بیماران دیابتی می توانند شکلات

اگر دیابت دارید، می توانید هر چیزی را بخورید (اگرچه احتمالا کمتر از مقادیری که دوست دارید.) و این موضوع شامل شکلات هم می شود. برخی از انواع شکلات، مانند شکلات تلخ، حتی ممکن است در سلامت بیماران دیباتی مفید هم باشند. انجمن دیابت آمریکا گزارش می دهد که اگر شما دیابت دارید، کنترل کلید لذت بردن از غذاهایی مانند شکلات است. شکلات تلخ غنی از پلی فنل ها است. پلی فنل ها موادی گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و همچنین می توانند به جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش سطح قند خون کمک کنند. با این مطلب پیام سلامت همراه ما باشید.

انواع شکلات

تمام شکلات ها برای ما مفید نیستند. هنگامی که حرف از مواد غذایی با قند ساده می شود، اگر دچار دیابت هستید، بهتر از مصرف آن صرف نظر کنید. شکلات تلخ حاوی کاکائو و قندی کمتر از شکلات شیر است.

بنابراین اگر شما کالری یا مصرف قند خود را کنترل می کنید می توانید کمی بیشتر از آن بخورید. در شکلات تلخ، درصد کاکائو بالاتر است، که این موضوع برای بیمراان دیابتی بهتر است. دکتر میتیزی دالان توصیه می کند که شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائو را مصرف کنید. فراموش نکنید که شکلات سفید حاوی کاکائو نیست و در آن کالری و چربی اشباع بیشتر از شکلات تیره یا شکلات شیری است.

مزایای بالقوه

بر اساس یک مطالعه که در شماره ژانویه ۲۰۱۵ مجله ARYA Atherosclerosis منتشر شد، شکلات غنی از پلی فنول با میزان کاکائو بالا باعث کاهش فشار خون و مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون می شود.

مقاومت به انسولین جذب گلوکز را به سلول ها محدود می کند که باعث افزایش سطح قند خون می شود. در همین مطالعه مشخص شده است که خوردن شکلات سفید باعث کاهش فشار خون یا مقاومت به انسولین نمی شود.

در یک مطالعه بریتانیایی که در شماره ۲۰۱۰ مجله پزشکی دیابت منتشر شد، افراد مبتلا به دیابت که ۱۶ ساعت متوالی شکلات با مقدار بالای کاکائو مصرف کردند، کاهش کلسترول تام و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا، به اصطلاح کلسترول خوب را تجربه کردند.

شمارش کربوهیدرات ها

وقتی دیابت دارید، غذا خوردن می تواند یک بازی با اعداد باشد. چراکه نگه داشتن و ردیابی میزان کربوهیدراتی که روزانه مصرف می کنید می تواند به کنترل قند خون خود کمک کند. در این زمینه پزشک و متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه ریزی رژیم غذایی که هر روز برای کنترل مصرف قندهای ساده استفاده می شود، کمک کند.

البته مقدار مصرف بسته به میزان قند خون و میزان فعالیت فرد متفاوت است. اکثر کربوهیدرات های صمرفی شما باید از کربوهیدرات های پیچیده باشند؛ زیرا آنها به تثبیت قند خون کمک می کنند. مقدار قند ساده در شکلات متفاوت است: ۱۵ گرم در هر اونس در شکلات شیر، ۱۵ گرم در شکلات سفید و ۱۳ گرم در هر اونس در شکلات تلخ، مقداری است که معمولا قابل پیش بینی است.

خطرات

حتی مشاهده کردن شکلات هم به خوبی شما را مجذوب خود می کند تا آن را بیشتر از آن بخورید. به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، شکلات اگرچه ممکن است برخی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد؛ اما خوردن بیش از حد باعث افزایش وزن می شود و یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

اضافه کردن ۲۰۰ کالری شیر به شکلات تلخ بدون کم کردن چیز دیگری از رژیم غذایی شما، به میزان ۱۴۰۰ کالری در هفته به کل کالری دریافتی شما اضافه می کند. که این مقدار در دوره زمانی بیش از یک سال، به افزایش وزن ۹ کیلوگرمی شما منجر خواهد شد.