تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی بدن

جراحی هایی که برای کاهش وزن انجام می شوند می توانند تغییرات زیادی را در بدن ایجاد کنند. این شیوه کاهش وزن، روش هضم غذا و تمایل شما برای مصرف غذا را تغییر می دهد. همچنین بدن شما به همان اندازه که وزن خود را از دست داده است، به طرق مختلفی تغییر خواهد کرد. ممکن است برخی از تغییرات احساسی را نیز تجربه کنید. چاقی بیماری است که پس از جراحی پایان نمی یابد. برای حفظ وزن، شما باید تغییرات بزرگی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود داشته باشید. همچنین برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت، باید با پزشک همکاری داشته باشید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به معرفی تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی بدن، سبک زندگی و احساسات و زندگی اجتماعی خواهیم پرداخت.

تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن

تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی بدن

همانطور که وزن بدتان کاهش می یابد، ممکن است پوست و چربی اضافه در بعضی از مناطق، مخصوصا شکم شما وجود داشته باشد. اما تغییراتی نیز در داخل بدن شما اتفاق می افتد. با انجام این عمل معده شما هضم غذا را متفاوت خواهد کرد.

به دلیل این تغییرات در بدن باید بعضی از نکات زیر را انجام دهید:

  • شما ممکن است تا پایان عمر نیاز به مصرف مکمل های تغذیه ای داشته باشید. این مکمل ها معمولا شامل مولتی ویتامین ها، ویتامین D، آهن، کلسیم و ویتامین B12 می باشند.
  • رژیم غذایی باید شامل پروتئین های سالم باشد. پروتئین اضافی باعث می شود که بدن عضلات خود را حفظ کند.
  • شما باید اکثرا از مصرف غذاهای نشاسته ای مانند نان و پاستا خودداری کنید. همچنین باید از مصرف شیرینی نیز اجتناب کنید. این کار به شما کمک می کند وزن خود را بیشتر کاهش دهید.
  • شما باید مقدار زیادی مایعات بدون شکر بنوشید.
  • وعده های غذایی کوچکتر مصرف کرده و به آرامی غذا بخورید. پس از عمل باید هر لقمه خود را حدود ۴۰ بار بجوید.
  • ممکن است نیاز به تغییر روش مصرف دارو داشته باشید. به عنوان مثال، گاهی لازم است برخی از داروها را به صورت مایع یا قرص های جویدنی مصرف کنید. ممکن است لازم باشد برخی از داروها مانند آنتی اسیدها را به رژیم درمانی خود اضافه کنید. با این حال، کم کم با کاهش وزن و بهبود سطح سلامتی بدن، ممکن است به داروهای کمتری نیاز داشته باشید.

تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی سبک زندگی

تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی بدن
تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی بدن

اکثر افراد می توانند بیشتر کاهش وزنی که پس از این جراحی حاصل شده است را حفظ کنند. با کاهش وزن، اثرات مثبتی را در زندگی خود متوجه خواهید شد. در این حالت کیفیت زندگی شما باید بهبود یابد. با این حال، امکان بازگشت وزن وجود دارد. با ایجاد برخی از تغییرات در سبک زندگی تان، قادر به حفظ مزایای این جراحی هستید.

  • حتما یک برنامه ورزشی دقیق داشته باشید. به مرور زمان شدت و زمان تمرین خود را افزایش دهید. حتما تمرینات هوازی، قدرتی و انعطاف پذیری را انجام دهید. اگر تا به حال ورزش نکرده اید، این کار را تحت نظر مربی ورزشی شروع کنید.
  • درست بخواید. خوابیدن به اندازه کافی باعث می شود احتمال بازگشت وزن بدن کمتر شود.
  • سیگار نکشید و الکل ننوشید. سیگار کشیدن تمام خطرات جراحی کاهش وزن را افزایش می دهد. الکل کالری زیاد و ارزش غذایی کمی دارد. همچنین از آن جا که هضم بدن شما تغییر کرده است، دیگر توانایی تحمل اثرات الکل را ندارید.

تاثیرات بلند مدت جراحی کاهش وزن بر روی احساسات و زندگی اجتماعی

کاهش وزن می تواند تاثیر مثبت زیادی بر زندگی روزمره شما داشته باشد. شما ممکن است در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید. اطرافیانتان ممکن است با شما متفاوت برخورد کنند. در این شرایط روابط اجتماعی بهبود پیدا می کند. این ها تغییرات خوبی هستند، اما تغییرات منفی نیز وجود دارد. مثلا روابط ممکن است تغییر کند و شما با تصویر جدید بدن خود مبارزه کنید. اگر متوجه تغییرات عاطفی و احساسی پس از جراحی در خود شدید، با پزشک مشورت کنید. شاید نیاز به مراجعه به روانشناس یا مشاور داشته باشید.