سوزش و بی حسی بازوی چپ ؛ نشانه ها، علل و درمان ها

احساس سوزش یا بی حسی بازوی چپ هم می تواند ناشی از یک مشکل جدی باشد و هم از مسائل ساده ای ناشی شود. بسته به علت ایجاد این حالت، سوزش و بی حسی ممکن است در قسمت بالای بازو، مچ دست یا ساعد ایجاد شود. در برخی از مواقع نیز کل دست تحت تاثیر این حس می باشد.

در اغلب موارد احساس سوزش و بی حسی بازوی چپ جای نگرانی ندارد. در این موارد معمولا این حس ناشی از یک مشکل ساده مانند خواب رفتن دست می باشد. گاهی نیز گردش خون ضعیف و آسیب های جزئی به این ناحیه باعث ایجاد این احساسات می شود. در هر صورت اگر سوزش و بی حسی بازوی چپ ناشی از مشکلات ساده این چنینی باشد، معمولا موقت است و زمانی که علت اصلی درمان شود، از بین خواهد رفت.

با این حال، گاهی اوقات بی حسی، سوزن سوزن شدن و درد در بازوی چپ می تواند نشان دهنده یک وضعیت جدی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، یا اثر جانبی دیابت باشد. بیماری های جدی که سبب از دست دادن حس در بازو می شوند، همواره با علائم دیگر همراه هستند و تنها سوزش و بی حسی نمی تواند نشان دهنده مشکل جدی باشد.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا از نشانه ها، علل و درمان های سوزش و بی حسی بازوی چپ اطلاع کسب کنید.

علائم سوزش و بی حسی بازوی چپ

کرختی و گزگز بازوی چپ معمولا ناشی از تحت فشار بودن اعصاب واقع در شانه، پشت و یا بازو می باشد. این فشار می تواند احساس سوزش ایجاد کند که معمولا از بازوی چپ و شانه به سمت انگشتان دست حرکت می کند.

احساس سوزش خاردار نیز می تواند نتیجه تحت فشار بودن مزمن عروق خونی باشد. هنگامی که جریان گردش خون که به سمت بازو در حال حرکت است با اختلال مواجه شود، اغلب احساس سوزش و خارش به جای یی حسی دارید.

اگر احساس بی حسی به صورت دائم و تکراری باشد، پزشک باید سایر نشانه های شما را نیز بررسی کند. در این شرایط میزان این حس و این که آیا در بازوی دیگر نیز چنین حسی را دارید یا خیر اهمیت دارد. اگر این حس بعد از آسیب دیدگی ایجاد شده باشد معمولا رباط ها و استخوان ها نیز بررسی می شوند. البته اگر به صورت ناگهانی احساس کرختی، سوزش و بی حسی در دست چپ داشتید و همزمان درد قفسه سینه نیز ایجاد شد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علائم، علائم خوبی نیستند.

علل و درمان سوزش و بی حسی بازوی چپ

خوابیدن بر روی دست چپ

یکی از رایج ترین علل بی حسی و سوزن سوزن شدن ناحیه دست چپ، خواب رفتن این بخش بدن است. خوابیدن در موقعیت اشتباه که در آن بازو تحت فشار است یا به عنوان مثال خوابیدن به گونه ای که بازو روی جسمی مانند لبه صندلی قرار گرفته باشد، می تواند منجر به خواب رفتن بازو شود. بی حسی ناشی از تحت فشار بودن عصب پارستزی نامیده می شود. به عقیده دکتر Carol DerSarkissian، سوزن سوزن شدن یا بی حسی معمولا یک شرایط موقت است و این احساس زمانی که فشار از روی عصب برداشته می شود باید به حالت عادی باز گردد.

آسیب به دست چپ

آسیب به یکی از اعصاب وجود در شانه و بازو می تواند منجر به سوزن سوزن شدن و بی حسی بازو چپ شود. بسته به میزان آسیبی که وارد شده است، ممکن است کل حس دست از بین رفته باشد. اما آسیب جزئی به این اعصاب فقط کمی احساس سوزش و خارش ایجاد می کند. پارگی ها و ضربه های جزئی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. در این شرایط علاوه بر سوزن سوزن شدن و بی حسی بازو، ضعف، درد و تورم نیز مشاهده می شود.

آسیب های جدی که در طول ورزش یا زمین خوردن ایجاد می شود، می توانند باعث شل شدن بازو و شانه شوند. در این شرایط به اعصاب نخاعی آسیب وارد شده و احساس بی حسی را به وجود آورده است. بر اساس گزارش آکادمی آمریکایی جراحان ارتوپدی، آسیب دیدگی مغز و نخاع باعث ضعف یا بی حسی در بازوی آسیب دیده شده، و علاوه بر از دست دادن احساس و توانایی حرکت، درد نیز ایجاد می کند. به همین دلیل پزشکان هشدار می دهند که بی حسی بعد از آسیب می تواند نشانه ای از صدمه به عروق خونی و اعصاب باشد. اگر در این آسیب بازو شکسته باشد درد و تورم زیادی نیز وجود دارد.

اگر آسیب موجب سوزش و بی حسی شده است می توانید به کمک ۴ تکنینک R.I.C.E، یعنی استراحت، استفاده از کمپرس یخ، بستن محل درد و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده، شرایط را بهتر کنید.

سندرم تونل کارپال

فشردگی عصب در مچ دست ناشی از آسیب، انجام کار تکراری یا آرتریت می تواند بی حسی در بازو و مچ دست شما ایجاد کند. سندرم تونل کارپال وضعیتی است که در آن عصبی که از ساعد به کف دست می رسد تحت فشار است. گاهی اوقات ممکن است درد در بازو، مچ دست یا انگشتانتان نیز وجود داشته باشد.

با توجه به گزارش موسسه National Institute of Neurological Disorders and Stroke، سندرم تونل کارپال می تواند موجب ضعف، بی حسی و درد در ساعد و بازو شود. معمولا علائم آن در طول شب ظاهر می شود و  ممکن است در دست گرفتن اشیاء نیز برایتان دشوار باشد. عوامل بسیاری وجود دارد که باعث ایجاد سندرم تونل کارپال می شود.

محققان دانشگاه مریلند توصیه می کنند که برای جلوگیری از سندرم تونل کارپال باید استرس و فشار روی مچ دست به حداقل برسد. ورزش و قرار دادن مچ در وضعیت مناسب می تواند به کاهش سوزن سوزن شدن و بی حسی در انگشتان، ساعد، مچ و بازو کمک کند.

تحت فشار بودن عصب در ستون فقرات گردنی

اگر عصب در ستون فقرات گردنی تحت فشار باشد، خود را به شکل سوزش و بی حسی در بازو چپ نشان می دهد. به گفته دکتر Melinda Ratini، آسیب ناشی از اعصاب واقع در ناحیه گردنی ستون فقرات (که به عنوان ستون فقرات گردنی نیز شناخته می شود) می تواند باعث ایجاد رادیکولوپاتی گردنی شود.

این اصطلاح پزشکی، علائم عصبی که از هر نوع بیماری که عصب ستون فقرات گردنی را تحریک می کند، توصیف می کند. این شرایط می تواند به علت فشار ناشی از پارگی دیسک، تغییرات دژنراتیو در استخوان ها، سن، آرتریت یا سایر آسیب هایی باشد که بر ریشه های عصبی فشار وارد می کند. رادیکولوپاتی گردنی باعث ایجاد درد در بازو، شانه، پشت گردن، گردن و قفسه سینه می شود. فرد ممکن است احساس سوزش و بی حسی را در انگشتان نیز تجربه کند.

سندرم خروجی توراکس

سندرم خروجی قفسه سینه هنگامی ایجاد می شود که اعصاب شانه فشرده شده و موجب بی حسی و سوزش در بازوی چپ یا دست راست می شود. همراه با احساس سوزن سوزن شدن در بازو، ممکن است درد  در گردن نیز وجود داشته باشد. پزشکان کلینیک مایو می گویند دلایل سندرم خروجی سینه، آسیب، بارداری یا نقایص استخوانی است.

محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می گویند افرادی که سندروم خروجی قفسه سینه دارند اغلب احساس سوزن سوزن شدن در بازوی، ساعد و یا کل دست دارند. گاهی اوقات نیز ممکن است در بازوی آسیب دیده بی حسی رخ دهد.

گردش خون ضعیف

بعضی بیماری ها می توانند سبب ضعف در گردش خون شود. در این عارضه رگ های خونی منتهی به بخشی از بدن تنگ شده و به همین دلیل نیز بی حسی ایجاد می شود. قلب خون غنی از اکسیژن را به کل بدن می رساند و به کمک این فرایند بافت های بدن را تغذیه می کند. اگر گردش خون در دست ضعیف باشد، ممکن است دچار سوزش و بی حسی بازوی چپ شوید.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو می گویند عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، سیگار کشیدن، دیابت و عوامل ژنتیکی می توانند باعث ایجاد ضعف در گردش خون شود. اگر سوزش و بی حسی بازوی چپ شما به دلیل گردش خون ضعیف ایجاد شده باشد، علاوه بر این حس سردی و رنگ پریدگی پوست نیز مشهود است.

برای کمک به بهبود گردش خون و از بین بردن سوزن سوزن شدن در بازوها و بازگرداندن احساس، شما باید از سیگار کشیدن اجتناب کرده و از رژیم غذایی سالم برای کاهش کلسترول خون استفاده کنید.

سندرم رینود

یکی دیگر از مشکلات گردش خون که می تواند باعث سوزش، بی حسی و احساس سرما در دست چپ شود، سندرم رینود است. پزشکان هنوز نمی دانند که علت سندرم رینود چیست؟ اما برخی از بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس، می توانند آغاز گر علائم آن باشند.

دکتر کالین تمید معتقد است که رگ های خونی کوچک در انگشتان دست و پا، حساسیت بیشتری نسبت به سرما دارند. آب و هوای سرد می تواند در قسمت پایینی دست و انگشتان باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن شود.

نوروپاتی دیابتی

دیابت می تواند سبب آسیب عصبی در بازوها شود. این آسیب سوزش یا بی حسی در بازوها به وجود می آورد. طبق گزارش موسسه NIDDK، حدود ۷۰٪ از بیماران دیابتی از آسیب عصبی رنج می برند.

آسیب عصبی دیابتی که می تواند احساس حرکت حشره روی پوست و بی حسی در بازوی چپ یا راست را ایجاد کند، از بالا بودن مزمن قند خون ناشی می شود. اولین نشانه های نوروپاتی دیابتی سوزش و بی حسی خفیف در دست ها و پاها است. به مرور زمان، بی حسی و سوزش شدید تر و ثابت تر می شود. نوروپاتی محیطی می تواند بر روی هر یک از اندام شما تأثیر بگذارد.

حمله قلبی

سستی در بازوی چپ می تواند یکی از نشانه های حمله قلبی باشد. از آنجا که قلب شما در سمت چپ بدن قرار دارد، سکته یا حمله قلبی معمولا باعث درد و ناراحتی در دست چپ می شود. گاهی اوقات ممکن است تشخیص علت درد قفسه سینه و سمت چپ بدن دشوار باشد. به همین دلیل پزشکان معمولا توصیه می کنند که برای جلوگیری از سکته، هر گونه درد ناگهانی سینه یا درد بازو را جدی بگیرید.

محققان دانشگاه هاروارد می گویند که همراه با درد قفسه سینه، حمله قلبی می تواند درد در یک یا هر دو دست، پشت، گردن، و حتی معده ایجاد کند. تنگی نفس و استفراغ ناگهانی نیز از دیگر علائم این بیماری است.

برای جلوگیری از حمله قلبی، باید به طور منظم ورزش کنید، از رژیم غذایی متعادل و سالم استفاده کنید و مصرف الکل را محدود کنید. کاهش فشار خون و متعادل نگه داشتن وزن نیز می تواند در این راه به شما کمک کند.

سکته مغزی

یکی دیگر از بیماری های کشنده که می تواند سوزش و بی حسی بازوی چپ را ایجاد کند سکته مغزی است. همانطور که بی حس شدن بازو تنها علامت سکته قلبی نیست، در مورد سکته مغزی نیز این شرایط وجود دارد.

دکتر گرگوری تامپسون می گوید که سکته مغری می تواند باعث بی حسی ناگهانی صورت دست و پا، سوزن سوزن شدن یا کاهش قدرت بازو شود. این علائم معمولا تنها در یک طرف بدن مشاهده می شود. علاوه بر بی حسی، ممکن است دچار مشکل در صحبت کردن، دشواری در درک صحبت های دیگران و مشکلات تعادلی شوید.

انجمن استروک اختصار “F.A.S.T.” را برای شناسایی سکته مغزی پیشنهاد می کند. FAST به معنی؛ افتادگی صورت، ضعف بازو، مشکل گفتاری و زمان می باشد.

مولتیپل اسکلروز (MS)

پزشکان هنوز نمی دانند که چه چیزی باعث مولتیپل اسکلروزیس می شود، اما علائم اولیه این بیماری می تواند بر روی دست چپ یا راست شما تاثیر بگذارد. طبق گفته پزشکان متخصص در WebMD، علائم اولیه MS شامل بی حسی و سوزن شدن و ضعف در یک دست یا یک پا است. سایر علائم اولیه شامل دو بینی، تاری دید، مشکلات ذهنی و ناتوانی در برقراری تعادل می باشد.

متخصصان انجمن National Multiple Sclerosis Society در آمریکا می گوید که بی حسی صورت، دست و پا یکی از شایع ترین علائم اولیه MS است و ممکن است خفیف یا شدید باشد.

علل دیگر سوزش و بی حسی بازوی چپ

به استثنای دلایل ذکر شده برای سوزش و بی حسی بازوی چپ شرایط دیگری نیز وجود دارد که می تواند احساسات غیرطبیعی در بازوی ایجاد کند.

عفونت ها

از دست دادن حس بازوی چپ یا سوزن سوزن شدن می تواند به علت عفونت باشد. بر اساس نتایج منتشر شده در Brazilian medical journal، ویروس HTLV-1 می تواند باعث بی حسی و درد در بازوها یا پاها و مثانه شود.

سموم

مصرف یا تنفس مواد سمی می تواند آسیب عصبی ایجاد کند و باعث سوزش، بی حسی یا درد شود.

بیماری ها

بعضی از بیماری هایی که روی رگ های خونی در بازوها تاثیر می گذارد، ممکن است باعث سوزش همراه با بی حسی در دست راست یا دست چپ شود. دکتر لورنس نوت گزارش می دهد که بیماری بورگر باعث التهاب در رگ های خونی شده و منجر به بی حسی یا سوزش در بازو می شود.

اختلالات خود ایمنی

آسیب عصبی که منجر به سوزن سوزن شدن و بی حسی یک یا هر دو دست می شود می تواند به علت اختلال خود ایمنی باشد. به عنوان مثال، سندرم شوگرن می تواند باعث بی حسی و ضعف در بازو شود.

چه زمانی باید برای سوزش و بی حسی بازوی چپ به پزشک مراجعه کرد؟

اغلب موارد سوزش و بی حسی بازوی چپ موقتی هستند و به سرعت از بین می روند. به خصوص اگر علت سوزش ناشی از فشار روی اعصاب یا رگ های خونی باشد.

با این حال، در بعضی موارد، سوزش ناگهانی حاد یا بی حسی در بازوی چپ می تواند علت نگران کننده ای باشد.

پزشکان کلینیک مایو توصیه می کنند که در موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • بی حسی در بازو ناگهان اتفاق افتاده و بر روی تمام بازوی تاثیر گذاشته است.
  • همراه با بی حسی و سوزش دردناک، مشکل در صحبت کردن، سردرگمی یا سردرد شدید دارید.
  • احساس سوزش بازو به تدریج بدتر می شود و در هر دو طرف بدن شما تاثیر می گذارد.
  • فقط در انگشتان بی حسی دارید.
  • بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف در بازوها، فعالیت های روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است.