معرفی استراتژی هایی مهم و مفید برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان

احساس تشنگی در ماه رمضان هایی که در تابستان می افتد بسیار شدید است. از طرفی می دانیم که کم آبی بدن می تواند عواقب بدی برای ما داشته باشد. پس چگونه می توانید در ماه رمضان بدون این که میزان آب بدن کم شود و دچار بیماری شوید، روزه بگیرید؟ چگونه می توانید در برابر احساس تشنگی در این ماه مقاومت کنید؟ و چگونه می توانید شدت تشنگی در ماه رمضان را کم کنید؟ اگر به دنبال راه کارهای علمی کاهش تشنگی در ماه رمضان هستید، ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را از دست ندهید.

احساس تشنگی در ماه رمضان شدید است. زیرا بدن حدودا ۱۴ الی ۱۶ ساعت از آب محروم می شود و این موضوع باعث می شود بدنمان آب ذخیره شده خود را نیز از دست بدهید. بنابراین زمانی که افطار می شود، برای جبران آبی که در طی این زمان مصرف نکرده ایم، اول به سراغ آب می رویم. این در حالی است که این اقداممان نیز عوارض زیادی در پی دارد. به عنوان مثال مصرف آب یخ بعد از ۱۶ ساعت تشنگی و گرسنگی می تواند پوشش داخلی معده را دچار آسیب کند. یا برخی از ما آنقدر آب می خوریم که تا سحر جایی برای مصرف غذاهای مقوی نداریم.

برای رهایی از تشنگی در ماه رمضان و کاهش شدت آن باید از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید. به شما پیشنهاد می کنیم که اصول زیر را رعایت کنید. زیرا تحمل رنج ناشی از تشنگی بسیار شدیدتر از رعایت چند اصل ساده است.

مواردی که برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان مناسب هستند

آب: بهترین نوشیدنی که جایگزینی برای بدنمان ندارد آب است. کارشناسان معتقدند که یک فرد بالغ باید در طول روز بین یک تا یک و نیم لیتر آب مصرف کند. این آب ترجیحا باید حاوی مواد معدنی باشد. به خصوص اگر در طول روز زیاد تعریق دارید. پیشنهاد می کنیم این مقدار آب را جیره بندی کرده و در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنید. ضمن این که برای رعایت بهداشت و جلوگیری از بیماری در مورد آب آشامیدنی خود نکات زیر را نیز رعایت کنید:

  • هرگز بطری آبی که به مدت طولانی درب آن باز بوده است را ننوشید. باکتری ها به سادگی در اطراف دهانه بطری تجمع پیدا می کنند و با نوشیدن آن یک منبعی از عفونت به بدنتان وارد می شود.
  • هر زمان که بطری آبتان تمام شد آن را با مایع و اسکاج بشویید و مجددا آب پر کنید.
  • برای جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان می توانید به آب مقداری لیمو، برگ نعنا یا رنجبیل رنده شده اضافه کنید.
  • اگر از طعم کلر آب خوشتان نمی آید؛ آن را از یک ساعت قبل درون کاسه بزرگی بریزید.

سایر مایعات: نوشیدنی های دیگر به خصوص آب میوه های طبیعی حاوی مواد معدنی مفیدی هستند که برای رفع تشنگی های طولانی مدت، عالی می باشند. هرگز از آب میوه های صنعتی در ماه رمضان استفاده نکنید. این محصولات مواد و رنگ غیر طبیعی دارند و قندشان نیز زیاد است. گاهی نیز ترکیبات آن ها موجب آسیب شده و یا آلرژی ایجاد می کنند.

میوه ها و سبزیجات تازه: اگر بین افطار و سحر بیدار می مانید حتما از سالاد میوه استفاده کنید. توصیه ما این است که از میوه خرد شده به عنوان دسر بعد از افطار و بعد از سحر مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات آب زیادی دارند و از فیبر غنی هستند. این مواد می توانند مدت زمان بیشتری در روده باقی بمانند و احساس سیری را القا کنند. این مواد در واقع احساس گرسنگی و تشنگی را کاهش می دهند. خیار یکی از سبزیجات محبوب برای مبارزه با تشنگی در ماه رمضان است. طبع این میوه سرد است و باعث خنک شدن بدن می شود. همچنین به کاهش اختلالات عصبی و بخشی از الیاف سلولزی مغذی که به منظور تسهیل در روند هضم غذا، خروج سموم و پاک کردن روده استفاده می شود، کمک می کند.

به تاخیر انداختن سحری: هر چقدر که می توانید سحری را دیرتر بخورید. برخی عادت دارند که هنگام خواب سحری می خورند. این طبیعی است که چنین افرادی بیشتر احساس تشنگی می کنند. توصیه می کنیم حتما و به خصوص در روزهای اول ماه مبارک رمضان، سحری را طبق عادت همه مردم، نزدیک به اذان صبح مصرف کنید. غذا سحری ترجیحا باید یک وعده غذایی سبک باشد.

مواردی که موجب ایجاد تشنگی در ماه رمضان می شوند

نمک: غذاهای شور نیاز بدن به آب را بیشتر می کنند. بنابراین، بهتر است از اضافه کردن مقدار زیادی نمک به مواد غذایی و مصرف غذایی نمکی مثل ترشی و غذاهای فراوری شده مانند تن ماهی و کنسرو خودداری کنید. بهتر است به جای نمک با لیمو سالاد را طعم و مزه دار کنید.

ادویه جات: وعده های غذایی حاوی ادویه زیاد آب زیادی را طلب می کند. چرا که این مواد جاذب آب در بدن می باشند. حتما شما هم شاهد این بوده اید که بعد از خوردن ترشی یا غذاهای تند دهان و حلق تان خشک شده و احساس تشنگی کرده اید. بنابراین، فرد روزه دار باید از خوردن غذاهای ادویه دار که حاوی مقدار زیادی چاشنی است، به ویژه در وعده غذایی سحری اجتناب کند.

محرک ها: توصیه می شود که فرد روزه دار مقدار مصرف محرک ها مانند چای و قهوه را کاهش دهد. زیرا آنها حاوی کافئین هستند و فعالیت کلیه ها را افزایش داده و به نوعی ادرار آور محسوب می شوند. بنابراین افزایش مصرف محرک ها مساوی است با دفع آب بیشتر از بدن. به یاد داشته باشید که هرگز چای و قهوه جایگزین آب در بدن نمی شوند. چرا که طبیعت آن ها گرم است و اجازه نمی دهد که شخص روزه دار بتواند مقدار زیادی از آن ها را استفاده کند.

نور مستقیم خورشید: فرد روزه دار باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت زمان طولانی پرهیز کند. راه های کاهش گرما ناشی از خورشید و در نتیجه اجتناب از تشنگی در ماه رمضان به شرح زیر است:

  • دوش گرفتن مکرر با آب گرم برای خنک کردن بدن و استفاده از صابون برای خلاص شدن از چربی بدن که ممکن است منافذ را مسدود کند.
  • پوشیدن لباس هایی با رنگ روشن و گشاد که ترجیحا از پنبه برای جذب عرق تهیه شده باشند.
  • استراحت کافی برای ذخیره انرژی

۶ حقیقت برای غلبه بر تشنگی در ماه رمضان

نوشیدن مقدار کافی مایعات با غلظت بالایی از قند نمی تواند بدن را هیدراته کرده و از تشنگی جلوگیری نمی کند.

مایعات قندی موجب افزایش جریان ادرار و افزایش احساس تشنگی می شوند. بنابراین، توصیه می شود که فرد روزه دار به اندازه متعادل در فاصله افطار تا سحر از مایعات شیرین و شیرینی جات استفاده کند.

نوشیدن مایعات زیاد در سحری تشنگی را در طول روز برطرف نمی کند.

کلیه ما آب اضافه ای را که در سحر استفاده می کنیم، ظرف چند ساعت دفع می کند. بنابراین هر چقدر در سحری آب بخورید نهایتا تا ظهر شما را از تشنگی دور نگه می دارد. حتی این موضوع می تواند چرخه خواب شما را نیز به دلیل احساس نیاز برای ادرار کردن، بعد از خوردن سحری، مختل کند و ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید.

آب سرد هیچ تاثیری در کاهش تشنگی در ماه رمضان ندارد.

نوشیدن آب یخ در آغاز افطار به شدت معده را تحت تاثیر قرار می دهد و با تنگ کردن مویرگ ها باعث ایجاد اختلال در فرایند هضم و اختلالات گوارشی می شود. بنابراین از آب خنک استفاده نکنید. آب فقط باید کمی سرد باشد. هرگز آب را به یک باره بعد از افطار ننوشید و سعی کنید جرعه جرعه آن را مصرف کنید.

همزمان با غذا از آب استفاده نکنید.

خوردن آب همزمان با غذا می تواند بزاق را دچار اختلال کند. همان طور که می دانید ترشح بزاق و تاثیر آن بر مواد غذای اولین مرحله فرایند هضم است. با خوردن آب همراه غذا باعث می شوید که بزاق رقیق شده و به خوبی با غذا مخلوط نشود. به این ترتیب علاوه بر دشوار شدن هضم غذا، باعث می شوید که بدن نتواند از غذا بهره کافی را ببرد. بنابراین پزشکان توصیه می کنند در صورت لزوم تنها به مقدار کم و در حدی که به بلعتان کمک کند، از آب در طول غذا خوردن استفاده کنید.

بعد از غذا حجم زیادی آب نخورید.

خوردن آب زیاد بعد از غذا به طور مستقیم مانعی برای فرایند هضم است و از دستگاه گوارش برای تکمیل عملکرد خود به درستی، جلوگیری می کند. نوشیدن آب فراوان مانع از ترشح اسید معده می شود. بعد از افطار سعی کنید فقط برای رفع تشنگی کمی آب بخورید. بهترین زمان برای نوشیدن مقدار زیادی آب حدود دو ساعت پس افطار است و بهتر است که فرد روزه دار در طول شب و بین وعده های غذایی افطار و سحر آب و مایعات مصرف کند.

مصرف آب شما را چاق نمی کند.

 مطالعات اخیر نشان داده اند که آب نقش مهمی در کاهش وزن دارد. مصرف آب موجب می شود که ترشح هورمون نورآدرنالین که فعالیت سیستم عصبی و سوزاندن چربی را افزایش می دهد، زیاد شود. در نتیجه برای خلاص شدن از شر اضافه وزن و جلوگیری از تشنگی در ماه رمضان نوشیدن آب طبق اصول ذکر شده توصیه می شود.