تاثیر وزن بر روی سن مغز چیست؟ آیا این دو عامل به هم مرتبط هستند؟

تا به حال طی تحقیقات مختلف ثابت شده است که چاقی به بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و بیماری های قلبی عروقی مرتبط است، اما در حال حاضر تاثیر آن بر روی مغز در مرکز توجه محققان قرار دارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت از تاثیر وزن بر روی سن مغز و ارتباط بین این دو عامل بر اساس تحقیقات انجام شده صحبت خواهیم کرد.

تحقیقات انجام شده بر روی تاثیر وزن بر روی سن مغز

مطالعه جدید انجام شده توسط پزشکان دانشگاه کمبریج نشان داد که ترکیب ماده سفید در مغز بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی مشابه با بزرگسالان سالخورده است. به طور خلاصه، می توان گفت که سن مغز در افراد سالخورده به مراتب سالم تر از سن مغز در بزرگسالان چاق بود.

ماده سفید، بافتی است که سیگنال های مغز را انتقال می دهد و ارتباطات را در سراسر بدن ایجاد می کند. اما چه چیزی باعث تغییر در این بافت می شود. محققان بر این باورند که کاهش میزان ماده سفید در مغز بیشتر به علل آسیب های عصبی و کاهش نورون ها در مغز ایجاد می شود. این حالت در نهایت منجر به توسعه بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون می شود. و این بدان معنی است که داشتن اضافه وزن به معنای واقعی کلمه به مغز شما صدمه می زند.

جمله ای که توسط این محققان در مورد تاثیر وزن بر روی سن مغز منتشر شده است به شرح زیر می باشد:

“ما در جمعیت سالخورده با افزایش سطح چاقی زندگی می کنیم. بنابراین ضروری است که بتوانیم به چگونگی تعامل بین این عامل و تاثیر متقابل آن ها بر روی هم بپردازیم. زیرا پیامدهای حاصل از وقوع این عامل با هم بسیار جدی است”. پل فلچر، استاد روانپزشکی دانشگاه کمبریج در این مطالعه می گوید:

“به عنوان بخشی از مطالعه، محققان ۴۷۳ نفر از افرادی که از نظر جسمی و روانی سالم شناخته شده بودند را جمع آوری و آنها را به گروه های چاق و لاغر تقسیم کردند. پس از جمع آوری تصاویری از ماده سفید در مغز آن ها، محققان کشف کردند که افرادی که دارای اضافه وزن هستند دارای ماده سفید کمتری نسبت به همتایان خودشان می باشند. در حقیقت میزان کاهش ماده سفید در مغز افراد چاق، نسبت به افراد لاغر، به اندازه ۱۰ سال پیرتر بود.”

ضمن این که محققان یک تفاوت نیز میان ماده سفید در مغز شرکت کنندگان میانسال و سالخوردگان را مشاهده کردند، که منجر به کشفی دیگر در مورد آسیب پذیری ذهن ناشی از سن بالا شد. با این حال، محققان تأکید کردند که چاقی بر روی هوش و شناخت تاثیر نمی گذارد. بلکه تنها منجر به پیری مغز می شود.

این که آیا این تغییرات در ماده سفید ممکن است با کاهش وزن قابل برگشت باشد یا خیر، همچنان در حال بررسی است. اما نویسندگان این مقاله می گویند این پژوهش یک نقطه شروع برای کاوش عمیق تر در مورد تاثیر وزن بر روی سن مغز است.

اما آنچه ما می دانیم این است که ورزش دارای تاثیرات مثبت زیادی در مغز، از جمله طول عمر می باشد.