تزریق ژل برای داشتن لب هایی جذاب و برجسته

امروزه پرکننده‌های تزریقی شایع ترین روش برجسته‌کردن لب هستند. پرکننده‌های متفاوتی برای تزریق در لب یا اطراف لب وجود دارد ولی ژل های هیالورونیک اسید پرکاربرد ترین و به نظر بهترین آن ها هستند. هیالورونیک اسید ماده‌ای طبيعى است كه در همه موجودات زنده وجود دارد. غلظت‌هاى زیاد این ماده در بافت همبند و در مايع اطراف چشم وجود دارد. این ماده همچنين در غضروف، مايع مفصلی و در بافت همبند پوست یافت میشود. در بافت پوستى، اسيدهيالورونيك يك ماده ژله‌ ای است كه فضاى بين كلاژن و فيبرهاى الاستین را پر می كند.

تزریق چربی و ایمپلنت هم انتخاب های دیگر برای برجسته سازی لب هستند ولی عوارض خاص خود را دارند. به نظر می رسد چربی برای قوام دهی لب زیاد مناسب نیست به این دلیل که برجستگی زیاد و حالت پف کردگی به لب می دهد. از سویی ایمپلنت ضمن این که نیاز به عمل جراحی دارد قابلیت تغییر ندارد در صورتی که در ژل افزایش اندازه یا تغییر فرم به راحتی انجام می شود.
به طور کلی تغییر شکل، ساختار و حجم لب با پرکننده هیالورونیک اسید به راحتی و با انعطاف زیادی قابل انجام است. برای مثال با تزربق ژل طی دو تا سه جلسه امکان اینکه لبِ مورد نظر و ایده‌آل فرد ایجاد شود بسیار زیاد است.

مدت دوام ژل های هیالورونیک بستگی زیادی به نوع ژل مصرفی دارد. ژل های با کیفیت ممکن است تا 3 سال دوام داشته باشد ولی معمولاً اکثر ژل ها حدود 1 سال دوام دارند. بدلیل اینکه لب ها بسیار متحرک هستند مدت دوام ژل در آنها بسیار متفاوت است.
ژلهای هیالورونیک باکیفیتی که در حال حاضر به کار میروند ژویدرم ( Juvederm ) یا پرلن ( Perlane ) یا رستیلان ( Restylane ) هستند. تمام این ژل ها به یک صورت تزریق می شوند و از نظر اثر نسبتاً مشابه هستند. البته به نظر می رسد ژویدرم ( Juvederm ) قوام دهی و دوام بیشتری دارد.

تزربق ژل های هیالورونیک اسید مزیت هایی دارد از جمله:

  • کنترل حجم لب : بدلیل اینکه می توان ژل های هیالورونیک را به تدریج تزریق کرد و حتی در جلسات متعددی تزریق شود بنابراین کنترل حجم مورد نظر بیمار یا حجم ایده‌آل، کاملاً تحت کنترل پزشک می باشد.
  • عدم ایجاد توده : اگر حین تزریق ژل های هیالورونیک توده‌ای ایجاد شود با حرکت لب برطرف میشود. در مورد سایر ژل ها یا چربی این توده به راحتی از بین نمی رود.
  • تورم و کبودی کمتر : ژل های هیالورونیک نسبت به سایر پرکننده ها کبودی و تورم کمتری ایجاد می کنند بنابراین بیمار میتواند سریعتر به سرکار برگردد.
  • دوام مناسب : ژل های هیالورونیک نسبت به سایر پرکننده ها دوام مناسبی دارند البته همانطوری که گفته شد این ژل ها دایمی نیستند.
  • عدم واکنش حساسیتی : بدلیل اینکه ژل های هیالورونیک از موادی مشابه آنچه در بدن ما وجود دارد ساخته شده است احتمال واکنش آلرژیک بسیار نادر است. البته اگر به لیدوکایین حساسیت دارید حتماً به پزشکتان اطلاع دهید.

چند نکته مهم درباره تزیرق ژل

  • تزریق ژل فقط حدود 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد در مورد لب این عمل بعد از تزریق بیحسی موضعی انجام می شود چون تزریق ژل در لب بدون بیحسی بسیار دردناک است. اگر به لیدوکایین حساسیت دارید حتماً به پزشکتان گوشزد کنید.
  • نتیجه تزریق ژل های هیالورونیک بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است البته لب ها بعد از تزریق معمولاً تورم دارند و برای رسیدن به فرم ایده‌آل یک تا دو هفته زمان لازم است.
  • معمولاً بعد از تزریق ژل های هیالورونیک به استراحت نیازی نیست یعنی شما می توانید بلافاصله بعد از تزریق به سرکار و زندگی روزانه خود بازگردید. در مورد ژل های هیالورونیک خیلی کم کبودی ایجاد می شود در صورت کبودی معمولا” طی یک تا هفت روز مرتفع می شود.
  • بهتر است یک هفته قبل از تزریق از مصرف فرآورده هایی که انعقاد خون را به تاخیر می اندازند ( یا به اصطلاح خون را رقیق می کنند ) مانند آسپیرین و داروهای مثل بروفن و ژلوفن خودداری نمایید تا از احتمال خون مردگی یا خونریزی محل تزریق کاسته شود. در صورتی که وارفارین مصرف می کنید حتما با پزشکتان درمیان بگذارید.
  • بسیار مهم : عدم تقارن لب ها و وجود توده در لب بعد از تزریق طبیعی بوده و طی یک یا دو هفته از بین می رود. بهتر است تا چند روز از لمس و دستکاری محل تزریق خودداری کنید.
  • بعد از تزریق ممکن است برخی واکنش های موقتی مانند قرمزی ، درد ، یا تورم در محل دیده شود که معمولا طی یک هفته اول بعد از تزریق ، از بین می روند. برای بهبود این علایم می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.
  • با توجه به بازار آشفته این نوع محصولات در ایران و به منظور جلوگیری از مصرف ژل های بی‌کیفیت که به طور غیرقانونی وارد می شود ، باید از نوع ژلی که برای شما مصرف می شود مطمئن شوید.ژل های بی کیفیت ارزانتر هستند ولی ممکن است اسیب های جبران ناپذیری را به بار اورند. ژل های ارزان قیمت ممکن است گلوله شده یا از جای خود حرکت کنند و منظره بدی را به وجود آورد. از سویی بسیاری از این ژل ها به علت موادی که در ترکیب خود دارند باعث واکنش سیستم ایمنی فرد شده و درنهایت میتواند موجب ایجاد گرانولوما شود. درمان گرانولوما ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد. حتماً نام ژل تزریقی را از پزشکتان بپرسید و جعبه آنرا نزد خود نگهدارید.
  • برای انجام تزریق در دو یا چند مرحله ممکن است پزشکتان ژل را به شما بدهد تا در خانه نگهداری نمایید. در این صورت باید ژل هیالورونیک اسیدرا در یخچال ( نه در فریزر ) قرار دهید.
  • بعضی از افراد این نگرانی را دارند که بعد از اینکه مدت دوام ژل به پایان رسید فرم لب ها به هم بخورد. مطالعات نشان داده که ژلهای هیالورونیک اسید در محل تزریق باعث تولید کلاژن نوع یک می شوند به همین دلیل بعد از جذب شدن خود ژل لب ها یا به حالت قبلی برمیگردند یا فرم بهتر از حالت قبل از تزریق دارند.
  • جدای کیفیت ژل های تزریقی مهارت پزشک تزریق کننده نیز بسیار مهم است. بهتر است تا وقتی که به مهارت پزشک و کیفیت موادی که مصرف می کند مطمئن نشده اید ازانجام این کار خودداری کنید. بهترین راه اطمینان از مهارت پزشک ، دیدن نتیجه کار (عکسهای قبل و بعد) در افرادی است که قبلا نزد او این عمل را انجام داده اند.
  • ژل هایی که از جنس هیدروکسی آپاتایت هستند ( معروفترین آنها ردیس Radiesse است) به هیچ وجه برای تزریق در لب مناسب نیستند.

برگرفته از drvaez.ir