یکی از غذاهای محبوبی که امروزه مصرف آن رواج زیادی پیدا کرده است، فست فودها هستند که در انواع مختلف و با طعم های متفاوت در دسترس ما می باشند. بر طبق تجزیه و تحلیل داده های Food Institute از Bureau of Labor Statistics در آمریکا، هزاران آمرکایی ۴۵ درصد از درآمد خود را هر ساله صرف خرید فست فودها می کنند. در مقایسه با ۴۰ سال پیش، حدود نیمی از درآمد خانواده های آمریکایی اکنون صرف خوردن غذای رستورانی می شود. فقط در سال ۱۹۷۷ حدود ۳۸ درصد بودجه خوراک خانواده ها صرف غذاهای خانگی شده بود. در حالی که مصرف غذا در رستوران آن هم گاه به گاه برای بدن مضر نیست، مصرف مداوم فست فود می تواند برای بدن مضر باشد. اطلاع از تأثیر فست فود بر روی بدن می تواند آگاهی شما را از این عادت غلط بیشتر کند.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تأثیر فست فود بر بدن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تأثیر فست فود بر روی بدن

تاثیر فست فود بر روی سیستم های گوارشی و قلب و عروق

بیشتر غذاهای فست فود، با کربوهیدرات های کم فیبر یا بدون فیبر غنی شده اند. هنگامی که سیستم گوارش شما مصرف این غذاها را تجزیه می کند، کربوهیدرات ها به عنوان قند به جریان خون شما آزاد می شوند. در نتیجه قند خون به سرعت افزایش می یابد.

لوزالمعده شما با آزاد شدن انسولین به افزایش گلوکز خون پاسخ می دهد. انسولین قند را در بدن به سلول هایی که برای انرژی به آن نیاز دارند حمل می کند. همانطور که بدن شما شکر را مصرف می کند، قند خون را به حالت طبیعی بر می گردد.

این روند قند خون را به میزان زیادی  تنظیم می کند. اما تا زمانی که بدن شما سالم است و اعضای بدن شما می توانند این قند را به درست استفاده کنند. اما اغلب، مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات می تواند منجر به تکان های مکرر در قند خون شما شود.

با گذشت زمان، این افزایش تولید انسولین ممکن است واکنش طبیعی بدن شما را به انسولین کاهش دهد. این روند باعث افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین، دیابت نوع ۲ و افزایش وزن می شود.

شکر و چربی

بسیاری از وعده های غذایی شامل فست فودها، قند اضافه دارند. این جمله نه تنها به معنی این است که فست فودها کالری اضافی دارند، بلکه یعنی ارزش غذایی شان نیز کم است. متخصصان انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه کرده اند که هر روز فقط باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ کالری مصرفی از قند اضافه تامین شود. این مقدار حدود شش تا نه قاشق چای خوری است.

بسیاری از نوشیدنی هایی که با فست فود مصرف می شوند به تنهایی بیش از ۱۲ اونس قند اضافه شده دارند. ۱۲ اونس نوشابه حاوی ۸ قاشق چای خوری شکر است. این مقدار نوشابه ۱۴۰ کالری و ۳۹ گرم شکر دارد.

چربی ترانس چربی تولید شده در طی پردازش مواد غذایی است. این چربی معمولا در موارد زیر یافت می شود:

  • کیک ها
  • شیرینی ها
  • خمیر پیتزا
  • کراکر ها
  • بیسکویت ها

مصرف چربی ترانس، حتی به میزان کم، برای بدن مضر است. خوردن غذاهای حاوی این چربی می تواند LDL (کلسترول بد) را افزایش، HDL (کلسترول خوب) را کاهش و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

سدیم

ترکیبی از چربی، قند و مقدار زیادی سدیم (نمک) می تواند برای بدن بسیار مضر باشد. اما رژیم های غذایی حاوی سدیم زیاد می تواند منجر به تجمع آب در بدن شود، به همین دلیل ممکن است پس از خوردن غذاهای فست فود، احساس باد کردن، نفخ و یا تورم داشته باشید.

یک رژیم غذایی حاوی سدیم برای افراد مبتلا به فشار خون نیز خطرناک است. سدیم می تواند فشار خون را بالا ببرد و بر روی قلب و دستگاه عروقی تأثیر بگذارد. بر طبق نتایج یک مطالعه، حدود ۹۰ درصد از بزرگسالان مصرف زیاد سدیم در غذاهای فست فود را بی اهمیت می دانند. این مطالعه ۹۹۳ بزرگسال را مورد بررسی قرار داد و دریافت که میزان مصرف سدیم آن ها شش برابر کمتر از مقدار واقعی (۱،۲۹۲ میلی گرم) بود.

به یاد داشته باشید که متخصصان AHA توصیه می کنند که بزرگسالان نباید بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. یک وعده غذای فست فود می تواند نیمی از سدیم مصرفی روزانه را تامین کند.

تأثیر فست فود بر روی سیستم های مختلف بدن
تأثیر فست فود بر روی سیستم های مختلف بدن

تأثیر فست فود بر روی سیستم تنفسی

کالری اضافی در غذاهای فست فود می تواند سبب افزایش وزن شود. این روند کم کم ممکن است منجر به چاقی شود. چاقی خطر ابتلا به مشکلات تنفسی، از جمله آسم و تنگی نفس را افزایش می دهد.

وزن اضافی می تواند بر روی قلب و ریه شما فشار آورده و علائمی را روی بدن ظاهر کند. در این شرایط هنگام راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا ورزش کردن، ممکن است تنگی نفس ایجاد شود.

برای کودکان خطر ابتلا به بیماری های تنفسی بسیار روشن است. یک مطالعه نشان داد که کودکانی که حداقل سه بار در هفته یا بیشتر فست فود استفاده می کنند، بیشتر مبتلا به آسم می شوند.

تأثیر فست فود بر روی سیستم عصبی مرکزی

فست فود ممکن است در کوتاه مدت گرسنگی را برطرف کند، اما نتایج درازمدت منفی تری دارد. افرادی که غذاهای فست فود و نوشیدنی های پردازش شده را مصرف می کنند، نسبت به کسانی که این غذاها و نوشیدنی ها را مصرف نمی کنند، ۵۱ درصد بیشتر به افسردگی مبتلا می شوند.

تأثیر فست فود بر روی سیستم تولید مثل

مواد تشکیل دهنده در این غذاها ممکن است روی باروری شما تأثیر بگذارند.

یک مطالعه نشان داد که غذاهای فرآوری شده حاوی فتالات هستند. فتالات ها مواد شیمیایی هستند که می توانند هورمون ها را در بدن شما متوقف کنند. قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از این مواد شیمیایی می تواند منجر به مشکلات تولید مثل، از جمله نقایص مادرزادی شود.

تاثیر فست فود بر روی پوست، مو و ناخن

غذاهایی که می خورید ممکن است بر روی ظاهر پوست شما تاثیر بگذارند.

در گذشته، شکلات و غذاهای چرب مانند پیتزا عاملی برای ایجاد آکنه بودند. اما طبق گفته ها مختصصان کلینیک مایو، این کربوهیدرات ها هستند که عامل ایجاد آکنه می باشند. غذاهای غنی از کربوهیدرات منجر به افزایش قند خون می شود و این جهش ناگهانی در سطح قند خون ممکن است باعث آکنه شود. برای جلوگیری از آکنه باید مواد غذایی که عامل ایجاد آن هستند را شناسایی کنید.

بر طبق نتایج یک مطالعه، کودکان و نوجوانانی که حداقل سه بار در هفته فست فود مصرف می کنند بیشتر احتمال دارد که به اگزما مبتلا شوند. اگزما یک بیماری پوستی است که موجب تحریکات پوستی خفیف و خارش دار می شود.

تأثیر فست فود بر روی سیستم اسکلتی (استخوان)

کربوهیدرات ها و قندهای موجود در غذاهای فوری و فرآوری شده می تواند اسید را در دهان شما افزایش دهد. این اسیدها می توانند مینای دندان را از بین ببرند. همزمان با این که مینای دندان از بین می رود، باکتری ها می توانند رشد کرده و دندان را پوسیده کنند.

چاقی همچنین می تواند به کاهش تراکم استخوان و توده عضلانی منجر شود. افرادی که چاق هستند بیشتر از افراد عادی در معرض شکستگی استخوان می باشند. برای قوی کردن عضلات، و پشتیبانی از استخوان ها باید ورزش کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

تأثیر فست فود بر روی جامعه

امروزه، از هر ۳ بزرگسالان در ایالات متحده ۲ نفر دارای اضافه وزن یا چاق هستند. بیش از یک سوم از کودکان در سنین ۶ تا ۱۹ نیز دارای اضافه وزن یا چاق هستند. به نظر می رسد رشد سریع مصرف فست فودها با رشد چاقی در ایالات متحده همراه است. OAC گزارش می دهد که تعداد رستوران های فست فود در آمریکا از سال ۱۹۷۰ دو برابر شده است. شمار آمریکایی های چاق نیز بیش از دو برابر شده است.

با وجود تلاش های زیاد برای بالا بردن آگاهی و استفاده هوشمندانه مصرف کنندگان آمریکایی، یک مطالعه نشان داد که مقدار کالری، چربی و سدیم در فست فودها در سال های اخیر عمدتا بدون تغییر مانده است. هر چقدر مشغله افراد بیشتر می شود، بیشتر از فست فودها استفاده می کنند و این امر می تواند اثرات نامطلوب بر روی سیستم بهداشت و درمان افراد جامعه داشته باشد.