کشف جدیدترین ترکیب گیاهی برای درمان سرطان پروستات

به نظر شما چه ترکیبی می تواند از پیشروی سرطان پروستات جلوگیری کند؟ پاسخ این سوال را در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیابید. بر اساس یک مطالعه جدید، دانشمندان یک ترکیب گیاهی برای درمان سرطان پروستات که یکی از شایع ترین سرطان ها در ایالات متحده و جهان است را کشف کردند. این ترکیب ارزشمند شامل سه ماده مفید و اصلی زردچوبه، سیب و انگور قرمز است.

معرفی ترکیب گیاهی برای درمان سرطان پروستات

محققان تا به حال توانسته اند که ترکیبات طبیعی بسیاری را شناسایی کنند که می توانند تومورهای سرطان پروستات را کنترل کرده و در پیشگیری و درمان این نوع سرطان موثر باشند. بر اساس این تحقیقات، به نظر می رسد که در بین این ترکیبات، ترکیب تشکیل شده از زردچوبه، انگور قرمز و پوست سیب قوی ترین اثر را بر روی سلول های سرطان پروستات دارد.

تحقیقی که توسط گروه علوم تغذیه و موسسه تحقیقات کودکان دل در دانشگاه تگزاس در آستین به معرفی ترکیب گیاهی برای درمان سرطان پروستات پرداخته در مجله Precision Oncology نیز منتشر شده است.

پس از سرطان پوست، سرطان پروستات شایعترین سرطان در میان مردان در ایالات متحده است. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در سال جاری ۱۶۱،۳۶۰ مورد جدید سرطان پروستات تشخیص داده شده و حدود ۲۶۷۳۰ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

مطالعات قبلی توانسته بودند که ترکیبات را شناسایی کنند که غالبا از غذاهای گیاهی تهیه شده و قابلیت کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات را داشتند.

اما آخرین مطالعه ای که بر روی کشف ترکیب گیاهی برای درمان سرطان پروستات توسط Tiziani و همکارانش انجام شد از یک روش جدید غربالگری استفاده گردید. در این تحقیق ۱۴۲ ترکیب طبیعی را با هدف شناسایی ترکیبی که بتواند بر روی توقف رشد سلول های سرطانی پروستات موثر باشد، مورد بررسی قرار گرفت.

این ترکیبات بر روی سلول های سرطانی پروستات مشتق شده از موش ها و انسان ها، به صورت جداگانه و در ترکیب با هم آزمایش شدند. این تیم سه ترکیب را شناسایی کرد که برای توقف رشد سلول های سرطانی پروستات مؤثر بودند:

  • کورکومین، ترکیبی که رنگ زرد روشن زردچوبه را تشکیل می دهد.
  • اسید اورسولیک که در پوست سیب وجود دارد.
  • رزوراترول که در انگور قرمز و انواع توت ها یافت می شود.

سپس این سه ترکیب در مدل موش های مبتلا به سرطان پروستات مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان دریافتند که وقتی اسید اورسولیک با کورکومین یا رزوراترول ترکیب شده بود، مانع از جذب گلوتامین توسط سلول های سرطانی پروستات شد. به همین دلیل رشد تومور در موش ها تقریبا متوقف شد.

گلوتامین اسید آمینه ای است که سلول های سرطانی پروستات برای رشد خود به آن نیاز دارند. بنابراین جلوگیری از جذب آن به طور موثر، موجب گرسنگی سلول های سرطانی شده و در نهایت به مرگ آن ها منجر می شود.

چه چیزی بهتر از این که اسید اورسولیک، کورکومین و رزوراترول ترکیبی طبیعی هستند و اثرات سمی در موش ها نیز ایجاد نکرده اند.

با این حال، محققان خاطر نشان کردند که غلظت هر یک از این ترکیبات بالاتر از میزان معمولی است که از طریق رژیم غذایی مصرف می شود. محققان این تیم معتقد هستند که یافته ها نشان می دهد استفاده از این مواد در وعده هایی غذایی یک استراتژی طبیعی برای جلوگیری و درمان سرطان پروستات است. آن ها گفته ها خود را چنین بیان می کنند:

“این مواد مغذی خواص بالقوه ضد سرطانی دارند و به راحتی قابل دسترس هستند. ما برای تأثیر آن ها روی سلول های سرطانی پروستات، فقط باید میزان غلظت آن ها را به بیش از سطح موجود در یک رژیم غذایی سالم افزایش دهیم.”

بنابراین توصیه می شود که برای پیشگیری و تسریع در درمان سرطان پروستات از ترکیب این سه ماده خوشمزه یعنی زردچوبه، پوست سیب و انگور قرمز بیشتر استفاده کنید.