تاثیر رژیم غذایی بر بی خوابی

رژیم غذایی می تواند بر میزان بی خوابی تاثیر بگذارد. گاهی اوقات بی خوابی می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. اگر دچار مشکلات مداوم بدخوابی یا بی خوابی در طول شب هستید، بهتر است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین ممکن است مجبور شوید یک یا چند مطالعه خواب داشته باشید و یک دفترچه ثبت رژیم غذایی و فعالیت های روزانه داشته باشید تا پزشک بتواند علت یا علل بی خوابی شما را تعیین کند. در این مطلب پیام سلامت به طور خلاصه به بررسی تاثیر رژیم غذایی بر بی خوابی می پردازیم.

غذا و رژیم غذایی

خوردن و نوشیدن غذاهای خاص می تواند منجر به بی خوابی شود؛ و اگر این غذاها بخشی از رژیم غذایی شما باشد، می تواند باعث بی خوابی شود. سودا، چای، قهوه و سایر غذاهایی که حاوی کافئین هستند، مانند شکلات، اگر زمان خوردن آنها بیش از حد نزدیک به زمان خواب باشد، می تواند باعث بی خوابی شود. اگر شما در حال اجرای یک رژیم غذایی هستید که به طور پی در پی از خوردن شکلات بیش از حد در آن لذت ببرید؛ یا دسر شکلات و یا یک فنجان قهوه یا چای بعد از شام می خورید، این موارد می تواند شما را تحریک کند؛ و باعث بی خوابی شود. اگر غذاها را به آرامی در طول روز غذا بخورید و بزرگترین وعده غذایی را برای شام حذف کنید؛ و خوردن غذاهای چرب را به میانه روز منتقل کنید؛ طبیعتا در هنگام شب خواب راحت تری خواهید داشت.

خوردن بیش از حد مایعات

ممکن است شما نیز بدانید که مصرف آب آشامیدنی بیشتر به شما ر داشتن احساس سیری کمک می کند؛ و به همین دلیل بعضی از افرادی که از رژیم های غذایی استفاده می کنند، از این روش به عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از گرسنگی و خوردن غذای کمتر برای کمک به کاهش وزن، کمک می گیرند. خوردن مایعات بیش از حد، به خصوص هنگام بعد از ظهر، می تواند موجب بیدار شدن از خواب و رفتن به دستشویی در طول شب شود. آب باید بخشی از رژیم معمولی افراد باشد و نباید به عنوان راهی برای جلوگیری از خوردن غذا استفاده شود. چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب مصرف مایعات را متوقف کنید تا مجبور نباشید بارها و بارها از خواب بیدار شوید.

تنقلات و میان وعده ها

گاهی اوقات هنگامی که شما رژیم می گیرید، ممکن است به ذهن تان برسد که باید کالری های مصرفی را با تمام وجود کاهش دهید؛ اما جالب است بدانید که حذف تنقلات می تواند باعث بی خوابی شود. با توجه به بررسی محققان مایو کلینیک، افرادی که گرسنه به رختخواب می روند معمولا دچار مشکلات خواب می شوند. برای جلوگیری از گرسنگی هنگام خواب، باید یک میان وعده کوچک، مانند ماست با گرانول یا یک فنجان میوه، داشته باشید. فراموش نکنید که اگر با دقت کالری خود را شمارش کنید؛ و وعده های غذایی و تنقلات خود را از قبل برنامه ریزی کنید، مرف کالری تان بالا نرفته و در هنگام خواب نیز گرسنه نخواهید شد.

ورزش

پس از رژیم گرفتن و همزمان با آن، فرصت خوبی است که با داشتن یک برنامه ورزشی روزانه، به فرایند کاهش وزن خود کمک کنید. تحرک در طول روز و بیش از حد قبل از زمان خواب، باعث می شود که شما از خواب خواب خوبی داشته باشید. هرچند اگر این تحرک بیش از حد باشد و یا به زمان خواب نزدیک باشد می تواند منجر به بی خوابی شود.