بهترین زمان برای خوردن شام جهت کاهش وزن

این موضوع کاملا صادق است که خوردن شام در یک زمان خاص از روز باعث کاهش وزن نمی شود. صرفه جویی در مصرف کالری، بیشتر از آن چه که تا حال استفاده می کردید، موجب کاهش وزن می شود. این در حالی است که مصرف غذا تنها زمانی که احساس گرسنگی می کنید و توجه به زمان مصرف شام می تواند میزان کالری مصرفیتان را محدود کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بهترین زمان برای خوردن شام جهت کاهش وزن اشاره می کنیم.

بهترین زمان برای خوردن شام جهت کاهش وزن

خوردن غذا در شب

بعضی افراد معتقدند که خوردن غذا در اواخر شب باعث افزایش وزن خواهد شد، زیرا آنها فکر می کنند که متابولیسم بدن ما در شب به تعویق می افتد. با این حال، با توجه به گزارش محققان دانشگاه کلمبیا، متابولیسم بدنمان همواره در حال کار است. این محققان یادآوری می کنند که کالری زمانی به کاهش وزن منجر می شود که مجموع آن در پایین ترین حد خود در طول یک روز کامل باشد. بنابراین مهم نیست که شما شب ها غذا بخورید. اما اگر عادت دارید غذاهای پر کالری و چرب را در شب استفاده کنید، توصیه می کنیم، آن را حداکثر تا ساعت ۸ شب مصرف کنید.

فواصل

به گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده، زیاد کردن فاصله بین وعده غذایی ممکن است باعث مصرف کالری بیشتر شود. به عنوان مثال، بهتر است که به جای پنج ساعت فاصله بین وعده های غذایی، چهار ساعت فاصله باشد. این کار برای کسی که باید روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف کند، میزان کالری مصرفی را ۵۲ کالری کمتر می کند. پس بین وعده های غذایی خود بیش از ۴ ساعت فاصله نیاندازید. ضمن این که بهتر است در این ۴ ساعت از میان وعده های سالم مثل میوه ها برای کنترل گرسنگی استفاده کنید.

تعداد وعده های غذایی

سعی کنید وعده غذایی تان در طول روز کوچک باشد. یک وعده قبل از ظهر، و یک وعده بعد از ظهر. با توجه به گزارش Weight-Control Information Network، خوردن مکرر غذاها در وعده های بیشتر در طول روز می تواند به کاهش اشتهای شما کمک کند. خوردن وعده های غذایی کوچک ممکن است به مرور زمان موجب تجزیه و آب شدن شکم شود. این وعده های موجب می شود که حجم معده کم شده و زودتر احساس سیری کنید.

وضعیت

در سال ۲۰۰۳، مجله “Psychology Today” گزارش داد که اغلب افراد زمانی که دچار خشم، ترس، خستگی، غم، اندوه و تنهایی می شوند بیشتر غذا خورده و دچار اضافه وزن می شوند. محققان این پژوهش معتقدند که بهترین زمان برای خوردن شام جهت کاهش وزن زمانی است که احساس تجربه لذت بخش دارید. آن ها معتقدند که باید قبل از مصرف غذا احساس گرسنگی واقعی داشته باشید نه این که گرسنگیتان ناشی از احساست و عواطفتان باشد. اگر اشتهای شما ناشی از خلق و خوی بد است، ذهنتان را منحرف کنید، استراتژی های مدیریت استرس را امتحان کنید یا از دیگران کمک بگیرید.

ورزش

هنگامی که تصمیم به خوردن شام می گیرید، بهتر است یک برنامه ورزشی را نیز در کنار آن مد نظر داشته باشید. برای وعده هایی غذایی حجیم بهتر است بعد از شام سه تا چهار ساعت و برای وعده غذایی کم حجم  دو تا سه ساعت، فعالیت کنید تا هضم غذا بهتر انجام شود. خوردن غذا قبل از ورزش کردن ممکن است به مشکلات دستگاه گوارش، به ویژه در کسانی که می دوند، افراد جوان، زنان و افرادی که دچار استرس عاطفی هستند دامن بزند. بهتر است ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از ورزش از کربوهیدرات ها استفاده کنید. مصرف این مواد پس از ورزش، ذخیره گلیکوژن را تسریع می بخشد و خوردن پروتئین بعد از ورزش کمک می کند تا عضله سازی بهتر انجام شود.