در کودکان سالم، تب معمولا هیچ چیز جدی را نشان نمی دهد. هر چند وقتی که درجه حرارت افزایش می یابد می تواند برای والدین ترسناک باشد. گاهی تب در کودکان نشانه خوبی است و نشان دهنده مبارزه بدن با عفونت است. همه انواع تب نیاز به درمان ندارند اما با این حال تب با درجه بالا می تواند با از دست رفتن آب بدن کودک بدتر شود.

تب زمانی اتفاق می افتد که ترموستات داخلی بدن، درجه حرارت بدن را بالاتر از سطح طبیعی آن ببرد. این ترموستات در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس قرار دارد. هیپوتالاموس می داند درجه حرارت بدن شما باید معمولا در حدود ۹۸٫۶ درجه فارنهایت یا ۳۷ درجه سانتی گراد باشد.

هنگامی که تب در کودکان نشانه ای از چیزی جدی است

در گذشته، پزشکان توصیه می کردند که هر نوع تبی را باید جدی گرفت اما در حال حاضر آن ها معتقدند در جدی بودن تب در کودکان باید هم دما بدن و وضعیت کلی یک کودک در نظر گرفته شود.

کودکانی که دمای کمتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت یا ۳۸٫۹ درجه سانتی گراد را تجربه می کنند اغلب نیازی به دارو ندارند. یک استثناء مهم در این قانون وجود دارد: اگر نوزاد شما ۳ ماهه یا کمتر از این سن دارد حتی با درجه تب ۳۸ درجه سانتی گراد نیز باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. زیرا حتی یک تب خفیف می تواند نشانه ای از یک عفونت بالقوه جدی در نوزادان باشد.

چه زمانی تب در کودکان نگران کننده است؟
تب در کودکان

اگر کودک شما بین ۳ ماه تا ۳ ساله است و تب ۳۹ درجه سانتی گراد و یا بالاتر دارد باید به دکتر مراجعه کنید. برای بچه های بزرگتر، رفتار و سطح فعالیت را نیز باید بسنجید. به رفتارهای او دقت کنید و او را تحت نظر قرار دهید. اگر رفتارهای زیر را از کودکتان دید بیماری جدی او را تهدید نمی کند و تب می تواند به دلایلی مثل بازی زیاد یا کم خوابی ایجاد شده باشد:

  • کودک به بازی علاقه دارد.
  • خوب می خورد و خوب می نوشد.
  • لبخند می زند.
  • رنگ پوستش طبیعی است.

در مورد کودکانی که تب دارند و چیزی نمی خورند زیاد نگران نباشید. این واکنش برای کودکانی که تب عفونی دارند طبیعی است. برای بچه هایی که به اندازه کافی آب می نوشند و دفع ادرار دارند غذا خوردن کمتر از حد معول نمی تواند زیاد نگران کننده باشد.