تاثیر اسفناج بر روی کاهش وزن

بسیاری از افراد با آنچه که به عنوان گرسنگی کاذب شناخته می شود مبارزه می کنند. در این حالت افراد عمل خوردن را برای لذت به جای رفع نیازهای زیستی شان انجام می دهند. به این ترتیب تعادل بدن از بین می رود و بدن شروع به افزایش وزن می کند. افرادی که مدام هوس می کنند اغلب میل به خوردن شیرینی و فست فودها داشته و این خواسته شبیه اعتیاد است. محققان دانشگاه لند در سوئد اکنون راهی برای کنترل بدن و مقاومت در برابر مواد غذایی ناسالم پیدا کرده اند. این راه در قالب غشاهای برگ های سبز اسفناج که به نام ریزکیسه شناخته می شود، ارائه شده است. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد تاثیر اسفناج بر روی کاهش وزن به کمک کنترل میل به هوس صحبت کنیم.

تحقیق انجام شده بر روی تاثیر اسفناج بر روی کاهش وزن

مطالعه ای که توانایی ریزکیسه را بررسی کرد، در مجله Appetite منتشر شد. این مطالعه شامل ۳۸ زن با شاخص توده بدنی ۳۳ الی ۳۵ بود. این زنان به مدت ۹۰ روز رژیم این محققان را دنبال کردند.

زنان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. اولین گروه یک نوشیدنی سبز حاوی پنج گرم عصاره غشای سبز این گیاه را هر روز قبل از صبحانه می خوردند. گروه دوم یک نوشیدنی سبز دریافت کرد که حاوی پلاسبو (دارونما) بود. به هر دو گروه دستور دادند روزانه سه وعده غذا بخورند، از خوردن میان وعده اجتناب کنند و سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهند.

یافته ها نشان داد که زنان مصرف کننده از عصاره اسفناج وزن بیشتری نسبت به مصرف کنندگان دارونما از دست دادند. اختلاف این دو گروه ۴۳٪ بود. کاهش وزن با عصاره گیاه سبز ۵ کیلوگرم و در افراد استفاده کننده از دارونما ۳٫۵ کیلو گرم بود.

در سه هفته کلسترول کل و LDL گروه مصرف کننده اسفناج کاهش و انتشار پپتید ۱ (گلوکاگون) (GLP-1) بعد از غذا افزایش یافت. GLP-1 با افزایش تنش در مغز، مصرف غذا را کاهش می دهد. همان طور که افراد احساس سیری می کردند، میل به خوردن غذا در آن ها کاهش می یافت. در این تحقیق اشاره شد که میل به مصرف شیرینی ها و شکلات به میزان قابل توجهی کاهش یافته و گرسنگی کاذب تا ۹۵٪ کم شد.

تاثیر اسفناج بر روی کاهش وزن
تاثیر اسفناج بر روی کاهش وزن

نکته آخر

این آزمایش توسط دکتر شارلوت ارلانسون-آلبرتسون رهبری شد. ابتدا او با شوهرش، که استاد بیوشیمی بود، علاقه خاصی به فتوسنتز داشتند. آنها یک مطالعه in vitro را طراحی کردند که نشان داد هضم چربی در حضور ریزکیسه و لیپاز پانکراس، که یک آنزیم گوارشی است، مهار می شود.

پس از تحقیقات، آنها مشاهده کردند که با این روش حیوانات کمتر غذا می خورند، وزنشان کم می شود و چربی بدنشان کاهش می یابد. همین موضوع باعث شد که آنها به انجام اولین مطالعه انسانی خود، که در بالا توضیح داده شد، روی بیاورند.

برای دیدن نتیجه تاثیر اسفناج بر روی کاهش وزن باید حدود نیم کیلو اسفناخ در روز بخورید.

بهترین کار این است که مصرف این عصاره با مصرف چربی منطبق باشد. به همین دلیل است که مکمل زیرکیسه باید با غذا مصرف شود. به نظر می رسد که آنها یک پوشش در اطراف مولکول های چربی تشکیل می دهند و اجازه دسترسی به آنزیم های گوارشی را نمی دهند. این باعث می شود که سرعت هضم کاهش یابد. به طوری که مغز زمان کافی برای دریافت سیگنال سیری را داشته باشد.

زیرکیسه در درجه اول در سبزیجات دارای برگ سبز مانند موارد زیر یافت می شود:

  • اسفناج
  • کلم
  • کاهو
  • کلم پیچ

همچنین به میزان کمتری در سبزیجات سبز دیگر نیز پیدا خواهد شد. هنوز بررسی نشده است که آیا پخت و پز می تواند منافع این ماده را کاهش دهد یا خیر؟