تاثیر دانه کتان بر روی سرطان پستان

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است به طوری که انتظار می رود از هر ۸ زن یک نفر در طی عمر خود به سرطان پستان مبتلا شود. عوامل بسیاری در شگل گیری این سرطان دخیل می باشد که یکی از آن ها رژیم غذایی است. خوشبختانه، محققان در حال انتشار تحقیقات جدید هستند که در آن ها روش هایی ارائه شده که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. در این میان، برخی از این تحقیقات، بر روی تاثیر دانه کتان بر روی سرطان پستان انجام شده و نتایج عجیبی را از این ارتباط بیان می کنند.

دانه کتان و پیشگیری از سرطان پستان

بذر کتان حاوی فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳، و یک ماده بسیار خاص به نام لیگنان (lignan) است. مطالعات نشان می دهد که به احتمال زیاد لیگنان عامل نتایج مثبت به دست آمده از مطالعات انجام شده بر روی بذر کتان برای درمان سرطان پستان و پیشگیری از آن است. لیگنان در طبقه بندی فیتواستروژن ها قرار دارد و این بدان معناست که اثر استروژنی ضعیف در بدن ایجاد می کند. با اقدام استروژنی، فیتواستروژن ها، از میزان استرژون طبیعی بدن، در گیرنده های استروژن، که سلول ها را تحت تاثیر قرار می دهند کاسته می شود.

با توجه به تحقیقات انجام شده در وبسایت BreastCancer هشتاد درصد از سرطان های پستان وابسته یه گیرنده های استروژن هستند. لیگنان با ایجاد تداخل در فرآیندهای استروژن طبیعی در بدن، ممکن است بتواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، کمک کند. و حتی ممکن است یک درمان اضافی برای سرطان باشد.

در یک بررسی که در مجله Integrated Cancer Therapies منتشر شده، محققان سوابق بیش از ۱۸۰۰ بیمار، را بررسی کردند. این بررسی ها نشان داد که مصرف دانه کتان ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و ممکن است به عنوان یک محافظ اولیه در ابتلا به سرطان پستان عمل کند. همانطور که در بالا اشاره شد دانه کتان قادر است اثر محافظتی داشته باشد و به تنهایی درمان مناسبی نیست.

تاثیر دانه کتان بر روی سرطان پستان
تاثیر دانه کتان بر روی سرطان پستان

تاثیر دانه کتان بر روی سرطان پستان

در یک کارآزمایی بالینی که در مورد تاثیر دانه کتان بر روی سرطان پستان انجام شد، دو گروه بیمار مورد آزمون قرار گرفتند. گروه اول، کلوچه حاوی دانه کتان و گروه دوم کلوچه بدون دانه کتان را به مدت ۱۲ هفته در برنامه غذایی خود گنجانده و مصرف کردند. بعد از این مدت، بیمارانی که دانه کتان مصرف کردند به دلیل افزایش آپوپتوز در بدنشان، کاهش تکثیر سلولی سلول های سرطانی را تجربه کردند.

آپوپتوز روندی است که نرخ مرگ سلولی های سرطان را توصیف می کند. آپوپتوز در سرطان مهم است، زیرا سلول های سرطانی به مراتب عمر طولانی تری نسبت به سلول های طبیعی دارند. سرعت تکثیر این سلول ها نیز موجب افزایش تومور می شود. در همین راستا مطالعه انجام شد که نتایج آن نشان داد که مصرف ۲۵ گرم از دانه های کتان (۲٫۵ قاشق غذا خوری) در روز  نرخ از بین رفتن سلول های سرطانی را کاهش داده و به طبع سرعت تکثیر آن ها و رشد تومور را کاهش می دهد.

دانه کتان همچنین ممکن است نقشی در کاهش میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به سرطان پستان داشته باشد. در یک مطالعه که در یک دوره ۲۳ ساله بر روی ۳۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام شده، محققان دریافتند که زنان مبتلا که به لیگنان بالاتری دسترسی داشته اند، زندگی طولانی تری را نیز تجربه کرده اند. بنابراین دانه کتان به طور بالقوه عاملی برای خفاظت، پیشگری و درمان سرطان پستان است.

چطور از دانه کتان استفاده کنیم؟

این مهم است که بدانید باید از این ماده به طور منظم استفاده کنید. زمانی که میزان کم و تعداد دفعات نامنظمی از این ماده استفاده کنید، به احتمال زیاد، مواد موجود در آن از دستگاه گوارش رد شده و جذب نخواهد شد. یکی از راه هایی که می توانید از دانه کتان استفاده کنید این است که آن را آسیاب کرده و آن را در سالاد ها خود به عنوان ادویه مورد مصرف قرار دهید.