تاثیر لبنیات بر روی سرطان سینه

فرآورده های لبنی دارای جوانب مثبت و منفی زیادی برای بدن ما هستند. هر چند که آنها منبع خوبی از کلسیم می باشند، اما برخی از آن ها چربی بالایی دارند. هنگامی که صحبت از تاثیر لبنیات بر روی سرطان سینه می شود، می توان به مطالعات زیادی در این زمینه اشاره کرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مطالعه ای که طی ۱۱ سال توسط دکتر سوزان مک کین در مورد تاثیر لبنیات بر روی سرطان سینه انجام شده است اشاره می کنیم.

نتایج تحقیقات در مورد تاثیر لبنیات بر روی سرطان سینه

محققان دریافته اند که خوردن مقادیر زیادی پنیر چدار و پنیر خامه ای ممکن است خطر ابتلا زنان به سرطان پستان را افزایش دهد. در همین تحقیق آمده است که اما مصرف زیاد ماست ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

دکتر سوزان مک کین، عضو موسسه سرطان راسول پارک در بوفالو و همکارانش، به تازگی یافته های خود را در مجله Current Developments in Nutrition منتشر کرده اند.

سرطان پستان شایع ترین سرطان ها در میان زنان در ایالات متحده، پس از سرطان پوست است. در سال ۲۰۱۷، انتظار می رود که در حدود ۲۵۲۷۱۰ مورد جدید سرطان پستان در میان زنان آمریکایی تشخیص داده شود. ضمن این که بیش از ۴۰۰۰۰ مرگ ناشی از این بیماری در این سال پیش بینی می شود.

دانشمندان معتقدند که رژیم غذایی نقش کلیدی در خطر ابتلا و پیشگیری از سرطان پستان دارد. Medical News Today به تازگی در یک مطالعه ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب در دوران بلوغ و اوایل بزرگسالی و خطر بیشتر ابتلا به سرطان پستان قبل از یائسگی را گزارش داده است.

هر چند برخی از محصولات لبنی ممکن است در زیر چتر یک رژیم غذایی ناسالم قرار بگیرند، اما تحقیقات در مورد ارزیابی تاثیر لبنیات بر روی سرطان سینه نتایج متناقض تولید کرده است. برخی از مطالعات مصرف لبنیات را بیشتر به خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط دانسته اند، در حالی که برخی از آن ها این موضوع را برعکس جلوه می دهند.

مک کین و همکاران در مقاله ارائه شده خود ادعا می کنند که ” انواع مختلف لبنیات، مواد مغذی و غیر مغذی مختلفی را در خود جای داده اند به همین دلیل هر کدام می توانند در ابتلا به سرطان نقش کاهنده یا فزاینده ای اجاد کنند.”

پنیر چدار و پنیر خامه ای ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را تا ۵۳ درصد افزایش دهند.

این جمله نتیجه تحقیقی است که به شیوه زیر توسط این گروه انجام شده است.

مک کین و تیم او بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ داده هایی را از بانک اطلاعاتی Roswell Park Data Bank and BioRepository، که شامل ۱۹۴۱ زن مبتلا به سرطان پستان و ۱۲۳۷ زن بدون این بیماری بودند، را جمع آوری کردند. سپس به کمک پرشسنامه ای، میزان مصرف محصولات لبنی این افراد از جمله پنیر، ماست و شیر اندازه گیری شد.

پس از تنظیم نتایج، عوامل مداخله گر از جمله سن، شاخص توده بدن (BMI)، وضعیت یائسگی، و سابقه خانوادگی سرطان پستان نیز در نظر گرفته شد. محققان دریافتند که در مجموع مصرف لبنیات زیاد می تواند ۱۵ درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

این کاهش در خطر سرطان پستان، در درجه اول به مصرف ماست زیاد منتسب بود. زنانی که مقادیر زیادی ماست مصرف می کردند،  ۳۹ درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می شدند.

با این حال، مصرف زیاد پنیر، به خصوص پنیر چدار و پنیر خامه ای، اثر معکوسی داشته به طوری که قادر است ۵۳ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

محققان در کل تصور می کنند که برای به دست آوردن درک بهتری از چگونگی تاثیر لبنیات بر روی سرطان سینه به مطالعات بیشتری نیاز است. اما محققان بر این باورند که یافته های فعلی می تواند برخی از نقاط کور این پدیده را روشن کند.