تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

احساس تنها یک کلمه زیبا نیست! این که ما چگونه فکر می کنیم و احساس می کنیم به طور مستقیم بر زندگیمان تاثیر می گذارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن صحبت خواهیم کرد.

در مفاهیم متعارف پزشکی می گویند که سلامت با سبک زندگی، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض عفونت ارتباط دارد. اما علاوه بر این عوامل، بین وضعیت احساسی شما و سلامت بدنتان نیز همبستگی مثبتی وجود دارد.

احساسات بر سلامت فردی، مهارت های ارتباطی و موقعیت شما در جامعه تاثیر می گذارد.

برخورد با احساسات، به ویژه احساسات منفی، برای بقا شما بسیار مهم است. احساساتی که از بروزشان جلوگیری می کنید ممکن است در نهایت به یک فاجعه تبدیل شوند. بنابراین بروز احساسات همیشه مهم است.

داشتن سلامت عاطفی امروزه یک پدیده نادر است. احساسات منفی مانند اضطراب، استرس، ترس، خشم، حسادت، نفرت، شک و بی صبری، می توانند سلامتی شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.

حوادث خاصی نظیر اخراج از کار، داشتن ازدواج ناموفق، برخوردار با مشکلات مالی یا مقابله با مرگ عزیزانتان، می توانمد برای بدن زیان آور بوده و تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن را بروز دهند.

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

خشم

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

خشم به عنوان یک احساس شدید در پاسخ به احساس سرخوردگی، ناامیدی یا تهدید بروز می کند. اگر این احساس به سرعت و به روش سالم بیان شود، برای سلامتتان مفید است. اما اغلب اوقات خشم به سلامت شما آسیب می رساند.

به طور خاص، خشم می تواند بر توانایی های استدلال شما تأثیر بگذارد و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

خشم ناشی از واکنش “مبارزه یا پرواز” در بدن است. بنابراین منجر به ترشح بیش از حد هورمون های استرس مثل آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول می شود. این هورمون ها باعث می شوند آمیگدال مغز (ناحیه ای که احساسات را تجربه می کند) واکنش نشان دهد و خون بیشتری را به لوب فرونتال (منطقه ای که مسئول استدلال است) بفرستد.

وجود خون اضافی در منطقه استدلال می تواند روند تفکر را مختل کند. به همین دلیل است که می گویند “خشم کور کننده است”. در این حالت معمولا رفتارهایی مانند پرتاب گوشی، لپ تاپ و هر چیزی که دم دستتان است رخ می دهد.

علاوه بر این، خشم منجر به تنگ شدن عروق خونی می شود و این حالت افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس را به همراه دارد. این حالت معمولا منجر به ساییدگی و پارگی دیواره های شریانی می شود.

نتایج تحقیقات

مطالعه سال ۲۰۰۰ منتشر شده در Circulation نشان می دهد که خشم، مستقل از عوامل خطر زیستی، در مردان و زنان بالغ میانسال، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در نشریه European Heart Journal منتشر شد به این نتیجه رسید که در عرض دو ساعت پس از وقوع خشم، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی وجود دارد.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ در American Journal of Cardiology منتشر شده است که گزارش می دهد، خطر ابتلا به حمله قلبی در عرض ۲ ساعت پس از خشم، ۸٫۵ برابر بیشتر از حالت عادی است. این تجزیه و تحلیل پس از بررسی ارتباط بین محرک های عاطفی حاد و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شدید انجام شد.

خشم موجب انفجار موقت انرژی می شود و کارکرد بخشی از مغز را که به ما کمک می کند که درست را از غلط تشخیص دهیم، مسدود می کند.

علاوه بر این، طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در Brain، Behavior، and Immunity منتشر شده، به علت واکنش پذیری بالای کورتیزول در زمان خشم، سرعت بهبودی زخم حدود ۴۰ درصد کاهش می یابد. خشم همچنین باعث افزایش سطح سیتوکین ها (مولکول های ایمنی که موجب التهاب می شوند) شده و به این ترتیب باعث افزایش خطر ابتلا به آرتروز، دیابت و سرطان می شود.

برای مدیریت خشم، ورزش منظم، یادگیری تکنیک های آرامشبخش و مشاوره بسیار موثر است.

نگرانی

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

نگرانی مزمن می تواند موجب بروز بسیاری از مشکلات شود.

این احساس بر روی طحال و ضعف معده تاثیر می گذارد. نگرانی باعث تغییر در عملکرد انتقال دهنده های عصبی، به ویژه سروتونین می شود. بنابراین، زمانی که خیلی نگران هستید، بدنتان مواد شیمیایی دریافت می کند تا با آن به ناراحتی یا ضعف معده پاسخ دهد.

نگرانی یا وسواس در مورد یک موضوع خاص منجر به مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، مشکلات معده و سایر مسائل مزمن می شود. اضطراب همراه با آن نیز با درد قفسه سینه، فشار خون بالا، ضعف سیستم ایمنی و پیری زودرس مرتبط است.

علاوه بر این، نگرانی بیش از حد در مورد چیزی خاص، فشار زیادی را روی عضلات معده وارد می کند. هرگونه فشار روی معده باعث تغییر حالت شکم می شود. به عنوان مثال، در زمان نگرانی معمولا افراد احساس می کنند در معده شان پروانه در حال پرواز است.

نگرانی بیش از حد برای روابط شخصی شما نیز بد است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ توسط هیئت علمی دانشگاه Case West در رشته روانشناسی رهبری شد نشان داد که نگرانی بسیار مضر بوده و می تواند در زندگی فردی تداخل ایجاد کند و سلامت روابط اجتماعی را به خطر بیندازد.

در عین حال، نگرانی آرامش ذهنی را مختل می کند و مشکلات خواب را به همراه دارد. اختلال در خواب می تواند از بسیاری جهات بر روی سلامت شما تاثیر بگذارد.

غم و اندوه

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

بین تمام احساسات منفی، احساس غم، احساس طولانی مدتی است. غم و اندوه حجم ریه ها را کاهش می دهد، باعث خستگی و تنگی نفس می شود.

این عوارض، جریان تنفس را محدود کرده و عبور هوا در لوله های برونش را مختل می کند. هنگامی که ذهنتان را با غم و اندوه پر می کنید، نفس کشیدن برایتان دشوار شده و حملات آسم یا سایر بیماری موثر بر روی برونش خود را نشان می دهند.

گزارش سال ۲۰۰۳ که در Acupuncture Today منتشر شده نشان می دهد که غم از قلب می آید، بنابراین ابتدا به ریه ها، و سپس به قلب آسیب می رساند. اگر ریه ها آسیب ببینند، باید علائم دیگری از نارسایی ریه مانند سرفه، تنگی نفس و غیره را داشته باشید.

افسردگی و خستگی نیز پوست شما را خراب می کند و حتی می تواند باعث یبوست و کمبود اکسیژن در خون شود. افرادی که افسرده هستند به راحتی دچار افزایش یا کاهش وزن می شوند و حتی به مواد مخدر یا سایر مواد مضر معتاد می شوند.

وقتی احساس غم و ناراحتی می کنید، اشک های خود را نگه ندارید. اجازه دهید اشک هایتان جاری شود. جالب است بدانید که اشک های هیجانی حاوی هورمون استرس و انتقال دهنده های عصبی مرتبط با استرس هستند.

استرس

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

بدن هر کسی به روشی متفاوت به استرس واکنش نشان می دهند. استرس خفیف می تواند برای سلامتی مفید باشد و می تواند به شما کمک کند تا بهتر عمل کنید. با این حال، هنگامی که استرس بیش از حد می شود، می تواند منجر به افزایش فشار خون، آسم و سندرم روده تحریک پذیر شود.

استرس یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است. استرس باعث افزایش فشار خون و میزان کلسترول می شود. علاوه بر این، عادت های ناسالم و رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، عدم فعالیت بدنی و خوردن بیش از حد غذا را تشویق می کند. تمام این عوامل ممکن است به دیواره های شریانی آسیب برسانند و باعث مشکلات قلبی شوند.

استرس از طریق علائم زیر خود را نشان می دهد:

  • میگرن
  • دندان قروچه
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • خستگی
  • بی خوابی
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها یا افزایش اشتها

استرس می تواند به ایجاد بسیاری از بیماری های دیگر از جمله موارد زیر دامن بزند:

  • آسم
  • ریزش بیش از حد مو و حتی طاسی
  • زخم شدن و خشکی بیش از حد دهان
  • مشکلات روانی مانند بیخوابی، سردرد، تغییرات شخصیتی و تحریک پذیری
  • بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا
  • اسپاسم گردن و شانه ها، درد عضلانی اسکلتی، درد کمر، و انواع مختلفی از درد عضلانی و عصبی
  • بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • اختلال در سیستم تولید مثل، اختلالات قاعدگی و عفونت های مکرر واژن در زنان و ناتوانی جنسی و انزال زودرس در مردان
  • بیماری های دستگاه گوارش مانند گاستریت، زخم معده و دوازدهه، کولیت اولسراتیو و کولون تحریک پذیر

تنهایی

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

احساس تنهایی اختلال در ریه ها را به همراه دارد و جریان خون و اکسیژن را در سراسر بدن محدود می کند. تنهایی در ده های اخیر به طور فزاینده ای به یک عامل خطر جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده است.

تنهایی می تواند مانند خشم برای بدن مضر باشد. هنگامی که شما تنها هستید، مغز ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول که باعث افسردگی می شوند را افزایش می دهد. این احساس ممکن است به افزایش فشار خون منجر شده و بر روی کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در نشریه Aging and Health منتشر شده گزارش می دهد که تنهایی، احتمال بروز مشکلات روانی را در میان افراد مسن افزایش می دهد.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ در Gerontology منتشر شده، اثرات مستقیم، غیرمستقیم و تعدیل شده تنهایی را بر سلامت بدن نشان می دهد. این مطالعه همچنین نشان می دهد که ارتباطی بین تنهایی و کاهش قدرت شناختی در پیری وجود دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در Heart منتشر شده نشان می دهد که تنهایی و انزوای اجتماعی به عنوان عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی شناخته می شوند. با این حال، به مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه آیا مداخلات هدفمند بر روی درمان تنهایی و انزوای اجتماعی می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند یا خیر، نیاز است.

تنهایی نه فقط با مشکلات قلبی و روحی، بلکه با ضعف در سیستم ایمنی هم ارتباط دارد. بدن افرادی که تنها هستند بیشتر ترکیبات التهابی را در پاسخ به استرس تولید می کنند. این ترکیبات می توانند ایمنی را تضعیف کنند.

ترس

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

ترس احساسی است که عمیقا اعتماد به نفس، روحیه، اعتقاد و شادی را کاهش می دهد. ترس باعث ایجاد اضطراب می شود و می تواند کلیه ها، غدد آدرنال و گاهی حتی سیستم تولید مثل را مختل کند.

ترس موجب کاهش جریان انرژی می شود و بدن را مجبور می کند که خودش از خودش محافظت کند. این حالت منجر به کاهش میزان تنفس و گردش خون می شود و دست ها و پاها به معنای واقعی کلمه یخ می زنند.

علاوه بر این، هنگامی که می ترسید، بیشتر کلیه هایتان تحت تاثیر قرار می گیرد. این به این دلیل است که بخشی از مغز که کلیه ها را کنترل می کند، دچار اختلال می شود. به همین خاطر در موقعیت های ترسناک دچار تکرر ادرار می شوید.

همچنین ترس باعث می شود غدد فوق کلیوی بیشتر هورمون استرس ترشح کنند. این هورمون ها اثرات ویرانگرتری بر روی بدن دارند.

ترس شدید باعث درد کلیه و کمر، بیماری غدد فوق کلیوی و اختلالات دستگاه ادراری می شود. در کودکان، این احساسات را می توان از طریق شب ادراری بیان کرد. شب ادراری کودکان به شدت با اضطراب و ناامنی ارتباط دارد.

شوکه شدن

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

شوک شدن نتیجه یک ضربه ناشی از یک وضعیت غیر منتظره است که قادر به مقابله با آن نیستید. شوک ناگهانی می تواند تعادل طبیعی بدن را مختل کند، و باعث برانگیختگی و ترس شود. در این حالت حتی سیستم عصبی نیز درگیر می شود.

شوکه شدن برای کلیه ها و قلب مضر است. این واکنش آسیب پذیر موجب ترشح بیش از حد آدرنالین از غدد فوق کلیوی می شود. این روند باعث تپش قلب، بی خوابی، استرس و اضطراب می شود. شوکه شدن معمولا در مغز رخ داده و ساختار مغز را تغییر می دهد.

اثرات فیزیکی آسیب های عاطفی یا شوکه شدن ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • کمبود انرژی
  • رنگ پریدگی پوست
  • مشکل تنفسی
  • سریع شدن ضربان قلب
  • مشکلات مربوط به خواب و غذا خوردن
  • اختلال عملکرد جنسی
  • درد مزمن

بی قراری و نفرت

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

احساس نفرت و بی قراری ممکن است روی روده و سلامت قلب تأثیر بگذارد و منجر به درد قفسه سینه، فشار خون بالا و تپش قلب شود.

نفرت یا بی قراری باعث می شود که بدن شما با افزایش تولید هورمون استرس از خود واکنش نشان دهد و موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در نشریه American Medical Association منتشر شده گزارش می دهد که هم بی قراری و هم خصومت و نفرت باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در  بزرگسالان می شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با پیری سلولی را تجزیه و تحلیل کرد و نتیجه گرفت که افرادی که بی قرار هستند بیشتر از افراد عادی با کاهش بیولوژیکی روبرو می شوند.

بی تابی برای کبد بد است. مولکول های چگالنده از بازدمی که در زمان به زبان آوردن عبارات کلامی نفرت انگیز از بدن بیرون می آیند شامل سمومی هستند که می توانند به کبد و کیسه صفرا آسیب برسانند.

حسادت

حسادت و احساس سرخوردگی به طور مستقیم به مغز، کیسه صفرا و کبد آسیب می رساند.

در مطالعه سال ۲۰۱۰ منتشر شده در Emotion، رفتار زوج ها مورد بررسی قرار گرفت. به این مردان و زنان یک سری تصاویر از همجنسان خود نشان دادند. در نیمه راه مطالعه، از مردان خواسته شد تا جذابیت های زنان دیده شده در صفحه نمایششان را ارزیابی کنند.

سپس محققان واکنش زنان را مشاهده کردند و نتیجه گرفتند که زنانی که بیشترین حسادت را دارند، بیشترین میزان انحراف دیدگاه را تجربه می کنند. این اختلال در دیدگاه زمانی رخ داد که زنان فکر می کردند که شریک زندگیشان تنها جذابیت دیگر زنان را می بینند.

بنابراین، حسادت توجه شما را به دیگر چیزها محدود می کند. از این رو، بر روی تفکر و توانایی دیدن اختلال ایجاد می کند. حسادت علائم استرس، اضطراب و افسردگی را ایجاد کرده در نتیجه باعث تولید بیش از حد هورمون آدرنالین و نورآدرنالین در خون می شود.

علاوه بر این، حسادت تاثیر منفی بر روی کیسه صفرا دارد. تولید بیش از حد هورمون ها در بدن منجر به رکود خون در کبد می شود و تولید صفرا را نامنظم می کند. این روند عوارض زیر را به همراه دارد:

  • جلوگیری از سم زدایی
  • تضعیف سیستم ایمنی
  • بیخوابی
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش سطح آدرنالین
  • کلسترول بالا
  • اختلال در هضم

اضطراب

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن
تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

اضطراب بخش عادی زندگی است. اما اضطراب حاد می تواند تنفس و ضربان قلب را افزایش دهد و جریان خون را به مغز محدود کند. این حالت می تواند تاثیر مخربی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

اضطراب با علائم جسمی مانند موارد زیر همراه است:

  • درد
  • تهوع
  • ضعف تنفسی
  • سرگیجه

ناراحتی های دستگاه گوارش و اضطراب اغلب با هم رخ می دهند. اضطراب بر معده، طحال و لوزالمعده تاثیر می گذارد، در نتیجه منجر به مشکلاتی مانند هضم نامناسب، یبوست و کولیت اولسراتیو (التهاب روده بزرگ) می شود.