علت تجویز تست بدون استرس جنین (NST) و تفسیر نتایج حاصل از آن

تست بدون استرس جنین (NST) یک آزمایش ساده و غیر تهاجمی است که بعد از هفته ۲۸ حاملگی انجام می شود. این آزمایش اصطلاحی به نام “بدون استرس” دارد. زیرا در طول آزمایش هیچ گونه استرسی بر روی جنین قرار نمی گیرد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد نحوه انجام، علت تجویز، عوارض و نتیجه حاصل از تست بدون استرس جنین (NST) اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می دهیم.

تست بدون استرس جنین (NST) چگونه انجام می شود؟

در این آزمایش برای اندازه گیری ضربان قلب جنین یک کمربند به شکم مادر متصل شده و کمربند دیگر نیز برای اندازه گیری انقباضات تعبیه می شود. حرکت، ضربان قلب و  واکنش ضربان قلب جنین به حرکت به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اندازه گیری می شود. اگر کودک حرکتی نداشته باشد، لزوما نشانگر مشکل نیست. زیرا ممکن است در این زمان کودک خواب باشد. در این حالت معمولا تکنسینی که تست را انجام می دهد از یک زنگ کوچک استفاده می کند تا جنین را برای انجام مابقی آزمایش بیدار کند.

علت انجام تست بدون استرس جنین (NST) چیست؟

تست NST ممکن است در صورت وجود شرایط زیر انجام شود:

  • زمانی که مادر احساس می کند که نوزاد به اندازه معمول حرکت نمی کند.
  • مادر بیش از حد نگران است.
  • هر دلیلی که عملکرد صحیح جفت را زیر سوال ببرد و پزشک به این موضوع مشکوک باشد.
  • هر دلیل که موجب شود مادر در معرض خطر عوارض و مشکلات مرتبط با بارداری است.

این تست می تواند به سوال زیر پاسخ دهد:

آیا نوزاد به دلیل وجود مشکل در جفت یا بند ناف به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی کند؟

این تست همچنین می تواند سایر انواع دیسترس جنین را نیز نشان دهد.

خطرات و عوارض جانبی این تست برای مادر یا کودک چیست؟

NST یک آزمایش غیر تهاجمی است که هیچ خطر یا عوارض جانبی برای مادر یا نوزاد ندارد.

چه زمانی باید تست بدون استرس جنین (NST) انجام می شود؟

معمولا NST بعد از هفته ۲۸ بارداری انجام می شود. قبل از هفته ۲۸ ام بارداری، جنین به اندازه کافی برای پاسخ به پروتکل تست رشد نکرده است.

NST چه چیزی را مشخص می کند؟

هدف اصلی آزمون، اندازه گیری ضربان قلب جنین در پاسخ به حرکاتی است که در رحم انجام می دهد. نوزادان سالم، با حرکت در رحم؛ ضربان قلبشان افزایش پیدا می کند و در حالت استراحت این صزبان کاهش می یابد. مفهومی که پشت آزمایش بدون استرس جنین وجود دارد این است که آیا اکسیژن کافی برای فعالیت جنین و ضربان قلب در محدوده طبیعی وجود دارد با خیر؟

هنگامی که سطح اکسیژن کم باشد، جنین ممکن است به طور معمول به حرکات پاسخ ندهد. کمبود اکسیژن ممکن است اغلب ناشی از مشکلاتی در جفت یا بند ناف باشد.

نتایج حاصل از NST چه مفهومی دارد و علل نیاز به تست بیشتر چیست؟

اگر نتیجه نشان دهد که واکنش به تست انجام شده است، یعنی جریان خون و اکسیژنی که به سمت بدن جنین در حال حرکت است به اندازه کافی است. اما نتیجه ای که نشان می دهد نسبت به تست واکنشی انجام نشده است، مستلزم آزمایش های بیشتر برای تعیین موارد زیر است:

  • آیا نتیجه واقعا ناشی از اکسنژیاسیون ضعیف است؟
  • آیا دلایل دیگری برای غیر واکنشی بودن جنین (به عنوان مثال الگوهای خواب، مصرف داروهای تجویزی خاص یا مصرف داروهای بدون نسخه) وجود دارد؟