بیماری های ثانویه در فشار خون بالا

طبق نظریه ای که به تازگی منتشر شده است، همایندی مرضی (بیماری های ثانویه) بیماری های اولیه را بدتر می کند و یا بر روی آن ها تاثیر می گذارند. فشار خون بالا یا پرفشاری خون به تنهایی دارای چنین خطر بالقوه برای ابتلا به سکته مغزی است و عوارض ناشی از مشکلات اضافی، آن بیشتر از هزینه ها و استرسی است که بر روی بیمار وارد می کند. متخصصان کلینیک کلیولند و کالج پزشکی بیلور، از نارسایی قلبی، حمله قلبی، بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری مزمن کلیه به عنوان بیماری های ثانویه در فشار خون بالا نام می برند. برای آشنایی با بیماری های ثانویه در فشار خون بالا پیشنهاد می کنیم که این مطلب مجله پیام سلامت را تا انتها مطالعه کنید.

بیماری های ثانویه در فشار خون بالا

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب نمی تواند خون کافی را از قلب را به بیرون پمپاژ کند. در مراحل اولیه نارسایی قلبی، با افزایش نیروی انقباض، نارسایی قلب جبران می شود. یکی از عوارض فشار خون بالا تجمع بیش از حد مایع است. هنگامی که این دو بیماری ترکیب می شوند، قلب نهایتا از افزایش حجم کار دچار خسته می شود و به آرامی ضعیف شده و سپس دچار نارسایی می گردد.

حمله قلبی

با گذشت زمان، فشار خون بالا باعث کاهش کشش شریان ها می شود. بطن قادر به انبساط و انقباض کافی برای عرضه مقدار مناسب خون به قلب نمی باشد و قلب از اکسیژن محروم می شود. طبق نظر جودیت شیلینگ مک کان در کتاب “مراقبت های قلبی عروقی” کاهش میزان تولید اکسیژن، باعث مرگ و میر بافت و حمله قلبی می شود.

بیماری قلبی

بیماری های قلبی ناشی از تنگی عروق است که به دلیل تشکیل پلاک بر روی دیواره عروق ایجاد می شود. محدودیت جریان خون از طریق شریان ها باعث افزایش فشار خون می شود.

عود سکته مغزی

فشار خون بالا خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. طبق گفته متخصصان انجمن قلب آمریکا، حدود ۲۳ درصد از افرادی که مبتلا به سکته مغزی می شوند در سال اول، عود سکته مغزی را تجربه می کنند. فشار خون بالا احتمال عود سکته مغزی را افزایش می دهد.

دیابت

مک کان معتقد است که دیابت باعث آسیب شریان ها به شکل آترواسکلروز می گردد. در آترواسکلروز کلسترول بر روی دیواره داخلی شریان ها تجمع می یابد درست به همان شیوه ای که در بیماری قلبی اتفاق می افتد و در نتیجه رگ های خونی تنگ می شود که باعث افزایش فشار خون می گردد.

بیماری مزمن کلیوی

کلیه ها سطح مایعات در بدن را که بر روی فشار خون تاثیر می گذارد تنظیم می کنند. طبق نظر مک کان، بیماری مزمن کلیه نیازمند دیالیز به صورت روزانه و یا چند بار در هفته می باشد. به دلیل ضعف توانایی کلیه در ایجاد ادرار و از بین بردن مایعات، فشار خون تا زمان درمان بعدی از طریق دیالیز، افزایش می یابد.