تاثیر استرس بر روی بدن

استرس یک واکنش طبیعی در بدن به یک تغییر یا یک چالش است. در کوتاه مدت، استرس می تواند برای بدن مفید باشد. این حالت به شما هشدار بیشتر و انرژی می دهد تا بتوانید در شرایط خطرناک واکنش مناسب نشان داده و از بدن محافظت کنید. اما استرس مزمن می تواند به مشکلات جدی در بدن منجر شود. زنان بیشتر از مردان علائم استرس از جمله سردرد و ناراحتی معده را گزارش می دهند. زنان همچنین شانس بیشتری دارند که بیماری های روحی روانی شان مانند افسردگی و اضطراب، از طریق استرس بدتر شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد تاثیر استرس بر روی بدن صحبت کنیم.

تاثیر استرس بر روی بدن

در حوادث استرس زا، بدن مواد شیمیایی به نام هورمون هایی مانند آدرنالین را آزاد می کند. آدرنالین به شما انرژی فراوانی می دهد که کمک می کند تا به استرس برسید و به آن پاسخ دهید. به عنوان مثال، یک نوع استرس، جرقه ای است که ممکن است در زمان مواجه با حوادث رانندگی از خود نشان دهید. این ترشح آدرنالین به شما کمک می کند تا به سرعت ترمز کنید تا از تصادف جلوگیری شود.

استرس می تواند از خفیف و کوتاه مدت تا شدید تر و طولانی مدت متغییر باشد. استرس مزمن (طولانی مدت) می تواند سلامت روحی و جسمی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم استرس

علائم استرس برای هر فردی متفاوت است. برخی از راه هایی که استرس مزمن یا بلند مدت بر زنان تاثیر می گذارد عبارتند از:

  • انواع درد، از جمله کمر درد
  • آکنه و سایر مشکلات پوستی مانند بثورات و یا کهیر
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • احساس این که روی خودتان کنترل ندارید
  • فراموشی
  • کمبود انرژی
  • عدم تمرکز
  • مصرف بیش از حد غذا
  • خشمگین شدن
  • مشکلات خواب
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا از آن ها لذت می بردید
  • علاقه ای کمتر از حد معمول به رابطه جنسی

چه چیزی باعث استرس می شود؟

علل استرس کوتاه مدت

بسیاری از چیزهای می توانند احساس تنش ایجاد کنند. نمونه هایی از علل شایع ایحاد استرس در کوتاه مدت عبارتند از:

  • گیر افتادن در ترافیک
  • بحث های خانوادگی
  • مشکلات مالی
  • تاخیر در محل کار

علل استرس بلند مدت

نمونه هایی از علل شایع ایجاد استرس در بلند مدت عبارتند از:

فقر و نگرانی های مالی. افسردگی در زنانی که خانواده هایشان زیر خط فقر  زندگی می کنند، رایج است. زنان فقیر که از کودکان یا سایر اعضای خانواده و خودشان مراقبت می کنند، ممکن است فشار بیشتری را تحمل کنند.

تبعیض. همه زنان در معرض خطر تبعیض هایی از جمله تبعیض جنسیتی در محل کار قرار دارند. بعضی از زنان بر اساس نژاد، قومیت و یا گرایش های جنسی این پدیده را تجربه می کنند. حوادث استرس زا، مانند یادگیری یک فرهنگ جدید (برای کسانی که تازه به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند) و یا تجربه تبعیض، زنان را در معرض خطر ابتلا به افسردگی یا اضطراب قرار می دهند.

حوادث تروماتیک. حادثه یا فاجعه یا قرار گرفتن در معرض سوء استفاده یا سوء قضاوت های جنسی یا جنسی در دوران کودکی یا بزرگسالی، ممکن است شانس ایجاد افسردگی و سایر اختلالات را افزایش دهد. زنان بیشتر از مردان در برابر نوع خاصی از خشونت ها مانند خشونت جنسی، که بیشتر احتمال دارد باعث ایجاد اختلالات روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه شود، آسیب می بینند.

در حال حاضر، و با زندگی های روزمره تحت کنترل نگه داشتن استرس دشوار است، اما اگر احساس تنش شدید دارید، نکاتی که در ادامه مطرح کرده ایم را امتحان کنید تا به کاهش استرس خود کمک کنید. اگر به کمک بیشتر برای مدیریت استرس نیاز دارید، با پزشک متخصص در حوزه بهداشت روان صحبت کنید.

تاثیر استرس بر روی بدن زنان

برخی از اثرات استرس بر روی بدن مردان و زنان یکسان هستند. به عنوان مثال، استرس می تواند باعث خواب آلودگی و ضعف در سیستم ایمنی شود. اما راه های دیگری از جمله موارد زیر برای تاثیر استرس بر روی بدن وجود دارد:

تاثیر استرس بر روی بدن
تاثیر استرس بر روی بدن

سردرد و میگرن

وقتی استرس دارید، عضلات سفت می شوند. تنش دراز مدت می تواند منجر به سردرد، میگرن، و درد های کلی بدن شود. سردرد تنشی در زنان شایع تر است.

افسردگی و اضطراب

زنان دو برابر مردان در معرض افسردگی هستند. زنان بیشتر از مردان به اختلالات اضطرابی مانند اختلال استرس پس از سانحه، اختلال هراس یا اختلال وسواسی-اجباری مبتلا می شوند. تحقیقات نشان داده اند که زنان ممکن است علائم استرس را بیشتر احساس کنند یا علائم بیشتری نسبت به مردان داشته باشند. این عوامل می توانند خطر افسردگی و اضطراب را افزایش دهند.

مشکلات قلبی

استرس زیاد رد بدن می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهد. با گذشت زمان فشار خون بالا می تواند مشکلات جدی مانند سکته مغزی و حملات قلبی را ایجاد کند. زنان جوان با سابقه مشکلات قلبی، به ویژه ممکن است در معرض این تاثیر استرس بر روی بدن باشند.

ناراحتی معده

استرس کوتاه مدت می تواند مشکلات معده مانند اسهال یا استفراغ را ایجاد کند. استرس بلند مدت نیز می تواند منجر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) شود. این سندرم وضعیتی است که در زنان دو برابر مردان رخ می دهد. استرس می تواند علائم IBS مانند گاز و نفخ را بدتر کند.

چاقی

ارتباط بین استرس و افزایش وزن در زنان بیشتر از مردان است. استرس مقدار هورمون هایی مانند کورتیزول را در بدن افزایش می دهد. این هورمون می تواند منجر به افزایش وزن و ذخیره چربی در بدن شود.

مشکل در باردار شدن

زنانی که سطح استرسشان بالا است نسبت به زنانی که کمتر استرس دارند، شانس بارداری کمتری دارند. بنابراین مشکلات ناباروری نیز نوعی تاثیر استرس بر روی بدن است.

مشکل در چرخه قاعدگی

زنانی که دچار استرس مزمن یا بلند مدت می شوند ممکن است نشانه های شدیدتری را پیش از قاعدگی (PMS) داشته یا دوره های قاعدگی نامنظمی داشته باشند. بعضی از مطالعات قرار گرفتن در معرض سوء استفاده یا آسیب روحی در گذشته را به PMS شدیدتر نسبت می دهند.

کاهش میل جنسی

زنان دارای استرس بلند مدت ممکن است با کاهش میل جنسی مواجه شوند. یک مطالعه نیز نشان داد که زنان دارای استرس زیاد نسبت به سایر زنان، در طول رابطه جنسی بیشتر پریشان می شوند.

اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) چیست؟

PTSD یک بیماری است که بعضی از افراد پس از آسیب آن را تجربه می کنند. PTSD ممکن است در افرادی که تحت تاثیر و یا شاهد جرم یا جنگ های خشونت آمیز بوده اند اتفاق بیفتد. این بیماری پس از یک رویداد ناگهانی آسیب زننده مانند مرگ یک دوست، قرار گرفتن در معرض سوء استفاده جسمی یا جنسی، و یا حادثه اتومبیل شدید اتفاق می افتد.

زنان دو برابر مردان در معرض ابتلا به PTSD هستند. برخی از علائم PTSD در زنان نیز شایع تر از مردان است. به عنوان مثال، زنان احتمال بیشتری دارد که:

  • متلاطم شوند.
  • احساس سختی بیشتری را تجربه کنند.
  • از هر چیزی که آن آسیب را یادآوری می کند اجتناب کنند.
  • احساس افسردگی و اضطراب داشته باشند.

آیا زنان نسبت به مردان متفاوت تر به استرس واکنش نشان می دهند؟

بله، مطالعات نشان داده اند که زنان بیشتر از مردان علائم استرس را احساس می کنند. زنان مبتلا به استرس بیش از مردان تحت فشار قرار دارند و افسردگی و اضطراب پس از آن را تجربه می کنند. کارشناسان علت وجود اختلافات در تاثیر استرس بر روی بدن زنان و مردان را به طور کامل نمی دانند، اما ممکن است ایت تفاوت ها مربوط به نحوه عملکرد بدن مردان و زنان در برابر هورمون های استرس باشد. استرس مزمن به ویژه به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکلاتی در حالات روحی و اضطراب در زنان می شود.

استرس چگونه بر حاملگی تاثیر می گذارد؟

طبیعی است که در دوران بارداری احساس استرس داشته باشید. در این دوران بدن و هورمون ها در حال تغییر هستند و ممکن است در مورد نوزادتان و تغییراتی که در زندگی شما ایجاد می شود نگران باشید. اما استرس بیش از حد در طول بارداری می تواند برای شما و سلامت نوزادتان مضر باشد.

استرس در دوران بارداری می تواند ناراحتی های طبیعی مانند مشکلات خواب و درد های بدن را ایجاد کرده و حتی آن ها را بدتر کنند. این عارضه می تواند به مشکلات جدی تر زیر نیز منجر شود:

  • افسردگی. افسردگی در دوران بارداری یا بعد از تولد نوزاد می تواند بر رشد کودک شما تأثیر بگذارد.
  • مشکلاتی در غذا خوردن (پرخوری و کم خوری). زنان در معرض کمبود وزن یا اضافه وزن در حین بارداری، شانش بیشتری برای ابتلا به عوارض ناشی از آن ها مانند زایمان زودرس (زایمان قبل از هفته ۳۷ بارداری) و دیابت بارداری دارند.
  • فشار خون بالا. فشار خون بالا در دوران بارداری شما را در معرض خطر بیماری جدی به نام پره اکلامپسی، زایمان زودرس و وزن کم نزواد هنگام تولد (وزن کمتر از ۵/۵ پوند) قرار می دهد.