تاثیر سوزاک بر جنین

با توجه به گزارش مرکز کنترل بیماری ها (CDC)، سوزاک یک بیماری منتقل شده از طریق جنسی است؛ که حدود ۱۳۰۰۰ زن باردار در ایالات متحده در سال تحت تاثیر آن قرار می گیرد. سوزاک یک بیماری خطرناک برای جنین در دوران حاملگی و هنگام زایمان است. درمان سوزاک با آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری مؤثر و امن است و به جلوگیری از عوارض طولانی مدت آن کمک می کند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده گزارش می دهد که علائم سوزاک در زنان همیشه آشکار نیست؛ اما شامل ترشحات زرد رنگ واژن، درد در هنگام ادرار و خونریزی غیر طبیعی در دوران قاعدگی است. در این مطلب پیام سلامت به بررسی تاثیر سوزاک بر جنین در دوره بارداری می پردازیم.

سقط جنین بر اثر سوزاک

کنگره متخصصان زنان و زایمان (ACOG) اعلام کرده است که میزان سقط مکرر در زنان مبتلا به سوزاک افزایش می یابد. زنان مبتلا به سوزاک اغلب بیماری التهابی لگنی (PID) را نیز تجربه می کنند. PID خطر ابتلا به بارداری خارج رحمی را افزایش می دهد. به این معنا که جنین به جای رحم در داخل لوله فالوپ شکل می گیرد. از آنجا که لوله برای حمایت از یک جنین بسیار کوچک است؛ اگر جنین با استفاده از داروهای شیمی درمانی سقط نشود، پارگی دیواره لوله فالوپ و خونریزی جدی می تواند رخ دهد.

زایمان زودرس بر اثر سوزاک

نوزادان متولد شده در مادران مبتلا به سوزاک به احتمال زیاد پیش از موعد مقرر و قبل از هفته ۳۷ متولد می شوند. زایمان زودرس در زنان مبتلا به سوزاک ممکن است مربوط به پارگی زودرس غشا یا کیسه آب اطراف نوزاد و یا به دلیل محافظت جنین از عفونت باشد.

سوزاک در نوزاد تازه متولد شده

نوزادانی که از طریق بارداری طبیعی متولد می شوند به دلیل آنکه در دهانه واژن ممکن است با ترشحات عفونی سوزاک تمسا داشته باشند؛ احتمالا دچار این بیماری خواهند شد. علائم عفونت سوزاک به طور کلی چند روز پس از زایمان در جنین ظاهر می شود و شامل عفونت های پوستی، عفونت تنفسی، عفونت مجاری ادرار و واژن و التهاب ملتحمه و عفونت پلک داخلی و صلبیه چشم است.

پماد آنتی بیوتیک چشم درست پس از زایمان مانع از انتقال عفونت به چشم می شود. سوزاک می تواند موجب نابینایی در نوزادان شود. در نهایت در صورت عدم درمان ممکن است نوزاد مبتلا به سوزاک به آرتروز در مفاصل یا مننژیت و عفونت پوشش مغز، نیز مبتلا شود؛ و با گسترش بیشتر بیماری، عفونت سیستمیک خون، موجب ایجاد عوارض تهدید کننده زندگی نوزاد می شود.