بهترین غذاها و گیاهان برای سلامت و پاکسازی کلیه

به تازگی محققان به این نتیجه رسیده اند که پاکسازی کلیه با توجه به نقش مهمی که کلیه در بدن دارد، از اهمیت زیادی بر خوردار است. ما در ادامه این مطلب می خواهیم به شما بیاموزیم که چگونه با استفاده از غذاها و سبزیجات کلیه را سم زدایی و پاکسازی کنید.

عملکرد کلیه ها در بدن

کلیه ها یکی از سیستم ها و اندام های اصلی در بدن هستند و کار اصلی آن ها سم زدایی از بدن است. کلیه ارگان مهمی است که کارکرد هایی مانند انتقال مواد زائد از بدن، برقرای تعادل مایعات، شکل ادرار، کمک به دیگر ارگان های بدن، حفظ pH و تنظیم فشار خون را دارد.

کلیه هر روز با پردازش خون و غربال کردن مواد زائد و آب اضافی در بدن ما مشغول به کار است. نتیجه کار این اندام تولید ادرار است که از طریق حالب به مثانه راه پیدا می کند. اگر سموم به درستی توسط کلیه ها دفع نشود، مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا و سنگ کلیه ایجاد می شود. پس فرایند سم زدایی، بهبود جریان ادرار و عملکرد کلیه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پس با توجه به کارکرد کلیه ها حتما شما هم به اهمیت این اندام در بدن پی برده اید. برای بهبود عملکرد کلیه ها معمولا پاکسازی کلیه توصیه می شود. پاکسازی کلیه فرایندی بسیار ساده است و نیاز به ابزار و مواد گران قیمتی ندارد. شما می توانید این کار را با استفاده از مایعات و مواد غذایی مفید برای سلامت آن ها انجام دهید.

نکته قابل توجه: افرادی که بیماری های کلیوی دارند و با رژیم غذایی خاصی تحت درمان هستند، قبل از استفاده از این روش ها باید با پزشک خود مشورت کنند.

چگونگی پاکسازی کلیه ها

شما به کمک ۵ روش زیر می توانید سموم را از کلیه دور کنید و عملکرد آن را بهبود ببخشید.

مصرف آب

حفظ رطوبت بدن و رقیق نگه داشتن ادرار اولین مرحله ای است که برای پاکسازی کلیه باید انجام دهید. آب کافی عملکرد کلیه را بهبود می دهد. نوشیدن آب به ویژه زمانی که ورزش می کنید یا در مناطق گرم زندگی می کنید از اهمیت بیشتری برخوردار است. معمولا توصیه می شود بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشید. البته اگر تحت شرایطی هستید که زیاد عرق می کنید، از آب بیشتری استفاده کنید.

اگر بیماری کلیوی دارید، به دلیل آن که کلیه در طی مراحل بیماری آسیب دیده است، شاید نتواند آب را دفع کند. در این شرایط مشکل شما بدتر می شود. اگر پزشک به شما توصیه کرده که آب زیاد مصرف نکنید، حتما از دستور او پیروی کنید.

تغذیه سالم

یک رژیم غذایی متعادل به شما اطمینان می دهد که تمام مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را دریافت کرده اید. میوه ها و سبزیجات موجب بهبود عملکرد کلیه می شوند.

اگر شما از بیماری کلیوی رنج می برید، حتما محدودیت های تغذیه ای را پزشک به شما توصیه کرده است. در این حالت معمولا رژیم غذایی کم پتاسیم و یا کم فسفر توصیه می شود. همچنین فرد باید از مصرف غذاهای خاص که به کلیه صدمه می زنند، نیز اجتناب کند.

مواد غذایی مفید برای پاکسازی کلیه

  • هندوانه: هندوانه حاوی مقدار زیادی آب و همچنین دارای توابعی از دیورتیک است که می تواند ادرار بیشتری تولید کند. به این ترتیب مواد زائد بیشتری نیز از بدن دفع می شود.
  • آبلیمو: شما می توانید به یکی از ۸ لیوان آبی که در طول روز می خورید، آب یک عدد لیمو را اضافه کنید. آبلیمو به کاهش تشکیل سنگ در کلیه منجر می شود. این لیوان آب حاوی آبلیمو را در طول روز به تدریج بنوشید. البته به جای آبلیمو می توانید از ۴ قاشق سرکه سیب استفاده کنید.
  • انواع توت ها: انواع توت ها بسیار غنی از آنتی اکسیدان هستند و خواص زیادی برای مبارزه با بیماری ها دارند. توت ها موجب می شوند اسید اوریک جمع شده در کلیه دفع شود در نتیجه کلیه پاکسازی می شود. بلوبری و زغال اخته بهترین گزینه ها در بین انواع توت می باشند. این میوه ها حاوی ماده ای هستند که اوره و اسید اوریک را از کلیه ها می شوید. همچنین انگور قرمز نیز برای پاکسازی کلیه مفید است.
  • سیب: سیب خاصیت آنتی اکسیدان و فیبر بالایی دارد. همچنین حاوی ترکیبات ضد التهابی است که می تواند عملکرد کلیه را بهبود بخشد.
  • دانه کدو تنبل: دانه کدو تنبل برای کلیه ها بسیار خوب است زیرا غنی از آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین هستند. دانه کدو تنبل می تواند عملکرد کلیه را با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه افزایش دهد.

گیاهان و ریشه های مفید برای پاکسازی کلیه

  • زنجبیل: زنجبیل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای عملکرد کلیه مفید است. این ریشه همچنین دارای خاصیت  تصفیه کنندگی خون است و همه سموم را از کلیه دفع می کند.
  • زردچوبه: زردچوبه غنی از خواص ضد عفونی کننده است و برای درمان بسیاری از بیماری های استفاده می شود. این خواص ضد التهابی می تواند به پیشگیری و درمان التهاب کلیه و عفونت های کلیوی کمک کند.
  • گل قاصدک: برگ قاصدک یکی از بهترین دیورتیک های طبیعت است. این گیاه موجب تقویت کلیه ها، ازبین بردن احتباس آب،  ترویج ادرار کردن و در نتیجه تسکین ناراحتی در سیستم ادراری می شود. می توانید از تمام قسمت ها تازه و خشک این گل به عنوان چای دم کرده استفاده کنید.
  • گزنه: گیاه دیگری که برای خون، درمان عفونت های دستگاه ادراری و پاکسازی کلیه مفید است، گزنه می باشد. این گیاه اثر مدر دارد و موجب شستشوی باکتری از کلیه و مثانه می شود. محتوای آهن زیاد آن خون ساز است. مقداری از نوع خشک و یا تازه آن را در آب داغ ریخته و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کنید. بعد از این مدت شما یک چای دیورتیک در اختیار دارید.
  • جعفری: یکی از بهترین گیاهان برای پاکسازی کلیه جعفری است. این سبزی همچنین برای درمان سنگ کلیه و عفونت ادراری مفید است. از این گیاه در سالاد ها و سوپ ها بیشتر استفاده کنید.
  • ختمی: ریشه گیاه ختمی نیز یک دیورتیک خوب برای کلیه ها است. این گیاه برای درمان مشکلات ادراری مانند عفونت ادراری، سنگ کلیه و عفونت مثانه مفید است. ریشه گل ختمی یک گیاه امن است. اما توصیه می شود چند ساعت پس از دارو از آن استفاده شود، زیرا ممکن است جذب دارو را مختل کند.
  • درخت عرعر: دانه درخت عرعر موجب بهبود عملکرد کلیه می شود. این گیاه برای عفونت مجاری ادرار و سنگ کلیه و مثانه استفاده می شود. درخت عرعر همچنین نیاز به ادرار کردن را افزایش می دهد. اما اگر التهاب کلیه دارید استفاده از این گیاه توصیه نمی شود. علاوه بر این در دوران بارداری و بیش از ۴ هفته متوالی از این گیاه استفاده نکنید.
  • بومادران: بومادران نه تنها به عنوان یک دیورتیک عمل می کند، بلکه موجب تشویق کلیه برای دفع مواد زائد و آب اضافی می شود. این گیاه حاوی خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است. در حالی که خاصیت ادرار آوری آن جریان ادرار را افزایش می دهد، این خواص ضد عفونی کننده آن کیله را پاکسازی کرده به آن برای مبارزه با باکتری کمک می کند. بنابراین نه برای پاکسازی کلیه بلکه برای عفونت های دستگاه ادراری نیز مفید است.
  • شبدر قرمز: یکی دیگر از گیاهان مدر که باعث تحریک حذف مواد زائد و آب از کلیه ها می شود، شبدر قرمز است.

نکات مفید برای پاکسازی کلیه

چندین روش برای مراقبت از کلیه ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی وجود دارد که از نظر علمی ثابت شده است. این روش ها عبارتند از:

مصرف سیگار، الکل و کافئین را متوقف کنید: ترک سیگار و ترک مصرف بیش از حد الکل و کافئین برای پاکسازی کلیه مفید است. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل بدان معنی است که کلیه ها برای حذف سموم از بدن باید سخت تر کار کنند.

فشار خون: حفظ فشار خون، قند خون و کلسترول در سطح طبیعی برای سلامت کلیه ها ضروری هستند. فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش دهد.

نمک: نمک یک ماده معدنی است که عمدتا از کلرید سدیم تشکیل شده است. سدیم بیش از حد می تواند فشار خون را افزایش دهد. فشار خون می تواند به کلیه ها آسیب بیشتر وارد کرده و کارکرد  قلب را سخت تر کند. بنابراین میزان سدیم مصرفی خود را کمتر کنید.

وزن متعادل: افزایش وزن موجب افزایش فشار خون می شود که برای سلامت کلیه ها مضر است.