تاثیر فلفل سیاه در تشکیل سنگ کلیه

سنگ های کلیه مواد معدنی غلیظ کریستالی مانند هستند که معمولا از طریق کلیه به ادرار منتقل می شوند و یا در کلیه ها می مانند و به مرور زمان بزرگتر می شوند. طبق گفته متخصاان بیمارستان زنان و بریگهام، این بیماری نسبتا شایع است. ۵ درصد از آمریکایی ها مبتلا به سنگ کلیه هستند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مهم است. از طرفی محدود کردن غذاهای خاص و ادویه جات می تواند کمک کننده باشد. فلفل سیاه یکی از این ادویه هاست. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت تاثیر فلفل سیاه در تشکیل سنگ کلیه را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاثیر فلفل سیاه در تشکیل سنگ کلیه

عوامل خطر

بر طبق گفته پزشکان بیمارستان زنان و بریگهام، احتمال ابتلا مردان به سنگ های کلیه بیشتر از زنان است و خطر این بیماری به طور مستمر بعد از ۴۰ سالگی افزایش می یابد. افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به سنگ کلیه را دارند بیشتر از دیگران به ایجاد سنگ حساس هستند.

اگزالات

با توجه به نظر پزشکان مرکز پزشکی باپتیست دانشگاه ویک فارست، محدود کردن غذاهای حاوی مقدار زیادی اگزالات می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. اگزالات یک مولکول ساده است که در ادرار با کلسیم ترکیب می شود و این ترکیب می تواند به سنگ تبدیل شود. پزشکان بیمارستان زنان و بریگهام، یادآور می شوند که سنگ های اگزالات کلسیم حدود ۸۰ درصد از کلیه سنگ های کلیوی را تشکیل می دهند.

مصرف چه غذاهایی را باید محدود کرد؟

میوه خشک فلفل سیاه که به عنوان چاشنی استفاده می شود، به نام دانه فلفل نیز شناخته می شود. به دلیل اگزالات زیاد در این ادویه، پزشکان بیمارستان زنان و بریگهام توصیه می کنند که مصرف فلفل سیاه در روز را به ۱ قاشق چای خوری یا کمتر از آن محدود کرده و این رویه را به عنوان بخشی از روش پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه در نظر داشته باشید. سایر مواد غذایی که بایستی مصرف آن ها محدود شوند، بر طبق لیستی که از طرف مرکز پزشکی باپتیست دانشگاه ویک فارست اارئه شده عبارتند از:

  • اسفناج
  • کرفس
  • جعفری
  • ریواس
  • کرن بری
  • بادام زمینی
  • سویا
  • سبوس
  • شکلات
تاثیر فلفل سیاه در تشکیل سنگ کلیه
تاثیر فلفل سیاه در تشکیل سنگ کلیه

توصیه های بیشتر

هنگامی که به اندازه کافی مایعات برای رقیق کردن ادرار ننوشید، خطر ترکیب مواد معدنی و مواد شیمیایی و تشکیل سنگ کلیه افزایش می یابد. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که روزانه ۸ تا ۱۲ فنجان مایعات بنوشید. این میزان شامل قهوه و چای مصرفی شما نمی باشد. زیرا قهوه و چای ممکن است ادرار آور هستند و آب بدن را دفع می کنند. علاوه بر این، مصرف ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز می تواند کمک کننده باشد. زیرا هر اگزالاتی که با کلسیم اضافی در دستگاه گوارش ترکیب شود، از دفع آن در ادرار جلوگیری می شود. متخصصان بیمارستان زنان و بریگهام یادآوری می کند، اگزالات نسبت به کلسیم در تشکیل سنگ کلیه نقش بیشتری دارد.

درمان سنگ کلیه

نوشیدن مقدار زیاد مایعات نه تنها از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند، بلکه می تواند سنگ را از دستگاه ادراری دفع کند. اگر سنگ به قدری بزرگ باشد که دفع آن به کمک ادرار امکان پذیر نباشد، درمان معمولا توسط لیتوتریپسی یا همان سنگ شکن، انجام می شود. در این روش سنگ با استفاده از امواج صوتی می شکند. روش جراحی جزیی نیز روش درمانی دیگری است که می تواند برای این کار استفاده شود.