پوست گسترده ترین عضو بدن است. به همین خاطر محافظت از آن ضروری است. متخصصان اولین گام ها برای مراقبت از پوست را داشتن رژیم غذایی مناسب و سپس اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه های آن می دانند. همان طور که گفته شد استفاده از رژیم غذایی اولین راه برای حفاظت از پوستتان است. شما برای انجام این کار باید با بهترین ویتامین ها برای پوست آشنا شوید تا بتوانید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در ادامه با این ویتامین ها آشنا می شوید.

اما در مورد نور خورشید متخصصان پوست معتقدند که قرار دادن پوست به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز در مجاورت آفتاب، بد نیست. این کار باعث تولید ویتامین D در بدن می شود. ویتامین D همراه با ویتامین C، E، و K یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست شما است.

این ویتامین ها می توانند:

  • لکه های تیره
  • سرخی
  • چین و چروک
  • قسمت های خشن پوست
  • خشکی بیش از حد

را درمان کنند. شما می توانید این ویتامین ها را از طریق مکمل های خوراکی به پوستتان برسانید اما علاوه بر آن قادر خواهید بود با مصرفی برخی از غذاهای حاوی آن ها، به بهبود ظاهر پوست کمک کنید.

بهترین ویتامین ها برای پوست

ویتامین D

ویتامین D، اغلب زمانی که نور خورشید به پوست می تابد جذب و یا در بدن ساخته می شود. زمانی که شما در معرض آفتاب قرار دارید کلسترول در بدنتان تبدیل به این ویتامین می شود. این ویتامین پس از تولید از طریق کبد و کلیه به سراسر بدن منتقل شده و باعث می شود سلول ها سالم بمانند. بیشترین سلولی که از این فرآیند نفع می برد سلول های پوستی هستند. ویتامین D حتی قادر است پسوریازیس را درمان کند.

کلسیتریول یک نسخه ساخته شده توسط انسان، از یک نوع ویتامین D است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود. کلسیتریول یک کرم موضعی است که برای درمان افراد مبتلا به پسوریازیس مؤثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ در مجله Drugs and Dermatology منتشر شده که نشان می دهد که استفاده از کلسیتریول مقدار التهاب پوست و التهاب در افراد مبتلا به پسوریازیس را کاهش می دهد.

موسسه Linus Pauling در دانشگاه ایالتی اورگان توصیه می کند که از ویتامین D به صورت روزانه ۶۰۰ IU یا همان ۹۰۰ میلی گرم مصرف کنید. البته در صورتی که باردار هستید و یا سنتان بالای ۷۰ سال است این میزان افزایش پیدا می کند. شما می توانید مصرف ویتامین D خود را با افزایش موارد زیر محقق کنید:

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۱۰ دقیقه در روز
  • خوردن غذاهای غنی شده، مانند غلات صبحانه، آب پرتقال و ماست
  • خوردن غذاهایی که دارای ویتامین D طبیعی هستند مانند ماهی آزاد و ماهی تن

ویتامین C

بهترین ویتامین ها برای پوست کدامند؟
بهترین ویتامین ها برای پوست کدامند؟

ویتامین C یکی از ویتامین های اصلی است که به میزان زیاد در اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و همچنین درم (لایه داخلی پوست) یافت می شود. این آنتی اکسیدان، خواص ضد سرطان داشته، و نقش آن در تولید کلاژن و سالم نگه داشتن پوست بسیار پر رنگ است. به همین خاطر این ویتامین یکی از ویتامین های کلیدی در محصولات آرایشی و بهداشتی است.

مصرف ویتامین C به صورت خوراکی می تواند اثر بخشی کرمهای ضد آفتاب را برای حفاظت از اشعه UV مضر خورشید افزایش دهند. این کار با کاهش آسیب سلولی و کمک به روند بهبود زخم در بدن انجام می شود. ویتامین C همچنین می تواند نشانه هایی پیری را به دلیل نقش حیاتی آن در سنتز کلاژن طبیعی بدن، به تعویق بیاندازد. این روند کمک می کند تا پوست آسیب دیده زودتر بهبود یابد و در برخی موارد، چین و چروک کاهش پیدا کند. مصرف کافی ویتامین C همچنین می تواند از خشکی پوست جلوگیری کند.

با توجه به وجود ویتامین C در بیشتر محصولات، مکمل های غذایی و غذاهایی که می خوریم، کمبود این ماده مغذی نادر است. توصیه می شود از این ماده روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم مصرف شود. اگر شما به اندازه کافی ویتامین C در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید می توانید این روند را با موارد زیر جبران کنید:

  • خوردن مرکبات مانند پرتقال
  • خوردن دیگر منابع گیاهی ویتامین C، مانند توت فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج
  • نوشیدن آب پرتقال

ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان  و یکی از بهترین ویتامین ها برای پوست است. عملکرد اصلی آن در مراقبت از پوست، محافظت آن در برابر آسیب نور خورشید است. خاصیت فتوپروتکشن ویتامین E، توانایی بدن را برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از اشعه UV افزایش می دهد. این کار می تواند به جلوگیری از ایجاد لکه های تیره و چین و چروک کمک کند.

به طور معمول، ویتامین E در بدن از طریق سبوم، یک ماده روغنی ساطع از منافذ پوست، تولید می شود. در تعادل مناسب، سبوم کمک می کند تا پوست مرطوب شده و از خشکی آن جلوگیری شود. اگر پوست شما خشک است، ویتامین E احتمالا می تواند به مقابله با کمبود چربی پوست کمک کند. ویتامین E همچنین در درمان التهاب پوست موثر است.

از آنجا که ویتامین E اثر مخرب نور خورشید را بر روی پوست کاهش می دهد از آن در تهیه اکثر محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. اغلب بزرگسالان نیاز به حدود ۱۵ میلی گرم ویتامین E در روز دارند. شما می توانید مصرف خود را با موارد زیر افزایش دهید:

  • خوردن آجیل و دانه ها، مانند بادام، فندق و دانه های آفتابگردان
  • مصرف یک مکمل مولتی ویتامین و یا مکلم جداگانه ویتامین E
  • استفاده از محصولات موضعی که حاوی ویتامین E و ویتامین C هستند. (وجود این دو مکمل کنار هم می تواند خاصیت فتوپروتکشن را افزایش دهد)

ویتامین K

بهترین ویتامین ها برای پوست کدامند؟
بهترین ویتامین ها برای پوست کدامند؟

ویتامین K به عملکرد های مختلف بدن که به لخته شدن خون ارتباط دارند، کمک می کند. این ویتامین باعث بهبود زخم، کبودی و جای عمل جراحی می شود. عملکرد های اساسی ویتامین K همچنین برای کمک به بیماری های پوستی خاص، مانند:

  • کشیدگی پوست
  • وریدهای عنکبوتی
  • زخم
  • لکه های تیره
  • حلقه های تیره زیر چشم

مفید است. ویتامین K را می توان در بسیاری از کرم های موضعی مختلف برای پوست پیدا کرد. بیشتر متخصصان کرم هایی که حاوی ویتامین K را برای درمان بیماران مبتلا به مشکلات پوست و یا کسانی که عمل جراحی کرده اند، برای کمک به کاهش تورم و کبودی، تجویز می کنند. این ویتامین سرعت ترمیم پوست را افزایش می دهد. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات ویتامین K بر روی پوست محدود تر از تحقیقات بر روی ویتامین های E و C است.

بر اساس گزارش دانشگاه فلوریدا، بزرگسالان بین ۹۰ تا ۱۲۰ UG در روز از این ویتامین را نیاز دارند. شما می توانید مصرف خود را با خوردن مواد زیر افزایش دهید:

  • کلم پیچ
  • اسفناج
  • کاهو
  • کلم
  • لوبیا سبز

اقدامات دیگر که برای سلامت پوست ضروری هستند

علاوه بر موارد بالا که از بهترین ویتامین ها برای پوست می باشند، یک سری از اقدامات نیز برای جلوگیری از مشکلات پوستی، باید انجام شود. به عنوان مثال پزشکان، کمبود ویتامین و عدم حفاظت از پوست در برابر نور خورشید را دو عامل اساسی در آسیب های پوستی از جمله سرطان می دانند. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است.