تأثیر آپنه خواب بر روی بدن و سیستم های فعال آن

آپنه خواب حالتی است که در آن تنفس شما در خواب مکررا دچار مکث می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن شما را از خواب بیدار می کند تا نفس بکشید. این وقفه های خواب چندگانه باعث می شوند که نتوانید به خواب راحت بروید و در طول روز احساس خستگی بیشتری می کنید. تأثیر آپنه خواب بر روی بدن بیش از یک خواب آلودگی ساده است. هنگامی که آپنه بدون درمان رها می شود، می تواند به بیماری های قلبی، دیابت و سایر مشکلات مزمن کمک کند.

با ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا از چند تأثیر آپنه خواب بر روی بدن اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

مهمترین تأثیر آپنه خواب بر روی بدن

آپنه خواب زمانی اتفاق می افتد که مسیر راه های هوایی در طول شب مسدود شود. با وجود این عارضه در بدن هر بار که نفس می کشید، ممکن است با صدای بلند خروپف کنید به طوری که حتی همسایه ها نیز صدای خروپف شما را بشنوند. بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی و فشار خون بالا به آپنه مرتبط هستند. این بیماری های همراه با کمبود خواب می توانند به سیستم های مختلف بدن شما آسیب برسانند.

دستگاه تنفسی

آپنه خواب با محروم کردن بدن از اکسیژن در هنگام خواب، می تواند علائم آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را بدتر کند. ضمن این که ممکن است خودتان عمدا نفس هایتان را کوتاه کنید که این موضوع نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.

سیستم غدد درون ریز

افراد مبتلا به آپنه خواب شانس ابتلا به مقاومت به انسولین را دارند. مقاومت به انسولین وضعیتی است که در آن سلول ها به هورمون انسولین پاسخ نمی دهند. هنگامی که به سلول ها انسولین نرسد، سطح قند خون بالا می رود و پدیده ای به نام دیابت نوع ۲ ایجاد می شود. آپنه خواب با سندرم متابولیک نیز مرتبط است. سندرم متابولیک خوشه ای از عوامل خطر بیماری های قلبی که شامل فشار خون بالا، کلسترول LDL بالا، قند خون بالا و دور کمر بزرگتر از حد نرمال می شود را در خود جای می دهد.

دستگاه گوارش

اگر آپنه خواب دارید، احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب، زخم کبدی و بالا بودن سطوح آنزیم های کبدی در شما زیاد است. همچنین علائم سوزش سر دل و سایر علائم بیماری ریفلاکس معده (GERD) نیز بدتر می شود. این عوامل می توانند خودشان عاملی برای اختلال در خواب باشند.

سیستم گردش خون و قلب و عروق

آپنه خواب با چاقی و فشار خون بالا ارتباط دارد. این عوامل باعث فشار روی قلب می شود. اگر آپنه دارید، احتمال بیشتری دارد که ریتم قلبتان غیر طبیعی شود و بیماری هایی مانند فیبریلاسیون دهلیزی را داشته باشید. این نوع بیماری ها احتمال ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهند. نارسایی قلبی نیز در افراد مبتلا به آپنه خواب رایج است.

سیستم عصبی

یک نوع آپنه خواب، به نام آپنه خواب مرکزی وجود دارد که ناشی از اختلال در سیگنال های مغزی که شما را قادر می سازد نفس بکشید، می باشد. این نوع آپنه خواب نیز می تواند علائم عصبی مانند بی حسی و سوزش را ایجاد کند.

سیستم تناسلی

آپنه خواب می تواند میل شما را به رابطه جنسی کاهش دهد. در مردان، این عارضه می تواند به اختلال نعوظ کمک کند و بر توانایی بدن در باروری تاثیر بگذارد.

سایر سیستم های بدن

موارد زیر نیز از تأثیر آپنه خواب بر روی بدن می باشند:

  • خشکی دهان یا گلو درد در صبح
  • سردرد
  • مشکلات تمرکزی
  • تحریک پذیری

آپنه خواب می تواند خواب شبانه شما را مختل کند و شما را در معرض خطر بیماری های جدی قرار دهد. اما راه هایی برای کنترل آن وجود دارد. درمان هایی مانند فشار پیوندی مثبت هوایی (CPAP) و دستگاه های دهانی کمک می کنند تا در هنگام خواب، اکسیژن مناسب به ریه ها وارد شود. کاهش وزن نیز علائم آپنه خواب را بهبود می بخشد. این در حالی است که این اقدام خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کم می کند.