تاثیر مصرف کم پروتئین

مصرف کم پروتئین می تواند زمانی رخ دهد که شما غذاهای غنی از پروتئین مصرف نکنید و یا زمانی که پروتئین هایی که مصرف می کنید دارای کیفیت پایین باشند. به این معنی که آنها اسیدهای آمینه ضروری را نداشته باشند. در اغلب موارد تاثیر مصرف کم پروتئین می تواند ضعف در سلامتی باشد. با این حال، مصرف کم پروتئین گاهی می تواند سودمند نیز باشد.

البته تمام سلول های بدن شما حاوی پروتئین هستند و چون بدن شما هر روز برای انواع عملکردها به پروتئین نیاز دارد و آن را ذخیره نمی کند، شما نیاز به مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود دارید.

عملکرد پروتئین

پروتئین ها تقریبا در همه فرآیندهای درون سلول ها و بافت های شما دخیل هستند. این مواد مغذی علاوه بر ایجاد ساختار اندام، عضلات، ناخن و مو، به سلول های شما کمک می کند تا ارتباط برقرار کنند و باعث انقباض عضلات و انتقال سیگنال های عصبی شوند.

پروتئین مولکول های ایمنی، سلول های خونی، هورمون ها و آنزیم ها را تشکیل می دهد؛ و همچنین به سلول های شما در تولید پروتئین های جدید کمک می کند.

تاثیر مصرف کم پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی روزانه شما ممکن است موجب کاهش یکی یا بیشتر این عملکردهای اساسی باشد؛ و باعث ایجاد نشانه هایی از بیماری های تهدید کننده زندگی می شود.

اثرات منفی مصرف کم پروتئین

اگر غذاهایی که غذا می خورید اسیدهای آمینه کمی (به ویژه اسید آمینه های ضروری) داشته باشند، بدن شما بافت های غنی از پروتئین – مثلا ماهیچه های خود – را برای دسترسی به آنها تجزیه می کند.

بنابراین، اولین تاثیر مصرف کم پروتئین می تواند ایجاد ضعف در عضلات باشد. شما همچنین ممکن است به مراتب بیشتر دچار عفونت شوید؛ زیرا سیستم ایمنی بدن شما نمی تواند آنتی بادی های کافی یا سایر مولکول های ایمنی را تولید کند.

کمبود پروتئین همچنین ممکن است پوست شما را به طور فزاینده ای تحریک پذیر کرده و منجر به ایجاد بثورات پوستب و تغییرات در بافت مو شود.

در نهایت کمبود پروتئین شدید می تواند منجر به شوک و مرگ ناگهانی شود.

اثرات مثبت مصرف کم پروتئین

محدود کردن مصرف پروتئین اگر شما بیماری مزمن کلیه دارید، می تواند مفید باشد. چرا که با کاهش عملکرد کلیه، این ارگان قادر به پردازش و تجزیه پروتئین – نیتروژن و کراتینین – مانند یک کلیه سالم نیست.

محدود کردن مصرف پروتئین به میزان توصیه شده توسط پزشک مراقبت های بهداشتی می تواند به جلوگیری از تجمع این مواد زائد در خون شما و رسیدن به سطوح سمی شود و نیاز به دیالیز را به تاخیر اندازد.

بیماران کبدی شدید نیز می تواند از تاثیر مصرف کم پروتئین سود ببرد. کبد شما به هضم پروتئین کمک می کند و وقتی سطوح این مواد مغذی را در رژیم غذایی خود کاهش می دهید، باعث کاهش فشار بر روی کبد ضعیف می شوید.

ملاحظات

برای نگه داشتن میزان مصرف پروتئین در حداقل لازم، باید تقریبا ۰٫۸ گرم پروتئین با کیفیت بالا برای هر کیلوگرم وزن خود به صورت روزانه مصرف کنید.

منابع پروتئینی با کیفیت بالا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند و شامل گوشت، ماهی و محصولات شیر می شوند.

همچنین اکثر منابع گیاهی پروتئین دارای حداقل یک اسید آمینه ضروری هستند. بنابراین شما باید آنها را به گونه ای ترکیب کنید که با هم، همه اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز شما را تامین کنند.

به عنوان مثال، خوردن غلات کامل با حبوبات یا آجیل، کلیه آمینو اسیدها را که می تواند به جلوگیری از عود و عوارض دیگر کمبود پروتئین کمک کند، فراهم می کنند.