بهترین فیلتر آب خانگی کدام است؟ مقایسه ای از انواع فیلترهای آب

داشتن فیلتر آب با کیفیت بالا یک عنصر مهم در خانه است و یکی از ساده ترین گزینه ها برای ایجاد یک زندگی سالم تر! در حال حاضر فیلترهای آب زیادی در انواع مختلف در بازار وجود دارد. این فیلترهای کارکردها و مزایا و معایب جداگانه ای دارند. اما بهترین فیلتر آب خانگی چه ویژگی هایی باید داشته باشد و بین انواع فیلتر آب چه تفاوتی وجود دارد؟ ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به این پرسش ها پاسخ داده ایم.

پیدا کردن غذاهای سالم و مغذی و با انعطاف پذیری بالا بسیار مهم است. اما تا حدی پیدا کردن بهترین فیلتر آب خانگی حتی می تواند مهم تر نیز باشد. برخی از منابع آب می توانند صدها ماده شیمیایی را در خود جای دهند. بسیاری از این مواد شیمیایی به سادگی از طریق مواد غذایی نیز جذب می شوند.

بهترین فیلتر آب خانگی

اجازه دهید تا قبل از معرفی بهترین فیلتر آب خانگی و مقایسه بین انواع این فیلترها، کمی در مورد خود آب صحبت کنیم.

چه چیزی در آب وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات کار گروه محیط زیست در آمریکا، اگر آب شیرین مصرف می کنید، پاسخ به این سوال شما ۳۰۰+ ماده شیمیایی و آلاینده است. یعنی آب شیرین نیز حاوی بیش از ۳۰۰ ماده شیمیایی و آلوده است که در میان این آلاینده ها مهمترینشان عبارتند از:

مواد شیمیایی آلی فرار (VOCs)

مواد شیمیایی آلی فرار مانند آفت کش ها، علف کش ها و سایر مواد شیمیایی. این مواد شیمیایی در اکثر منابع آب شهری و حتی در منابع با کیفیت و دیگر منابع، به دلیل آلودگی کشاورزی یافت می شود. طبق یاقته های تحقیقاتی، برخی از VOC ها باعث آسیب در سیستم تولید مثل، کبد، کلیه ها و اندام ها دیگر بدن انسان می شوند.

فلزات سنگین

فلزاتی مانند سرب و جیوه در برخی از منابع آب یافت می شوند و با بسیاری از بیماری ها ارتباط دارند.

مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز

این مواد شیمیایی ممکن است عملکرد هورمون های طبیعی در بدن را تقلید یا مختل کنند و متاسفانه در مقدار زیاد در آب یافت می شوند. چکیده زیر نتیجه تحقیقاتی جدید است:

“در طی پنجاه سال گذشته، محققان افزایش بیماری های موثر بر روی غدد درون ریز را شاهده بوده اند. سرطان پستان و سرطان پروستات بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ افزایش یافت. در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۷ در ایالات متحده افزایش چهار برابری حاملگی های خارج از رحم (لقاح تخمک در خارج از رحم) مشاهده شده است. فراوانی کریپتورکیدیسم (عدم نزول بیضه ها) در دهه ۱۹۶۰ تا اواسط دهه ۱۹۸۰ در بریتانیا دو برابر شده است. و بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰، میزان اسپرم مردان در سراسر جهان حدودا ۴۲ درصد کاهش را نشان می دهد.”

این مواد شیمیایی در صورت ورود به آب بر روی حیوانات نیز تاثیر می گذارند.

فلوراید

این شاید بحث برانگیز ترین آلودگی موجود در آب باشد. زیرا این ماده به طور هدفمند به آب اضافه می شود و بحث های زیادی در مورد مزایا و آسیب های آن وجود دارد. همه ما از وجود این ماده در خمیر دندان های مصرفی خود آگاه هستیم اما دکتر Kennedy در مورد این ماده می گوید:

“اگر فلوراید برای بدن ما دارای مزایایی باشد، مصرف آن به طور مستقیم بر روی دندان ها عمل خواهد کرد. این در حالی است که آماری وجود ندارد تا ثابت کند مصرف فلوراید به طور عادی برای افزایش سلامت دهان و دندان مفید است. علاوه بر این، فلوراید در هنگام مصرف به صورت خوراکی به مشکلات تیروئید و سایر اختلالات مرتبط است.”

آب شرب خود را بررسی کنید

قبل از این که تحقیقات خود را در مورد بهترین فیلتر آب خانگی شروع کنید باید بدانید که در آب مصرفیتان چه موادی وجود دارد. شما می توانید این کار را از طریق گزارشات منتشر شده توسط ادراره آب و فاضلاب محل زندگی خود انجام دهید. ضمن این که می توانید این گزارش را با سرچ در گوگل نیز بیابید. به عنوان مثال با سرچ کردن کلمه “گزارش کیفیت آب منطقه ۵ تهران” حتما به گزارش های خوبی دسترسی پیدا می کنید.

انتخاب فیلتر آب

پس از بررسی کیفیت آب مصرفی خود دقیقا می دانید که دنبال چه فیلتر آبی هستید. زیرا می دانید آلاینده های آب شربتان کدامند و برای حذف آن ها به چه فیلتری نیاز دارید. شما برای تهیه آب مصرفی خود ۳ راهکار زیر را دارید:

آب بسته بندی شده در بطری ها

جالب است بدانید که از نظر کارشناسان آب های بسته بندی به دلایل زیر برای شرب کیفیت مناسبی ندارند:

  • مواد شیمیایی از بطری های پلاستیکی وارد آب می شوند.
  • در اکثر موارد، آب موجود در این بطری ها از آب شیرینی که از شیر می آید متفاوت نیست.
  • در بسیاری از موارد خرید آب بسته بندی شده گرانتر از آب خانگی است.
  • بطری های آب و سایر ضایعات پلاستیکی یک منبع عمده زباله و آلودگی محیط زیست محسوب می شوند.

نتیجه گیری: آب های بسته بندی از نظر کیفیت، قیمت و سلامت، بهترین آبی نیستند که در دسترس می باشند. بنابراین پیشنهاد می شود که به جای خرید آب در بطری های پلاستیکی آب شیر را فیلتر کرده و در قمقمه هایی که پلاستیکی نیستند، برای مصرف ذخیره کنید. بدون پلاستیک آب مصرفیتان پایدارتر و با کیفیت تر است.

پارچ تصفیه آب

پارچ های تصفیه کننده آب معمولا برای حذف برخی از آلاینده ها از کربن فعال گرانول استفاده می کنند. آنها ارزان تر از دیگر تصفیه کننده ها هستند. اما برای خانواده های پر جمعیت، مناسب نیستند. زیرا حجم کمی از آب را در طی چند ساعت می توانند فیلتر کنند. از آنجا که کربن جامد نیست، تمام سموم را حذف نمی کند هرچند این فیلترها طعم آب را بهبود می بخشند.

این پارچ ها میزان کلر آب را کاهش می دهد. اما در دفع VOC ها، فلزات سنگین، عاملان اختلال در غدد درون ریز یا فلوراید موثر نیستند. این دسته شامل فیلترهای خارجی که روی شیر آب نصب می شود نیز می باشد. زیرا در این تصفیه کننده ها نیز از تکنولوژی مشابه استفاده می کنند.

نتیجه گیری: پارچ ها تصفیه کننده آب، بهتر از آب های بسته بندی است. اما آلاینده های مهم در آب را فیلتر نمی کنند و در مقایسه با برخی از گزینه ها گرانتر هستند.

بهترین فیلتر آب خانگی
بهترین فیلتر آب خانگی

فیلترهای زغال چوب

برای کسانی که محدودیت فضا دارند این فیلترها یک جایگزین عالی برای دستگاه های تصفیه آب می باشد. زغال را می توانید در بطری های آب بیاندازید. این فیلتر، آلاینده ها را همان گونه که بسیاری از فیلترهای فاضلاب حذف می کنند، تصفیه خواهد کرد.

این فیلترهای چند بار مصرف هستند و می توانید ماه ها از آن ها استفاده کنید. حتی برای از بین بردن بوی بد یخچال نیز کاربرد دارند.

نتیجه گیری: این فیلترهای آب یک گزینه عالی زیست محیطی هستند و برای کسانی که در فضا محدودیت دارند مناسب می باشند. این فیلتر کننده برای زوج ها و افرادی که می خواهند آب را برای ۱ الی ۲ نفر فیلتر کنند ایده آل می باشد.

معرفی انواع و بهترین فیلتر آب خانگی

اسمز معکوس (RO)

فیلتر اسمز معکوس از غشایی استفاده می کند که بسیاری از آلاینده ها را از آب حذف می کند. این فیلتر برای حذف کلر معمولا به یک فیلتر کربن گرانول با زغال سنگ مجهز می شود. این فیلترها به راحتی با یک محزن در زیر سینک قابل نصب هستند. غشای نیمه رسانای آن، بسیاری از آلاینده ها که معمولا اندازه ذراتشان بزرگتر از آب است، را از آب جدا می کنند و مقدار زیادی آب را در این فرآیند دفع می کنند.

نتیجه استفاده از این فیلتر، اتلاف چند گالن آب برای تصفیه یک گالن آب فیلتر شده است. با استفاده از این فیلتر بسیاری از مواد معدنی طبیعی از جمله کلسیم و منیزیم نیز از آب خارج می شوند. شما می توانید برای استفاده طولانی مدت از این نوع فیلتر، مواد معدنی از دست رفته اش را مجددا به آن باز گردانید. این فیلترها مقدار زیادی از آلاینده ها را حذف می کنند. اما به نظر برخی از کارشناسان بهترین فیلتر آب خانگی نیستند.

جوانب مثبت:
  • مقدار زیادی از آلاینده ها را حذف می کند.
  • زیر سینک قابل نصب است.
  • آرسنیک، آزبست، فلزات سنگین و فلوراید را در آب کاهش می دهد.
جوانب منفی:
  • آب زیادی را هدر می دهد.
  • VOC ها یا اختلالگران غدد درون ریز را کاهش نمی دهد.
  • برای کار کردن نیاز به فشار آب دارد.
  • یک ساعت طول می کشد تا یک گالن آب را فیلتر کند.
  • فیلترهای آن باید به طور مرتب تعویض شوند.
  • مواد معدنی مورد نیاز را از آب حذف می کند.

نتیجه گیری: این فیلترها مطمئنا بهتر از بسیاری از گزینه های وجود هستند و فلوراید را حذف می کنند. اما به دلیل اتلاف آب و هزینه زیاد بهترین فیلتر آب خانگی نیستند.

آب مقطر

فرآیند تقطیر با استفاده از گرما باعث می شود که آب بخار شود. بخار افزایش یافته و به یک مخزن خنک کننده می رسد. در آنجا دوباره به مایع تبدیل می شود و بسیاری از آلاینده ها را ترک می کند. این نوع فیلتراسیون ذرات زیادی مانند مواد معدنی و فلزات سنگین را کاهش می دهد، اما VOC ها و آلاینده ها مشکل ساز برای غدد بدن را حذف نمی کند. این روش فیلتر به طور موثر باکتری ها را از بین می برد.

جوانب مثبت:
  • مقدار زیادی از آلاینده ها را حذف می کند.
  • آرسنیک، آزبست و فلزات سنگین را کاهش می دهد.
  • فلوراید را حذف می کند.
جوانب منفی:
  • VOC ها یا آلاینده ها مشکل ساز برای غدد بدن را کاهش نمی دهد.
  • سیستم تقطیر خانگی اغلب بزرگ و گران قیمت است.
  • زیاد برق یا گاز استفاده می کند و در صورت قطع برق کار نمی کند.
  • مواد معدنی مورد نیاز را از آب حذف می کند.
  • استفاده طولانی مدت از آن می تواند باعث کمبود مواد معدنی شود.

نتیجه گیری: این روش بهتر از مصرف آب های معدنی داخل بطری است، اما قطعا بهترین فیلتر آب خانگی نیستند.

فیلتر کربن جامد

EPA به عنوان بهترین گزینه برای از بین بردن مواد شیمیایی مانند علف کش ها، آفت کش ها و VOC ها شناخته شده است. فیلترهای کربن با کیفیت، مواد زیر را از آب شربمان حذف می کنند:

  • مواد شیمیایی
  • آفت کش ها
  • باکتری ها
  • فلوراید
  • فلزات سنگین
  • نیترات
  • نیتریت ها
  • انگل ها

اکثر آنها مبتنی بر گرانش هستند و می توانند به راحتی هر نوع آب مانند آب باران، آب دریاچه و حتی آب دریا را به آب آشامیدنی سالم تبدیل کنند. این فیلتر حتی از نظر ظاهری نیز رنگ آب را شفاف می کند. این فیلتر گزینه خوبی است اما فضای زیادی را اشغال می کند. اما بر پایه گرانش است و حتی بدون برق و یا آب نیز کار خواهد کرد.

در حالی که این نوع فیلترها می توانند گرانتر از فیلترهای حصیری یا دیگر فیلترها باشند، اما به نظر می رسد که در بلندمدت ارزان تر هستند. زیرا نیاز به کمترین میزان جایگزینی فیلتر دارند. این نوع فیلترها مواد معدنی طبیعی را از آب حذف نمی کنند، و به نظر کارشناسان، بهترین فیلتر آب خانگی هستند.

جوانب مثبت:
  • VOC ها، فلزات سنگین، کلر، فلوراید، نیترات، نیتریت، باکتری، انگل ها و دیگر مواد شیمیایی را حذف می کند.
  • هزینه هر گالن آب تصفیه شده توسط آن بسیار ارزان است.
  • آب معدنی عالی را به شما هدیه می دهد.
  • نیازی به برق و فشار آب ندارد.
  • گزینه های قابل حمل مسافرتی آن نیز وجود دارد.
جوانب منفی:
  • نیاز به فضا دارند و باید به صورت دستی پر شوند.
  • گرانتر از سایر فیلترها هستند.
  • آلاینده های موثر بر غدد درون ریز را حذف نمی کنند.

نتیجه گیری: این نوع فیلترها یک گزینه خوب برای تصفیه آب هستند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

کریستال در ادرار ؛ علل، درمان های خانگی و زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

فواید نوشیدن آب گرم در دوران بارداری

[/quote]

فیلترهای چند مرحله ای

پس از سال ها تحقیق و تلاش برای به دست آوردن تمام  مزایای بالا، دانشمندان در نهایت به سیستم فیلتر چند مرحله ای که به تمام معیارها و مزایا دسترسی دارند، دست یافته اند. این فیلترها آب را از طریق یک فرایند ۱۴ مرحله ای، همراه با دیگر مراحل مانند UV و اضافه کردن مواد معدنی، فیلتر می کند. این فیلترها موارد زیر را از آب حذف می کنند:

  • فلوراید
  • سرب
  • کلر
  • MTBE
  • کروم -۶
  • نیترات
  • سموم دفع آفات
  • باقی مانده های دارویی
  • بیماری های ناشی از آب
جوانب مثبت:
  • طیف وسیعی از آلاینده ها را حذف می کند.
  • نصب و استفاده از آن بسیار آسان است.
  • در نزدیکی سینک برای استفاده آسان متصل می شود.
  • به آب طعم خوبی می دهد.

جوانب منفی:

  • حتما باید زیر سینک نصب شود.
  • گران تر از گزینه های دیگر است.

نتیجه گیری: این روش بر اساس مزایا و معایت قطعا بهترین فیلتر آب خانگی است.

منابع:

The Best Water Filter For Home Use