علائم اولیه سرطان مثانه در بدن

یک مطالعه منتشر شده در شماره دسامبر December issue of Cancer Prevention Research که یکی از مجلات American Association for Cancer Research است نشان می دهد که سلنیوم، ماده معدنی موجود در دانه ها، آجیل و گوشت، ممکن است در جلوگیری از سرطان مثانه بسیار خطرناک، موثر باشد.

محققان دانشکده پزشکی داکوتای جنوبی میزان سلنیوم را در بدن ۷۶۷ فرد مبتلا به سرطان مثانه و ۱۱۰۸ نفر از جمعیت عمومی اندازه گیری کرده و با هم مقایسه کردند.

یافته ها نشان می دهد که ارتباط معکوسی بین سلنیوم و سرطان مثانه در زنان، برخی از سیگاری ها و کسانی که مبتلا به سرطان مثانه P53 مثبت هستند، وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مطالعه که به بررسی تاثیر سلنیوم بر روی سرطان مثانه پرداخته است ما را تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراهی کنید.

تاثیر سلنیوم بر روی سرطان مثانه
تاثیر سلنیوم بر روی سرطان مثانه

تحقیقات انجام شده برای کشف تاثیر سلنیوم بر روی سرطان مثانه

در کل این مطالعه، هیچ ارتباط معکوسی بین سلنیوم و سرطان مثانه وجود نداشت، اما کم کم مشخص شد که کمبود این ماده معدنی در زنان (۳۴ درصد)، سیگاری های معتدل (۳۹ درصد) و کسانی که به سرطان مثبت P53 مبتلا بودند (۴۳ درصد) خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد.

محققان این مطالعه معتقدند که: راه های مختلفی وجود دارد که سرطان مثانه را تکمیل می کنند. یکی از راه های عمده ایجاد این نوع سرطان، تغییر در ژن p53 است.” محققان مرکز دارتموث زیر می گویند که “سرطان مثانه ناشی از این تغییرات معمولا پیشرفته تر است.”

در حالی که مطالعات دیگری نیز وجود دارد که نشان دهنده رابطه مشابه ای بین سلنیوم و سرطان مثانه در زنان هستند، این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که ارتباط بین سلنیوم و مثبت بودن p53 سرطان مثانه را نشان می دهد.

“در نهایت، اگر نتایج این تحقیق درست باشد، سلنیوم می تواند از ایجاد این نوع سرطان در یک زیر مجموعه خاص از افراد، مانند زنان، جلوگیری کند یا از ایجاد برخی از انواع تومورها مانند تورموهایی که از طریق مسیر P53 تکامل پیدا می کنند پیشگیری کند.” محققان معتقدند که با استفاده از این شیوه می توان از ایجاد تومورها در آینده جلوگیری کرد و به طور بالقوه نتایج شیمی درمانی را بهبود بخشید.

Karagas، استاد ارشد این مطالعه امیدوار است که این یافته ها را بتواند در مقیاس وسیع تر تکرار کند تا ارتباط بین سلنیوم و سرطان مثانه در زنان و کسانی که تومورهای P53 دارند بیشتر بررسی شود.