شکلات، قهوه و نوشابه در یک چیز مشترک هستند و آن هم کافئین است. اگر چه که می توانید بدون ایجاد مشکل هر روز بین ۲ الی ۳ فنجان قهوه مصرف کنید، اما مصرف زیاد کافئین می تواند هضم و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم در مورد تاثیر کافئین بر روی سلامت دستگاه گوارش و روش های این اثر گذاری صحبت کنیم.

تاثیر کافئین بر روی سلامت دستگاه گوارش

کافئین زمان حمل مواد غذایی را در دستگاه گوارش تسریع می کند. نوشیدنی های حاوی کافئین می توانند سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار دهند و باعث اسهال شود. به خصوص اگر بیماری داشته باشید که روی روده تاثیر می گذارد. مانند سندرم روده تحریک پذیر.

کافئین یک دیورتیک است. این بدان معنی است که کافئین باعث می شود که بدن آب خود را از دست بدهد. این ویژگی به طور بالقوه مرحله تخلیه آب را از بدن تنظیم می کند و شما را در معرض خطر ابتلا به یبوست قرار می دهد. بدون وجود مایعات کافی در کولون، مدفوع سفت می شود و زمان بیشتری در روده باقی می ماند.

کافئین می تواند سوزش سر دل را ایجاد کند. هنگامی که کافئین مصرف می کنید، معده اسید بیشتری تولید می کند. این افزایش اسید در معده می تواند علائم سوزش سر دل را تقلید کند. اگر در حال حاضر مشکلی مانند بیماری ریفلاکس معده (GERD) دارید، مصرف کافئین ممکن است علائم شما را بدتر کند، به خصوص اگر به صورت مداوم استفاده شود.

تاثیر کافئین بر روی سلامت دستگاه گوارش
تاثیر کافئین بر روی سلامت دستگاه گوارش

چه مقدار کافئین باید مصرف کنیم؟

اکثر افراد می توانند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. این مقدار حدود دو تا سه فنجان قهوه است. مطمئن شوید که چای و نوشیدنی های انرژی زا را نیز به مقدار متعادل استفاده می کنید. اگر در هنگام مصرف کافئین تغییر فیزیکی در بدن متوجه شدید، سعی کنید مقدار مصرف این ماده را کاهش دهید. شما می توانید قهوه یا چای بدون کافئین را انتخاب کنید، یا نوشیدنی های کافئین دار و بدون کافئین را به نسبت نصف به نصف ترکیب کنید. برای جلوگیری از کم آبی، همراه با نوشیدنی های کافئین دار آب نیز مصرف کنید.

چند نکته مهم

  • اکثر افراد می توانند بدون ایجاد هیچ مشکلی حدود دو تا سه فنجان قهوه در روز مصرف کنند.
  • با این حال، نوشیدنی های حاوی کافئین دار می توانند سیستم گوارش شما را تحت تاثیر قرار دهند و باعث اسهال شوند.
  • مصرف کافئین همچنین می تواند علائم ناراحتی معده یا سوزش معده را ایجاد کند.