تاثیر فشار خون بالا بر کلیه ها
همه ما می دانیم که فشار خون بالا کنترل نشده برای سلامتی مضر است. با گذشت زمان فشار خون بالا باعث آسیب زدن به بافت های داخلی شریان ها می شود و می تواند منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی و مشکلات بینایی شود. کلیه ها به خصوص به فشار خون بالا آسیب پذیر هستند. با شناخت عوامل خطر و تاثیر فشار خون بالا بر کلیه ها می توانید اقداماتی را برای کنترل فشار خون بالا انجام دهید. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد تاثیر فشار خون بالا بر کلیه ها صحبت می کنیم.

تاثیر فشار خون بالا بر کلیه ها

از آنجایی که کلیه ها شریان های انشعابی زیادی دارد و حجم بالای خون از طریق آنها جریان می یابد، فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد انسداد، ضعف و یا سفت شدن کلیه ها شود. در نتیجه، شریان های آسیب دیده قادر به ارائه خون کافی به بافت کلیه نیستند و به این ترتیب کلیه های شما را بیمار می کند. در این بیماری توانایی کلیه برای فیلتر کردن خون و تنظیم مایعات، هورمون ها، اسیدها و نمک ها در بدن کاهش پیدا می کند.
نشانه های رایج مشکلات کلیوی عبارتند از:
  • تورم مچ پاها
  • گرفتگی عضلات شکم در شب
  • نیاز زیاد به ادرار کردن، به خصوص در شب
هر کسی می تواند به بیماری مزمن کلیوی در هر سنی مبتلا شود. با این حال، برخی افراد دارای عوامل خطر اضافی مانند موارد زیر هستند:
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی نارسایی کلیه
  • فشار خون بالا
به همین دلیل است که افرادی که در یک گروه جمعیتی خاص هستند، مانند آفریقایی آمریکایی، آمریکایی های اسپانیایی، ساکنین جزایر اقیانوس آرام یا سرخپوستان آمریکایی علاوه بر فشار خون بالا و دیابت در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی هستند.
برای همه بیماران، فشار خون بالا می تواند یک “قاتل خاموش” باشد زیرا هیچ نشانه یا علامت هشدار دهنده ای وجود ندارد. به همین دلیل مهم است که بررسی های منظم از جمله اندازه گیری فشار خون را انجام دهید. اگر فشار خونتان بالا است، با پزشک درباره تغییر در سبک زندگی، از جمله رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل کردن وزن، یا داروهایی که می توانند فشار خون شما را کنترل کنند، صحبت کنید.