رشد بینایی و شنوایی در نوزاد

کودک از بدو تولد در پروسه رشد قرار می گیرد. همزمان با رشد اندام ها و بدن، حواس نوزاد نیز رشد می کند. در ادامه از رشد بینایی و شنوایی در نوزاد برای شما خواهیم گفت.

رشد بینایی و شنوایی در نوزاد

کودک من در یک ماهگی چه می تواند ببینید؟

نوزادان در این سن می توانند بر روی اشکالی که از نزدیک می بینند تمرکز کنند. اما دیدن اشیاء دور برای آن ها دشوار بوده و آن ها را تار می بینند زیرا نوزاد در بدو تولد نزدیک بین است. رشد بینایی کودک در سه ماه اول بسیار سریع است. به طوری که آن ها در پایان سه ماهگی می توانند یک جسم در حال حرکت را پیگیری کنند. در این سن نوزاد بیشتر علاقه مند به اشکال و الگوهای هستند و می توانند چهره های آشنا، نقطه و حتی فاصله را تشخیص دهند. چهره انسان، به خصوص چهره خود یا چهره پدر و مادر، یکی از چیزهای مورد علاقه او است. به همین خاطر پیشنهاد می شود یک آینه قدی و امن در سطح چشم کودک نسب شود.

دید رنگی کودک شما در حال توسعه است. دیوار و اسباب بازی های رنگ روشن می توانند در تشخیص رنگ به او کمک می کند. به همین خاطر باید رنگ اسباب بازی ها را هنگام خرید در نظر داشته باشید.

رشد بینایی و شنوایی در نوزاد
بینایی و شنوایی در نوزاد

کودک من در یک ماهگی چه می تواند بشنود؟

کودک شما به شنیدن صداها، از راه تماس در رحم مادر عادت دارد. ضربان قلب مادر، صدای دستگاه گوارش او و حتی صحبت اعضای خانواده با تلفن های موبایل از جمله صداهایی است که او قبل از تولد می شنود. به همین خاطر هنگامی که کودک متولد می شود صداها برای او آشناست. کودک ممکن است در یک ماهگی به صداهایی مانند جارو برقی عادت داشته باشد و با شنیدن صداهایی که تا به حال نشنیده است هیجان زده شود.

کودک در این سن علاقه دارد با او صحبت کنید و یا برای او آواز بخوانید. از گفتن سخنان نامفهوم نیز زیاد لذت نمی برد. صحبت کردن به شیوه درست حتی می تواند نوعی آموزش به او باشد. کودک شما در این سن دوست دارد هنگامی که با او صحبت می کنید، صدایی بلند تر از صدای شما تولید کند. این همان رفتاری است که بزرگسالان نیز در نزاع با دیگران از خود نشان می دهند. تحقیقات نشان می دهد باید سخن گفتن با کودک را هر چه زودتر آغاز کرده تا رشد گفتاری او به تاخیر نیافتد.