو نیز برای مبارزه با واکنش التهابی که به واسطه تشکیل پلاک ایجاد می شود، مفید می باشد.

برای بهره مندی از بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی باید اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی سیر در رژیم غذایی تان جای داده اید. زیرا سیر می تواند به عنوان یک نیتروژن خون عمل کند. در کنار سیر باید چای سبز را نیز به خاطر اثرات آنتی اکسیدانی اش بنوشید. ورزش منظم و انجام اقدامات لازم برای کاهش استرس در زندگی نیز از جمله روش های پیشگیری کننده است.

بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی
بهترین راه برای جلوگیری از سکته مغزی

سایر روش های جلوگیری

گاهی نیز پزشک با استفاده از روشی به نام انتوررکتومی کاروتید و جراحی شریان های کاروتید پلاک ها را از بین می برد. این عمل معمولا برای بیمارانی که رگشان ۷۰ درصد یا بیشتر محدود شده است، انجام می شود. برای کم کردن شدت محدودیت رگ ها، داروهایی برای جلوگیری از لخته شدن خون نیز ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی تجویز شود. یکی دیگر از گزینه های درمانی، آنژیوپلاستی کاروتید است که طی آن یک لوله بلند و نازک از طریق رگ های خونی به شریان آسیب دیده وارد می شود.

هنگامی که این لوله در جای خود قرار می گیرد، یک بالون که در نوک لوله واقع شده، باد کرده و دیواره شریانی را گشاد می کند. پزشکان  ممکن است از استنت (یک سیلندر فلزی کوچک) استفاده کنند تا بتوانند شریان مسدود شده توسط رسوبات پلاک را باز کنند.