چه عواملی باعث ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی می شود؟

ترشحات طبیعی واژن نشان دهنده سلامت سیستم تولید مثل است. غده های داخل دهانه رحم و واژن این مخاط را آزاد می کنند تا رحم از باکتری ها و سلول های مرده تمیز شود، واژن تمیز و سالم بماند و از عفونت های مختلف جلوگیری شود. ترشح واژن در دوران قاعدگی یک پدیده کاملاً طبیعی است. اما ترشحاتی که در طول این دوران از بدن خارج می شوند از نظر میزان، رنگ و بو ممکن است تفاوت هایی با یکدیگر داشته باشند. مثلا رنگ ترشح می تواند از سفید تا شفاف متغییر باشد. ترشحاتی که در هنگام تخمک گذاری، شیردهی و برانگیختگی جنسی از بدن خارج می شوند غلیظ تر هستند. یا مثلا اگر در دوران بارداری بهداشت را رعایت نکنید ممکن است ماده خارج شده از واژن بو بدهد. در ادامه این مطلب می خواهیم در مورد ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی صحبت کنیم.

در کل ترشحات واژینال نشانه خوبی از آنچه که در سیستم تولید مثل شما اتفاق می افتد است. اگر تفاوت بین ترشحات طبیعی و غیرطبیعی را بدانید می توانید مشکلاتی که برای این سیستم رخ داده است را به موقع تشخیص دهید. پیشنهاد ما به شما این است که با مطالعه مطالب علمی و دقیق با بدن خود آشنا شوید و به سلامت آن کمک کنید.

ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی

در طی مقاربت  شما احتمالاً ارگاسم را تجربه می کنید. ارگاسم مجموعه ای از انقباضات دلپذیری است که می توانید در ناحیه لگن خود به خصوص در قسمت تحتانی واژن آنها را احساس کنید. این انقباضات واژن باعث می شود که مقدار زیادی ترشح پس از مقاربت از واژن شما خارج شود.

به هر حال تمام زنان بعد از رابطه جنسی متوجه خروج مایعاتی از مهبل (واژن) خود می شوند. این ترشحات اضافی نشانه عملکرد اندام تولید مثل شما است و نیازی نیست که به خاطر آن نگران شوید. ظاهر، رنگ و بافت ترشحی که پس از مقاربت از بدن شما خارج می شود مستقیماً به سن، میزان هورمون ها (به ویژه میزان استروژن که به طور مستقیم به مرحله ای از چرخه قاعدگی که در آن قرار دارید بستگی دارد) و بسیاری از عوامل دیگر وابسته است.

برخی از ترشحات با هدف تسهیل مقاربت جنسی رخ می دهند. به عنوان مثال مخاط دهانه رحم، مهبل را پاک و روان می کند. مایعی که از آلت تناسلی مردان خارج می شود و ما آن را به نام پیش آب می شناسیم، اسید باقیمانده در مجرای ادراری را خنثی می کند تا اسپرم بتواند با اطمینان از این مسیر عبور کند و آسیب نبیند. خروج این مایعات از بدن طبیعی است. اما در برخی از موارد ترشحات سفید در اثر عفونت ایجاد می شوند.

ترشحات طبیعی

ترشحات مرتبط با برانگیختگی جنسی

برانگیختگی جنسی با ترشح مایع در سیستم تناسلی زنان قصد دارد به عمل مقاربت کمک کند. در حقیقت برای کمک به عمل مقاربت، واژن  هنگام تحریک جنسی مایعی شفاف و رقیق تولید می کند. این مایع باعث می شود که رابطه جنسی هم برای شما و هم برای همسرتان لذت بخش تر و راحت تر شود. این شکل از مخاط معمولاً شفاف و کمی لغزنده هستند. بافت آن غالباً آبکی است اما کشش نیز دارد. به خاطر داشته باشید که بدن شما در طی ۳۰ ثانیه بعد از تحریک جنسی شروع به تولید این مایع می کند و پس از مقاربت نیز به تولید آن ادامه می دهد.

ترشحات مرتبط با دهانه رحم

رهانه رحم انواع مختلفی از مخاط را در طول چرخه قاعدگی تولید می کند. هدف از این ترشحات کمک به اسپرم برای عبور از سیستم تولید مثل و رسیدن به تخمک بالغ است. معمولاً در پایان دوره، واژن این مخاط غر شفاف را ترشح می کند.

به خاطر داشته باشید که غلظت مایع خارج شده از بدن در هنگام تخمک گذاری افزایش می یابد. در پایان دوره قاعدگی، این مدل ترشح کمی غلیظ تر شده و مانند ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی می شود.

ترشحات مرتبط با انزال

یک غده کوچک در واژن وجود دارد که در زمان انزال مایعی را ترشح می کند. این مایع آبکی هنگام تحریک جنسی تولید می شود. در زمان ترشح آن نیز احساسی شبیه به ادرار کردن به شما دست می دهد.

با این حال این پدیده یک قاعده کلی نیست و به این که شما به اوج لذت جنسی رسیده اید یا نه بستگی دارد. بعضی از خانمها وقتی برانگیخته می شوند؛ به انزال می رسند اما برخی نه. هیچ کس نمی داند چرا اینگونه است.

ترشحات غیرطبیعی

متأسفانه دلایل زیادی برای ترشحات غیر طبیعی واژن در هنگام رابطه جنسی وجود دارد. برخی از آنها بی ضرر هستند اما برخی نیز می تواند نتیجه یک مشکل بسیار جدی در بدن باشند و نیاز به مشاوره با متخصص زنان و زایمان دارند.

بر خلاف ترشحات طبیعی که نباید عوارض جانبی روی بدن شما ایجاد کنند؛ ترشحات غیر طبیعی پر از عوارض هستند.

این نوع ترشح معمولاً احساس ناراحتی و درد ایجاد می کند. بنابراین توصیه می شود که هر گونه تغییر در میزان، قوام، بو، رنگ و یا فرکانس ترشحات که با درد در ناحیه لگن و یا خونریزی همراه است را به پزشک اطلاع دهید. شایع ترین علل ترشحات غیر طبیعی پس از رابطه جنسی را می توان به دو دسته جنسی و غیر جنسی تقسیم کرد.

چه عواملی باعث ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی می شود؟
چه عواملی باعث ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی می شود؟

دلایل غیر جنسی

گاهی دلایل غیر جنسی واژن شما را مجبور به افزایش سطح ترشحات می کند. این گونه ترشح از بدن در برابر موقعیت های مختلف زیر محافظت می کند:

  • واکنش های آلرژیک که در نتیجه استفاده از آنتی بیوتیک ها و یا استروئیدها رخ می دهد.
  • هرگونه تغییر در PH مهبل که می تواند منجر به ترشحات فراوان و غیرمعمول واژن شود. صابون های معطر یا لوسیون ها اگر حاوی مواد شیمیایی مضر خاصی باشند می توانند غده های مخاطی را در واژن تحریک کنند. ضمن این که تغییرات هورمونی و فعالیت جنسی نیز می تواند دلیلی برای تغییر pH واژن و در نتیجه ترشحات غیرطبیعی باشند.
  • دختران کم سن معمولاً در ابتدای بلوغ ترشحات غیر طبیعی واژن را تجربه می کنند.
  • در بعضی موارد زنان یائسه می توانند در شروع یائسگی ترشحات غیرمعمول واژن را تجربه کنند. این ترشحات کاملاً بی ضرر هستند اما باید توسط متخصص بررسی شوند
  • برفک که نوعی عفونت مخمر است و هنگامی ایجاد می شود که رشد طبیعی مخمرهای واژن از حالت طبیعی خارج می شود. ترشح غلیظ و پنیری، خارش شدید، بوی خاصی که شبیه بوی آبجو و نان کپک زده است و درد واژن از نشانه های این عفونت هستند.
  • جلوگیری از بارداری می تواند دلیل خونریزی یا ترشح قهوه ای بعد از رابطه جنسی باشد.
  • در بسیاری از موارد دیابت یکی از دلایل عفونت مخمر است که منجر به بروز ترشح غیر طبیعی می شود.
  • کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی باعث خشک شدن، رقیق شدن و همچنین التهاب دیواره های واژن می شود. در این شرایط این امکان وجود دارد که آتروفی واژن باعث ایجاد ترشحات غیرطبیعی شود. زیرا سطح مایعاتی که در طول مقاربت در دهانه رحم ترشح می شود کاهش پیدا می کند.

دلایل جنسی

گاهی دلایل جنسی واژن شما را مجبور به افزایش سطح ترشحات می کند. این گونه ترشح از بدن در برابر موقعیت های مختلف زیر محافظت می کند:

  • در بیشتر مواقع علت ترشح خاکستری با بوی غیر طبیعی و شبیه به بوی ماهی واژینوز باکتریایی است. واژینوز باکتریایی در طول رابطه جنسی منتقل نمی شود. اما فعالیت جنسی می تواند باکتری های مختلفی را از قسمت های دیگر بدن یا از بدن همرستان به مهبل شما منتقل کند. این عدم تعادل در باکتری ها منجر به عفونت می شود.
  • زنان غالباً از بیماری التهابی لگن (PID) که یک نوع عفونت اندام تناسلی است رنج می برند. علامت اصلی این عفونت نیز ترشح غیر طبیعی زرد یا سبز و بد بو است.
  • تبخال دستگاه تناسلی باعث بروز تاول ها و زخم هایی در اطراف ناحیه تناسلی و همچنین ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی می شود.
  • تریکومونیازیس یک بیماری شناخته شده مقاربتی است. علامت خاص این عفونت ترشحات زرد مایل به سبز، خارج شدن بوی بد از دستگاه تناسلی، خارش و یا تورم در ناحیه واژن است.
  • سوزاک و کلامیدیا از جمله بیماری های مقاربتی هستند که همیشه باعث درد در هنگام ادرار کردن، درد و یا خونریزی بعد از رابطه جنسی و ایجاد ترشحات ناراحت کننده سبز از واژن می شوند.
  • ویروس پاپیلومای انسانی تقریباً در همه موارد عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم است. مشکل این است که علائم مربوط به HPV به هیچ وجه در مراحل اولیه بیماری قابل تشخیص نیست. به همین دلیل است که باید هرگونه ترشحات یا خونریزی نامنظم از واژن را جدی بگیرید.

مراقبت های بهداشتی که باید برای بهبود ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی انجام دهید

اگر بعد از مقاربت با خروج ترشح از بدن مواجه شدید، باید به اقدامات بهداشتی زیر توجه کنید.

  • لباس زیر پنبه ای بپوشید.
  • خوب خودتان را بشویید.
  • واژن را پس از شستشو کاملا خشک کنید زیرا مناطق گرم و مرطوب شرایط بسیار خوبی برای پرورش باکتری ها ایجاد می کنند.
  • از کاندوم برای محافظت از خود در برابر STD و سایر بیماری ها استفاده کنید.
  • در صورتی که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید و برای جلوگیری از عفونت مخمر، تا حد ممکن ماست بخورید.
  • از مصرف دئودورانت روی ناحیه واژن خودداری کنید.
  • معمولا ترشح سفید واژن بعد از رابطه جنسی طبیعی است. اما باید بین ترشحات طبیعی و غیر طبیعی تفاوت قائل شوید. در بسیاری از موارد رنگ ترشح بهترین علامت برای تشخیص طبیعی و غیرطبیعی بودن آن است.

منابع:

  1. ?Vaginal Discharge after Sex – What Does It Mean
  2. ?What Causes White Discharge During or After Sex