ترشحات زرد واژن

تمام زنان در طول دوره قاعدگی خود ترشحات واژن را تجربه می کنند. معمولاً این ترشحات طبیعی، به رنگ سفید یا شفاف است و بافت آن می تواند خامه ای یا رشته ای (مانند سفیده تخم مرغ) باشد. هنگامی که ترشح واژن رنگ های عجیب و غریبی به خود می گیرد یا بوی ناخوشایندی از آن منتشر می شود، باید به دنبال دلیل آن باشیم. البته یک قانون واحد در این مورد وجود ندارد. به این ترتیب انواع ترشحات رنگی واژن مانند ترشحات زرد ممکن است نشانه ای از وجود یک مشکل جدی باشند یا نباشند. فقط یک نکته را به خاطر بسپارید که اگر ترشحات زرد واژن شدید، غلیظ و بد بو بود، تقریباً همیشه علامت روشنی از STD است.

بیایید در ادامه اطلاعاتمان را در مورد این که چه عواملی باعث ایجاد ترشحات زرد واژن می شوند و چه کارهایی را برای اصلاح اوضاع می توانیم انجام دهیم؛ بیشتر کنیم.

ترشحات زرد واژن

ترشح طبیعی زرد (خفیف) در دوران بارداری

در طول سه ماهه سوم بارداری، می توانید انتظار داشته باشید که ترشحات زرد رنگ و خنثی از بدنتان خارج شود. با پیشرفت دوران بارداری، ترشحات زرد رنگ فراوانی را تجربه خواهید کرد. تولید این ترشحات روشی استاندارد برای بدن است که با آن نشان می دهد اندام تولید مثل آماده زایمان هستند.

علت تولید این ترشحات، هورمون طبیعی استروژن است. تخمدان ها، سلول های چربی و غدد فوق کلیوی شما به دلیل عدم تعادل هورمونی، استرس، عدم وجود فیبر در رژیم غذایی یا وجود چربی اضافی در بدن، مقدار قابل توجهی از این هورمون را تولید می کنند. یکی از نتایج تولید بیش از حد این هورمون می تواند خروج ترشحات زرد از واژن باشد. نگران نباشید این حالت یک حالت بسیار معمول برای خانم های باردار است و نیازی به هیچ گونه دارویی نیست.

برای بعضی از خانم ها، ترشحات زرد واژن کاملاً طبیعی است. طبق گفته پزشکان، وقتی واژن خیلی خشک است ممکن است ترشح زرد روشن یا کدر را تجربه کنید. آنچه در واقع مهم است بوی ماده ای است که از بدن خارج می شود. اگر ترشحات بو ندارد و علائم دیگری را تجربه نمی کنید، همه چیز درست است و بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

با این وجود اگر ترشحات واژنتان معمولاً سفید است و به صورت ناگهانی زرد شده، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ بیماری زمینه ای در بدنتان وجود ندارد که باعث ایجاد این نوع تغییر شود.

ترشح شدید زرد رنگ در دوران بارداری: ۳ دلیل احتمالی

از طرف دیگر، ترشحات زرد واژن در سه ماهه اول یا دوم بارداری به هیچ وجه نشانه خوبی نیست و بعضی اوقات می تواند خطرناک باشد زیرا معمولاً نشانه ای از وجود یک روند التهابی حاد یا عفونت در بدن است. در این حالت، ترشح غیر طبیعی تقریباً همیشه با احساس درد در ناحیه تناسلی (خارش و سوزش) و بوی ناخوشایند همراه است.

شایع ترین دلیل خروج ترشح زرد روشن و بد بو (یا حتی چرک) از واژن در دوران بارداری استافیلوکوک، Neisseria gonorrhoeae یا باسیل های روده بزرگ است. اگر ترشح همراه با حباب های زرد بود، ممکن است تریکوموناس واژینالیس داشته باشید. در صورت مشاهده ترشحات زرد روشن در دوران بارداری ممکن است به التهاب لوله های فالوپ یا تخمدان و همچنین عفونت های باکتریایی واژن مبتلا شده باشید.

به هر حال به محض مشاهده ترشحات زرد واژن در دوران بارداری، نیازی نیست فوراً نگران شوید. در این شرایط بهترین کار این است که به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و تست های پزشکی لازم را انجام دهید. این تست ها نشان می دهد که آیا عفونت دارید یا خیر؟

سوزاک

متأسفانه ترشحات زرد واژن در دوران بارداری معمولاً به سوزاک نسبت داده می شود. سوزاک در گذشته یک بیماری بسیار خطرناک بود. اما خوشبختانه امروزه کاملاً قابل درمان است. عامل ایجاد کننده این بیماری یعنی Neisseria gonorrhoeae در چندین مکان مختلف در غشاهای مخاطی بدن رشد می کند. این باکتری ها می توانند در مناطق مرطوب و گرم بدن از جمله واژن، لوله های فالوپ، رحم، گلو و دهان رشد کرده و تولید مثل کنند.

اگر متوجه ترشح بودار، کدر و زرد رنگ شدید و همراه با آن احساس سوزش و یا خارش در ناحیه تناسلی دارید و از دفع دردناک رنج می برید، می توانید کاملاً مطمئن باشید که به این نوع عفونت مبتلا شده اید. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند خونریزی بین دوره ای، درد لگن و بی اختیاری ادرار را نیز تجربه کنید.

اگر هر یک از علائمی را که در بالا ذکر کردیم را دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا درمان سوزاک که شامل آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی است را تجویز کند.

تریکومونیازیس

انگل تک یاخته بی هوازی Trichomonas vaginalis باعث یک بیماری گسترده مقاربتی می شود که آن را به نام تریکومونیازیس می شناسند. این انگل می تواند باعث شود تا ترشحات شما بوی بدی بدهد و رنگ خاصی به خود بگیرد. اگر علائم دیگری مانند تورم، درد و خارش در ناحیه واژن و همچنین خروج ادرار همراه با درد را تجربه می کنید؛ باید به پزشک مراجعه کنید. آزمایشات نشان می دهند که آیا تریکومونیازیس دلیل ناراحتی شماست یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، برایتان آنتی بیوتیک تجویز می شود. نگران نباشید این بیماری ناخوشایند امروزه دیگر کاملاً قابل درمان است.

سایر علل

در بعضی موارد، ترشحات زرد واژن در دوران بارداری می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • کلامیدیا
  • عفونت مخمر
  • واژینوز باکتریال

هیچ یک از این علل نشانه خوبی نیستند. بنابراین به محض تجربه علائم آنها به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات زرد واژن
ترشحات زرد واژن

ترشحات زرد واژن قبل از قاعدگی

برخی از خانم ها قبل از شروع پریود ترشحات زرد و بدون بو را تجربه می کنند. این وضعیت کاملاً طبیعی است اما در بعضی موارد می تواند نشانه ای از وجود مشکلات جدی پزشکی در بدن باشد. برخی از عللی که موجب خروج ترشحات زرد از واژن قبل از شروع خونریزی قاعدگی می شوند عبارتند از:

نزدیکی به دوره قاعدگی

بسیاری از خانم ها قبل از شروع دوره پریود خود متوجه ترشح آبکی زرد کمرنگ می شوند. این حالت نتیجه تولید بیش از حد مخاط توسط واژن است. اگر ترشح خارج شده از بدن بافت غیرطبیعی و بوی بد نداشته باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

بسیاری از زنانی که چرخه قاعدگی شان خیلی کوتاه است؛ ترشح زرد و یا قهوه ای رنگی را درست بعد از پایان دوره خونریزی خود تجربه می کنند. معمولا در بدن این زنان مقدار بسیار کمی خون باقی می مانند. این خون همراه با ترشحات از واژن خارج شده و رنگ مخاط را تغییر می دهد. زنانی که در معرض یائسگی قرار دارند نیز در نتیجه تغییرات هورمونی ممکن است این نوع ترشحات را تجربه کنند.

شروع رژیم غذایی جدید

باور کنید یا نه در موارد نادر، شروع مصرف یک نوع غذای جدید یا برخی از ویتامین ها می تواند دلیل بروز ترشحات زرد باشد.

عفونت

تفاوت اصلی بین ترشحات سالم و غیر طبیعی، بوی خارج شده از آن است. اگر ترشحات بوی بدی بدهد، به ویژه اگر بوی ماهی از آن خارج شود؛ علامت مطمئنی از عفونت است.

سرویسیت

سرویسیت التهاب بسیار رایجی است که در دهانه رحم زنان و در اثر تریکومونیازیس، سوزاک، ویروس تبخال، ویروس پاپیلومای انسانی و کلامیدیا ایجاد می شود. همچنین واکنش آلرژیک به روش های جلوگیری از بارداری و رشد زیاد باکتری ها در کانال واژن نیز می توانند دلیل ایجاد این نوع التهاب باشند.

در کنار خروج مقدار زیادی ترشح زرد رنگ مانند چرک از بدن، ممکن است مشکلات باروری، درد در هنگام ادرار کردن و رابطه جنسی و همچنین خونریزی واژن بعد از مقاربت را نیز تجربه کنید.

ولووواژینیت

ولووواژینیت یکی از عفونت هایی است که می تواند باعث ترشحات زرد واژن شود. مهم نیست که این عفونت باکتریایی، ویروسی یا مخمری است. مهم این است که معمولا علائم زیر را به دنبال دارد:

  • ترشحات بد بو
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد واژن
  • خشکی واژن
  • خارش
  • تحریک پذیری پوست اطراف ناحیه تناسلی

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یک عفونت بسیار رایج است. این بیماری در نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها در واژن، به خصوص باکتری های گاردنرلا و Mobiluncus رخ می دهد. هیچ کس نمی تواند بگوید علت این اختلال چیست. اما این احتمال وجود دارد که با سیگار کشیدن، داشتن شرکای جنسی متعدد و استفاده زیاد از دوش واژن ارتباط داشته باشد.

به طور معمول، این نوع عفونت باعث خروج ترشح زرد رنگی که دارای بوی ماهی است؛ می شود.

PID (بیماری التهابی لگن)

این بیماری معمولاً در صورت عدم درمان بیماری کلامیدیا یا سوزاک رخ می دهد. عوامل ایجاد کننده این عفونت ها می توانند در دستگاه تناسلی گسترش یافته و به بافت تخمدان ها، رحم و لوله های فالوپ آسیب وارد کنند.

در صورت داشتن PID، ترشحات زرد را همراه با بوی قوی و همچنین علائم زیر مشاهده خواهید کرد:

  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • تب بالا
  • لکه بینی در طول ماه
  • خونریزی های نامنظم
  • درد هنگام مقاربت

سوزاک یا کلامیدیا

این عفونت های جنسی بسیار متداول هستند و ناشی از حضور باکتری Neisseria gonorrhoeae و Chlamydia trachomatis در بدن می باشند. هر دوی این عفونت ها معمولاً بدون علامت هستند. اما گاهی اوقات می توانند علائم زیر را ایجاد کنند:

  • درد در زمان دفع ادرار و یا مقاربت
  • ترشح زرد و یا چرک مانند
  • کاهش اشتها

این عفونت ها در صورت عدم درمان می توانند منجر به PID، حاملگی خارج از رحم یا ناباروری شوند.

تریکومونیازیس

اگر چه نشانه تریکومونیازیس معمولاً ترشح سبزی است که بوی ماهی می دهد اما در موارد نادر، احتمالاً شاهد ترشح زرد رنگ نیز خواهید بود. علائم دیگر این بیماری عبارتند از:

  • خارش ناحیه تناسلی
  • درد در حین مقاربت و یا ادرار کردن

ترشحات نارنجی رنگ

مانند ترشحات زرد رنگ، ترشحات نارنجی معمولاً نشانه عفونت یا STD است. با این حال گاهی در پایان دوره خونریزی، در اثر ترکیب خون با ترشحات عادی، رنگ مخاط پرتقالی می شود. اما اگر در میان دوره قاعدگی متوجه خروج این ترشحات از بدن شدید؛ سریعا به پزشک مراجعه کنید.

۵ ماده طبیعی که برای درمان ترشحات زرد واژن مفیدند

روش های طبیعی بسیاری برای جلوگیری از ترشحات زرد واژن وجود دارد. در بسیاری از موارد، این روش ها می توانند در پیشگیری و حتی درمان نیز به شما کمک کنند.

سرکه سیب: این ماده می تواند برای درمان عفونت های واژن عالی باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که این ماده به از بین بردن بوی نامطبوع واژن کمک می کند.

دانه گندم: این ماده هورمون ها را به تعادل می رساند و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند.

جوش شیرین: جوش شیرین میزان pH را به تعادل می رساند و مانع از ظهور ترشحات غیر طبیعی واژن می شود.

سیر: سیر به جز اینکه دارای خواص ضد باکتریایی قوی است؛ می تواند همه بو های بد ناشی از ترشحات غیر طبیعی را خنثی کند.

آب زغال اخته: این ماده به لطف داشتن اسید طبیعی می تواند به بدن شما کمک کند تا از افزایش سطح باکتری های مضر جلوگیری کند.

از آنجا که ترشحات زرد واژن نشانه بارزی از عفونت است؛ در صورت مشاهده آن باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. به خصوص اگر ترشحاتتان پر از کف است و بوی بدی دارد. علت این نوع ترشح هر چه باشد؛ به راحتی قابل درمان است. فقط کافی است که پزشک معالج به موقع علت را تشخیص دهد و هرچه سریع تر درمان را شروع کند. این تنها راه پیشگیری از بروز عوارض احتمالی است.

منابع:

Yellow Discharge Before (or After) Period