تاثیر تستوسترون بر مردان

تستوسترون هورمون آندروژن ضروری است که توسط مردان و زنان تولید می شود. زنان تستوسترون را در تخمدان ها و غدد فوق کلیوی تولید می کنند، اما مردان از طریق بیضه ها سطوح بسیار بالاتری از تستوسترون تولید می کنند. همان طور که تستوسترون در مردان بیشتر از زنان است، هنگامی که به درون جریان خون انتشار می یابد تاثیرات منحصر به فرد خاصی بر بدن مردان می گذارد.

تاثیر تستسترون بر مردان قبل از تولد

تستوسترون برای اولین بار در فرآیند رشد پیش از تولد بر روی مرد عمل می کند. این تستوسترون است که عمدتا مسئول فعال شدن تشکیل بخش های خاص بدن مردان در طول رشد و توسعه در رحم مانند تشکیل آلت تناسلی، کیسه بیضه و پروستات می باشد.

تاثیر تستسترون بر مردان در دوران بلوغ

بزرگ ترین بازه زمانی بعدی که تستوسترون در آن بر مردان تاثیر می گذارد، در دوران بلوغ است. در بلوغ، سطوح تستوسترون در پسران افزایش می یابد و باعث تکامل ویژگی های مردانه بیشتری مانند رویش مو بدن، رویش موی قسمت های عمومی، رشد آلت تناسلی، رشد بیضه، نازک شدن صدا و تولید اسپرم می شود. در طول این زمان، تستوسترون هم چنین ممکن است در افزایش نعوظ آلت تناسلی، و هم چنین خروج خود به خودی منی، که معمولا به احتلام انزال شبانه یا wet dreams اشاره دارد.

تاثیر تستسترون بر خصوصیات فیزیکی مردان

تستوسترون هم چنین ممکن است ظاهر فیزیکی یک مرد را در دوران بلوغ تغییر دهد. این امر معمولا سبب رشد و هم چنین تغییر در خطوط استخوان فک، صورت و ابرو می شود و ویژگی های مردانه بیشتری را به وجود می آورد. تستوسترون هم چنین افزایش طول استخوان ها را فعال می کند و قد را افزایش می دهد.

تاثیر تستسترون بر عملکرد جنسی مردان

تستوسترون بر توانایی عملکرد جنسی مردان تاثیر می گذارد. تستوسترون در باروری، میل جنسی، تولید منی، نعوظ آلت تناسلی و انزال نقش مهمی ایفا می کند؛ و تولید مثل را ممکن می سازد. تستوسترون باعث می شود این روند در دوران بلوغ ممکن شود و هم چنان به کنترل عملکرد جنسی در طول بقیه زندگی بزرگسالی شما ادامه می دهد.

تاثیر تستسترون بر ویژگی های آنابولیک

تستوسترون هم چنین سبب ایجاد ویژگی های آنابولیکی در مردان می شود. این ویژگی های آنابولیکی سبب افزایش توده استخوانی و توده عضلانی می شود و باعث ایجاد قدرت بیشتر برای مردان نسبت به زنان با تستوسترون طبیعی کمتر می شود. استروئیدهای آنابولیک تاثیرات آنابولیک تستوسترون را تقلید می کنند، و باعث افزایش اندازه استخوان و عضلات در هر دوی مردان و زنان با استفاده از این دارو می شوند.