ترشح ژله ای واژن نشانه چیست و چه کمکی به بدنمان می کند؟

ترشح ژله ای واژن معمولا در چرخه قاعدگی زنان مشاهده می شود. این ترشحات دلیلی برای نگرانی ندارد و معمولا نشان دهنده این است که بدنتان آماده بارداری است. تغییرات مخاط دهانه رحم در سراسر چرخه قاعدگی معمولا رخ می دهد. این تغییرات به عنوان یک شاخص برای تعیین زمان تخمک گذاری استفاده می شود.

ترشحات واژن به طوری کلی کمک می کند که سیستم تولید مثل در زنان سالم بماند. بنابراین ترشح واژن، به طور کلی چیز بدی نیست و جای نگرانی ندارد. این ترشحات همچنین کمک می کنند تا باکتری ها موجود در سیستم تناسلی از بین بروند. اگر حساب دقیق چرخه قاعدگی خود را داشته باشید متوجه خواهید شد که ترشحات در طول این چرخه مدام در حال تغییر است. این تغییرات در مراحل مختلف چرخه رخ می دهند. ترشح ژله ای واژن نیز نکات مهمی را یاد آور می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد یکی از سوالات مهم زنان پیرو مسائل جنسی آن ها، یعنی ترشحات ژله ای واژن صحبت خواهیم کرد.

ترشح ژله ای واژن چیست؟

خروج ترشحات شفاف و ژله ای از واژن در طول چرخه قاعدگی مکررا اتفاق می افتد. در طول این چرخه، زمان هایی وجود دارد که موجب می شود غلظت ترشحات زیاد شود. همین افزایش غلظت ترشحات است که ظاهر آن ها را شبیه ژله می کند. این مخاط ترشح شده از لحاظ رنگ عموما یا روشن و شفاف هستند یا در صورت سفید بودن، شبیه ماده ای سفید و سبک می باشند. مثال ساده ای که می توان برای این نوع ترشحات در نظر گرفت این است که این ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ هستند.

از طرفی قبل از شروع دوره قاعدگی، میزان ترشحات افزایش خواهد یافت.

علت ایجاد ترشح ژله ای واژن چیست؟

مشاهده مخاطی که با خون آغشته نباشد، در طول دوره قاعدگی طبیعی است. نگرانی در مورد این ترشحات زمانی آغاز می شود که آن ها مکررا و به صورت ثابت رخ دهند. در صورتی که ترشحات واژن، ثابت است اما خونی در آن وجود ندارد و همچنین علائم دیگری نیز همراه آن وجود دارد، شما مشکوک به بیماری های مقاربتی هستید. در این شرایط پیشنهاد می شود که آزمایش های لازم را انجام دهید.

اگر همراه با این ترشحات، بوی بدی نیز استنشاق شد، نشانه از این است که احتمالا باکتری یا عفونتی در سیستم تناسلی شما وجود دارد. بیماری های مقاربتی بسیاری وجود دارند که موجب ایجاد ترشح می شوند. اما ترشح ژله ای واژن در بازه های زمانی کوتاه در طول چرخه قاعدگی کاملا طبیعی است. همان طور که گفتیم این ترشحات شاخصی است برای تعیین دوره تخمک گذاری و تمیز نگه داشتن سیستم تناسلی. اما اگر عفونت یا باکتری در بدن وجود داشته باشد، بدن سلول های مرده به همراه باکتری ها و میکروب ها موجود را توسط این مخاط دفع می کند. همین موضوع باعث ایجاد بوی بدن از ترشحات واژن می شود.

چرخه قاعدگی هر زن به طور معمول از زن های دیگر متفاوت است. در طول این دوره عموما ترشحات غلیظ و چسبناک هستند. اما گاهی نیز پیش می آید که این ترشحات بسیار آبکی و رقیق می شوند. به طور کلی مخاط دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی به اشکال زیر در می آید:

  • گاهی مخاط کاملا خشک می شوند.
  • گاهی ترشح غلیظ است.
  • ترشح خامه ای نیز در این دوران وجود دارد.
  • ترشح ژله ای (روشن یا سفید) نیز گاهی مشاهده می شود.

معمولا ترشحات غلیظ و ژله ای درست قبل از وارد شدن به چرخه قاعدگی بعدی رخ می دهد. استروژن عامل تصمیم گیری های مهم در مورد تغییرات ترشحات واژن است. سطح استروژن در زمان تخمک گذاری به اوج خود می رسد و پس از این دوره سریعا شروع به کاهش می کند. بنابراین تغییر در میزان و فرم ترشح، در طول یک دوره قاعدگی، با توجه به تغییرات استروژن، موضوعی طبیعی است.

در طول دوره تخمک گذاری، هر چقدر ترشحات واژن ژله ای تر باشد، عبور و ورود اسپرم را به بدن ساده تر می کند. اما با افزایش غلظت ترشحات، گذشتن از کانال واژن و وارد شدن اسپرم به لوله های فالوپ کمی سخت خواهد شد. بنابراین زمانی که بافت ترشحات ژله ای است، شانس لقاح نیز بیشتر می شود.

بنابراین یکی از راه هایی که می تواند شانس بارداری را بالا ببرد، شناسایی زمانی است که واژن چنین ترشحاتی را دارد. معمولا مشاهده این نوع مخاط، با دوره تخمک گذاری متقارن است. بنابراین با انجام رابطه جنسی در این دوران احتمال حاملگی افزایش پیدا می کند.

همان طور که گفتیم استروژن مسئول افزایش مخاط دهانه رحم است. این مخاط دارای دو وظیفه اصلی زیر هستند:

  • جلوگیری از ورود مواد خارجی به رحم
  • تغذیه و حمل اسپرم به داخل رحم

چسبناک و لزج بودن این ترشحات به اسپرم کمک می کند که خود را به دهانه رحم رسانده و در طول این مسیر زنده بماند. این روند یک عملکرد بسیار دقیق و سازگار است. یعنی ایجاد این ترشحات با ورود اسپرم بسیار سازگاری داشته و به روند لقاح کمک زیادی می کند. این در حالی است که وظیفه اصلی ترشحات واژن جلوگیری از ورود مواد خارجی به رحم است. اما همان طور که توضیح داده شد، این مخاط نه تنها از ورود اسپرم جلوگیری نمی کنند. بلکه برای رسیدن به هدفش نیز به آن کمک می کنند.

بنابراین زنان با مشاهده ترشحات خود در طول چرخه قاعدگی می توانند شانس حاملگی را افزایش دهند. این ترشحات نشانه ای از تغییرات شیمایی در بدن است که برای ورود اسپرم به بدن و رسیدن آن به دهانه رحم یک مزیت محسوب می شود. ترشحات هر زن در طول چرخه قاعدگی معمولا به ترتیب، به شکل زیر است:

  1. ترشحات خشک و یا چسبنده پس از پایان خونریزی
  2. ترشحات لوسیون مانند یا خامه
  3. ترشحات آبکی و مرطوب
  4. ترشحات سفید و تخم مرغ مانند
  5. ترشحات خشک و چسبنده

بارداری در مراحل ۱،۲ و ۵ بالا، بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. اما زمان ایده آل برای باردار شدن مراحل ۳ و ۴ یعنی وقتی است که ترشحات آبکی و مرطوب، یا تخم مرغی و قوام دار هستند است.

اگر می خواهید ترحشات خود را چک کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  • دست های خود را بشویید و خوب خشک کنید.
  • یک موقعیت مناسب را که در آن دستتان راحت تر به واژن می رسد، مانند حالت نشستن روی توالت ایرانی یا چمباتمه زدن را انتخاب کنید.
  • با انگشت مقداری از مخاط واژن را بردارید.
  • مخاط خارج شده را با بین انگشت شست و سبابه لمس کرده و سپس انگشتان را باز کنید.

با این روند می تواند متوجه تغییرات زیر بشوید:

  • اگر مخاط چسبنده بودند و بین انگشتان کش آمد یعنی دوره تخمک گذاری نزدیک است.
  • مخاط خامه ای که زیاد کش نمی آید نشان می دهد که نزدیک به چرخه قاعدگی هستید.
  • مخاط آبکی و مرطوب یا مخاط چسبناکی که کش می آید نشان می دهد که دقیقا در دوره تخمک گذاری قرار دارید.
  • ترشح ژله ای واژن که بیش از یک اینچ بین دو انگشتتان کش بیاید نشان می دهد که بدنتان بسیار حاصلخیز است. افزایش میزان نزدیکی می تواند شانس بارداری را به شدت افزایش دهد.

در کنار این آزمایش باید نکات زیر را نیز بدانید:

  • اگر چرخه قاعدگی منظم ۲۸ روزه دارید، زمان تخمک گذاری بین ۱۲ تا ۱۴ روز مانده به خونریزی بعدی شما اتفاق می افتد.
  • اگر چرخه قاعدگی منظم ۳۰ روزه دارید، زمان تخمک گذاری بین ۱۶ تا ۱۸ روز مانده به خونریزی بعدی شما اتفاق می افتد.

اشتباه رایجی که اکثر زنان دارند این است که تصور می کنند چرخه قاعدگی از آخرین روز خونریزی آغاز می شود. این در حالی است روز اول چرخه قاعدگی دقیقا روز اول خونریزی است.

بنابر مطالب مطرح شده در بالا می توان گفت که ترشح ژله ای واژن به نفع شماست و نشان می دهد که استروژن در بدنتان به درستی کار می کند و شما در بهترین شرایط برای حاملگی قرار دارید. اگر چرخه قاعدگی خود را به درست در طی چند ماه تحت نظر داشته باشید، این موضوع می تواند به شما در باردار شدن کمک کند.

اما اگر ترشح ژله ای واژن تان در کل چرخه قاعدگی وجود دارد پیشنهاد می شود برای یافتن علت حتما به پزشک مراجعه کنید. تمام تغییرات مداومی که در قوام یا رنگ ترشحات واژن ایجاد می شود، ممکن است نشانه ای از بیماری باشد و باید توسط پزشک بررسی شود.